אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות החשמל בוחנת פיקוח על מחירי בטר פלייס צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

רשות החשמל בוחנת פיקוח על מחירי בטר פלייס

הרגולטור המפקח על שוק החשמל חושש כי היעדר התחרות לתעריפי הטעינה של בטר פלייס ייצור כשל בתחום אספקת החשמל

26.11.2012, 06:57 | ליאור גוטמן

רשות החשמל, הרגולטור שמפקח על שוק החשמל בישראל, בוחנת פיקוח מחירים בתחום טעינת המכוניות החשמליות, כך נודע ל"כלכליסט". אחת החברות הראשונות שעלולות להיפגע מהמהלך היא חברת בטר פלייס, שמספקת בימים אלו שירותי טעינה למכוניות חשמליות.

קראו עוד בכלכליסט

בטר פלייס היא החברה הכמעט יחידה שפועלת בישראל בתחום. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, החברה מסרה מתחילת השנה כ־500 מכוניות חשמליות והיא גובה כיום 55 אגורות לק"מ נסיעה (בחבילה שמוגבלת ל־20 אלף ק"מ בשנה), כאשר תעריף החשמל המגולם בתשלום הוא תעריף של לקוח פרטי - אותו תעריף שחברת החשמל גובה על צריכה ביתית - שנע סביב 60 אגורות לקוט"ש (קילו־ואט שעה).

אולם תצוגה של בטר פלייס אולם תצוגה של בטר פלייס אולם תצוגה של בטר פלייס

ברשות החשמל חוששים שהיעדר תחרות אמיתית לבטר פלייס ייצור כשל שוק בתחום אספקת החשמל, ולכן החליטו ככל הנראה להתערב על רקע כניסתן של המכוניות ההיברידיות לשוק בשנה הבאה, הדורשות רגולציה כדי לא להיות תלויות בעמדות הטעינה של בטר פלייס. כמו כן, בימים הקרובים תחל חברת החשמל בהקמתה של עמדת טעינה ציבורית שלא תהיה ממותגת תחת השם בטר פלייס, אך בפועל היא מוקמת לבקשתה, תתופעל על ידיה ותחזק את אחיזתה בתחום.

פיקוח תעריפי החשמל עלול לערער את המודל העסקי של בטר פלייס בשל העובדה שתעריפיה יוזלו מהמתוכנן, ובכך יפגעו בהכנסות הצפויות שלה. ברשות החשמל מציינים את סוף 2013 כנקודת בחינה למהלך, ואומרים שמאחר שבטר פלייס מסרה מאות מכוניות בלבד ברמה הארצית, טרם נמצא מקום להתערב. אחד הפתרונות שהוצעו כדי להימנע מפיקוח הוא שבטר פלייס תרשום את כלל לקוחותיה כלקוחות תוכנית תעו"ז, המציעה תעריפים מוזלים עבור צריכה בשעות השפל, שהן בעיקר בלילה. מאחר שרוב המכוניות החשמליות אמורות להיטען בצורה מלאה בשעות האלה ממילא, הכללה של כלל לקוחות החברה כלקוחות תעו"ז תפחית עבורם את תעריף הטעינה, ובלבד שאלו יתחייבו שלא לטעון בשעות העומס.

בבטר פלייס סירבו להגיב לידיעה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
צריך להבדיל: מנוי לבטר פלייס (שכירת הסוללה) או תשלום על טעינה של רכב חשמלי שאינו בטר פלייס.
בחו"ל רנו משכירה את הסוללה במחיר של כ 500 שקל לחודש, מה שאומר שכמחצית מהתשלום לבטר פלייס הוא החזרי מימון על הסוללה שבטר פלייס רכשה עבור כל לקוח שמצטרף אליה. שאר התשלום הוא השתתפות בפיתוח ותפעול תחנות ההחלפה הרובוטיות, עמדת הטעינה שהותקנה בבית הלקוח ותפעול חברת בטר פלייס עצמה. וגם החשמל עצמו, אבל זה תשלום די זניח ביחס לשאר (בסביבות 150 שקל בחודש). השאלה מה יהיה אם יביאו לפה את שלל הרכבים החשמליים והרכבים החשמליים למחצה שיש כבר בעולם. "חשמלי למחצה" הכוונה לרכב היברידי נטען מהחשמל , PHEV Plug In Electric Vehicle (כלומר חשמלים לטווח של נסיעה יומיומית אבל מעבר לכך נדלק מנוע בנזין והרכב הופך לרכב בנזין חסכוני בדומה לרכ היברידי כמו פריוס). כשרכבים אלו יהיו כאן, הם ירצו לטעון בכל הזדמנות בכל מיני מקומות ציבוריים שבהם הנהג חונה לרגע, ואז בטר פלייס תוכל לקרוע אותם במחיר על הזכות להשתמש בעמודים שהיא פרסה. (למשל רכב שימלא חשמל לנסיעה של 50 ק"מ אמור לשלם כ 5 שקלים עלות חשמל. בטר פלייס תוכל לחייב אותו ב 30 שקל כי אין כמעט ברירה כיום).
תומר , מרכז  |  26.11.12