אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה תכריע היום אם להעביר את הפעלת נמל אילת לנקש צילום:ג'ו קוט

המדינה תכריע היום אם להעביר את הפעלת נמל אילת לנקש

הפער בין המדינה לחברת פפו ספנות, שנותרה מתמודדת יחידה על הזיכיון להפעיל את הנמל ל־15 שנה, עדיין עומד על 20 מיליון שקל

06.11.2012, 08:17 | ליאור גוטמן

ועדת המכרזים של המדינה, בשיתוף רשות החברות הממשלתיות, משרדי האוצר והתחבורה, צפויה להכריע היום אם המדינה תעביר את הפעלת הנמל לידיים פרטיות. המדינה דרשה מחיר מינימלי של 100 מיליון שקל במטרה להגיע לתמחור סופי של 150 מיליון שקל, אולם משפחת נקש העבירה במקור בדיוק מה שהמדינה ביקשה, כ־100 מיליון שקל, ולאחר מכן שיפרה את הצעתה. הפער בין הצדדים נותר על 20 מיליון שקל, מה שמעביר את ההחלטה הסופית לידי המדינה.

קראו עוד בכלכליסט

"פפו ספנות פעלה במהלך כל תקופת המכרז בשקיפות מלאה על פי התנאים שקבעה המדינה, והגישה את הצעתה על פי אותם תנאים. לבקשת המדינה, ניהלה בשבועות האחרונים פפו ספנות מו"מ חיובי עם רשות החברות, ובמסגרתו הוסיפה החברה כ־30 מיליון שקל למחיר המינימום שנקבע במכרז", אמר ל"כלכליסט" אבי חורמרו (41), מנכ"ל ג'ורדאש־נקש ישראל - נציג האחים נקש, בעלי פפו ספנות והמתמודדים היחידים על האפשרות לרכישת פעילות נמל אילת מידי המדינה ל־15 שנה.

נמל אילת, צילום:ג נמל אילת | צילום:ג'ו קוט נמל אילת, צילום:ג

לדבריו, "אנו חשים כי המו"מ מוצה לשביעות רצון כל הצדדים, ומקווים שוועדת המכרזים תחליט להעביר לידינו את הזיכיון להפעלת הנמל".

המכרז להפרטת פעילות נמל אילת יצא לדרכו בדצמבר 2010, ולא פחות מ־17 חברות נרשמו אליו. ההפרטה היתה אמורה להסתיים עד סוף 2011 ולהוביל לשלב השני של הנפקת 15% מנמלי חיפה ואשדוד, שזכו לטיוטות תשקיף משל עצמם.

צעדים אלו היו אמורים להשלים את ההכרזה להנפקת נמלי ישראל מ־2005, שאותה הוביל שר האוצר דאז בנימין נתניהו. אולם כוונת המדינה במסגרת ועדת הריכוזיות לפעול נגד טייקונים הובילה לפרישת רוב המתמודדים, ובראשם ממן של משפחת לבנת.

לפיכך, מצבת המתמודדים על נמל אילת הצטמצמה בשלב הסופי לארבע קבוצות בלבד לאחר פרישת ממן: כיל, פפו ספנות, גדות וגולדבונד. גולדבונד וגדות התריעו שהמחיר המינימלי לנמל אינו ריאלי ולכן נמנעו מהשתתפות בהגשת מחיר הרכישה.

במפתיע, ב־30 ביולי הודיעה כיל על פרישה מהמכרז, מה שהוביל את המדינה לביצע מקצי שיפורים מול שלושת המתמודדים שפרשו.

השדרוגים כללו אחריות לתיקון הרציף השבור בנמל והחזרת דיבידנד של כ־40 מיליון שקל שנלקח מקופת הנמל, כמו גם הגעה להסדר פרישה עם העובדים וחלוקת בונוסים שעשויים להגיע לכ־35 אלף שקל לכל אחד מ־130 עובדי הנמל. "תנאי המכרז השתנו מאז. שינו בצורה קוסמטית את חלוקת הדיבידנד. גם סוגיית תיקון הרציף נסגרה", מסביר חורמרו את החזרה של האחים נקש להתמודדות במכרז.

תגיות