אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פורצי הדרך: המנוע שיקח אתכם לנופש בחלל וישנה את הכלכלה העולמית

פורצי הדרך: המנוע שיקח אתכם לנופש בחלל וישנה את הכלכלה העולמית

הכירו את SABRE, מנוע סילון/רקטה חדש. הוא צפוי להוריד את צריכת הדלק של תעשיית התעופה העולמית ב-10%, לאפשר לחברות לשנע מטען בתוך 24 שעות לכל מקום בעולם ולפתוח את החלל לתיירים

29.11.2012, 18:27 | הראל עילם

החברה הבריטית הזעירה Reaction Engine וסוכנות החלל האירופאית טוענות כי הגיעו לפריצת הדרך המשמעותית ביותר בתחום ההנעה מאז המצאת מנוע הסילון. השתיים פיתחו מנוע שמסוגל לתפקד הן באטמוספירה והן בגבול החלל - בצורה פשוטה וחסכונית.

קראו עוד בכלכליסט

אמש (ד'), ערכו החברה וסוכנות החלל ניסוי מעשי מוצלח במנוע, SABRE שמו, עבור מטוס החלל העתידי "סקיילון" ולמטוס האזרחי "לאפקאט" - שהחברה מקווה שייכנסו לשימוש תוך עשור. החברה מסרבת לחשוף את הפיתוחים מאחורי המנוע - ואף לא רשמה עליהם פטנט מחשש להעתקות, במיוחד מצד חברות סיניות.

פיליפה אולדהם, ראש משרד התחבורה הבריטית, אמרה כי המנוע יכול להוריד את צריכת הדלק של תעשיית התעופה העולמית ב-10%. אלן בונד, מייסד החברה, אמר כי טיסה על-קולית לא תהיה "משחק לעשירים בלבד" וכי המחיר יהיה דומה לכרטיס טיסה במחלקת עסקים כיום.

לוויינים לכל, משלוחים בתוך יום מכל מקום - ותיירות לחלל

מטוסים בעלי מנועי SABRE יוכלו לשנות מהותית את הכלכלה העולמית. למשל, חברות יוכלו לבצע משלוחי אקספרס בתוך 24 שעות לכל מקום בכדור הארץ ברמה גבוהה של בטחון ואחריות. האפשרות לשנע מטענים במהירות תוכל לתת מענה מהיר יותר לביקוש מוצרי צריכה בשווקים רבים.

טיסה במהירות מאך 5, במחיר דומה לשל כרטיס רגיל. מטוס הלאפקאט טיסה במהירות מאך 5, במחיר דומה לשל כרטיס רגיל. מטוס הלאפקאט טיסה במהירות מאך 5, במחיר דומה לשל כרטיס רגיל. מטוס הלאפקאט

מטוס כזה יוכל להציב לוויינים במסלול נמוך בחלל בצורה זולה לאין שיעור, מה שביחד עם תעשיית הלוויינים הזעירים, יוכל להפוך את הלוויין למוצר שכל חברה יכולה להחזיק ולהפעיל. תחום חשוב אחר שעשוי לזנק הודות למנוע ה-SABRE היא תיירות החלל - ואף מלונות בחלל - שוק בעל פוטנציאל עצום.

עד כה, טיסות במהירות על-קולית ושיגורים לחלל היו יקרים במיוחד, אבל מנוע ה-SABRE - שמספק פתרון מכני פשוט, יעיל וזול - יכול לשנות את כל זה. טיסה במטוס על-קולי (מאך 5, לפי החברה) עם מנוע SABRE לא תעלה הרבה יותר מאשר מטוס סילון רגיל, אבל תיקח עשירית מהזמן. כך יוכלו חברות התעופה לחסוך בעלויות צוות, להפעיל את המטוסים שלהם בתדירות גבוהה יותר ולייעל את כל מערך התעבורה.

SABRE: מנוע היברידי מסוג אחר

המנוע של Reaction Engine פותר את הבעיה הגדולה ביותר במנועים עתירי ביצועים - ההתחממות. על ידי שימוש ב-50 קילומטר של צינורות דקיקים במיוחד, בקוטר של פחות ממילימטר, המנוע מסוגל לפזר ולהעביר חום של למעלה מאלף מעלות צלזיוס בתוך מאית השניה, אבל בו זמנית ללא יצירת מעטפת קרח - הבעיה הגדולה ביותר בעת ביצוע שינוי טמפרטורה מהירים בגבול החלל.

באטמוספרה, יפעל SABRE כמנוע סילון עד לגובה של 30 קילומטר. בשלב זה, יעבור למצב רקטה על מנת לבצע גיחה לחלל. הניסוי זכה לשבחים מצד שר המדע הבריטי וסוכנות החלל האירופאית והחברה מנסה לגייס כעת כ-380 מיליון דולר מהשוק האזרחי על מנת לייצר את אבות הטיפוס למטוסים.

בונד: "זה הרגע הכי מרגש בחיים שלי. הפיתרון שלנו יכריח את התעשייה לחשוב מחדש. זה יפתח הזדמנויות חדשות לחלוטין לטיסה אזרחית במהירות גבוהות ובמחירים נמוכים ויכולת שיגור לחלל רב-פעמית. אנחנו ניסינו לפתור את הבעיה הזו במשך שלושים שנה וסוף סוף הצלחנו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



36 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

36.
המנוע שיפתור הבעיה יהיה מנוע פלסמה שתופק מנפט פשוט
אשר לצורך הפקתו מחוייב המתקן, היינו המנוע, לטוס והמטוס, הפלטפורמה להתחמם כדי לייצר מהנפט המשמש כחומר קירור המעטפת, חומר בעירה נקי יותר שמייצר הפלסמה שבעבורה הנפט הוא כבר כדלק סילונים. בעצם מה אני מבלבל לכם המח בעבורכם זהו דמיון ולי כבר מזמן לא.איך שאני יודע לפנטז...אני מפנטז כל כך טוב ומעמיד פני נעלב, עד שמישהו ממש מאמין לי..אגב. הוא זה גם שמבין שזה עובד.תודה על התסומי.
הגוי.. , לא יפה להאכיל איטריות  |  03.12.12
33.
תגובה ל31- בוגר הטכניון
זו היא המצאה חדשה לחלוטין, בציפור השחורה אכן היה מנוע שבקדמתו היה קונוס שזז פנימה והחוצה עפ"י מהירות התעופה, אך פה לקונוס יש פעולה שונה. הוא הופך את המנוע ממנוע סילוני למנוע רקטי. אולי הם השתשמשו בעיצוב של סדנת בואש האגדית לבניית המטוס הזה, כי יש הרבה מאפיינים משותפים, גוף שהוא הכנפיים ומנוע שניראה דומה. אך מטוס זה הוא חדש לחלוטין ושאפו לבריטים.
02.12.12
32.
המצאה ממש לא חדשה וממש לא בריטית אבל לראשונה בשימוש אזרחי
ל"ציפור השחורה" יש מנועים זהים שעוצבו ע"י מהנדס האווירונאוטיקה האגדי קן ג'ונסון, ראש מפעלי "הבואש" שהינדסו עבור לוקהיד מרטין את כל כלי הטיס שהיא מייצרת. הרעיון לא חדש וגם היישום שלו לא חדש, הוא בן יותר מ40 שנים, החידוש הוא שהבריטים הצליחו ליישם את הרעיון שנחשף ממזמן ועוד חידוש הוא שהם הצליחו להעביר אותו לתעשייה האזרחית. לבריטים יש נטיה לזקוף לזכותם המצאות גם אם גילו אותם שתי מאות אחרי אחרים.
בוגר טכניון  |  02.12.12
לכל התגובות