אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פירון: קיצוץ במשרד החינוך - לא, תקצוב דיפרנציאלי - כן צילום: מיקי נועם אלון

פירון: קיצוץ במשרד החינוך - לא, תקצוב דיפרנציאלי - כן

פירון הבהיר כי לא יהיו פיטורי מורים וקיצוץ שעות הוראה. עם זאת אמר כי תוכניות עתידיות יוקפאו וכי יחלו לעבוד על תקצוב חינוך דיפרנציאלי, לפי מצבה הסוציואקונומי של העיר

28.04.2013, 10:41 | חן פונדק
"במדינת ישראל יהיה תקצוב דיפרנציאלי משמעותי, לא לפני שיוגדר מהו הסל של ה-100% של תלמידי בישראל. השוויון לא יהיה על חשבון האנשים המתפרנסים אלא ייצר מציאות מחודשת. צוות העבודה יתחיל לפעול בעוד שבועיים ועוד לא התקיימה ישיבה בנושא תקצוב דיפרנציאלי". כך אמר שר החינוך שי פירון בכנס לחינוך מתקדם של מכללת סמינר הקיבוצים.

קראו עוד בכלכליסט

נאום השר הגיע לאחר נאום ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שביקש לנאום ראשון, ואמר כי בחוק ההסדרים הממשלה מתכוונת להעביר את התקצוב הדיפרנציאלי. התקצוב הדיפרנציאלי אומר שתקציב הממשלה לחינוך יינתן לפי מצבה הסוציו אקונומי של העיר, כלומר יתחשב בתשלומי הארנונה של העיר. כיום התקציב הוא קבוע לכל ילד, ועליו מתווסף תקצוב עודף לפי מצב סוציו אקונומי של הילדים. אולם בסופו של דבר, תקציב החינוך ברשויות חזקות כמו תל אביב גבוה יותר, בגלל התוספות של העיריות לתקציב החינוך.

רון חולדאי. "הממשלה מתנערת מחובותיה לשלם חינוך חינם פרוגרסיבי" רון חולדאי. "הממשלה מתנערת מחובותיה לשלם חינוך חינם פרוגרסיבי" רון חולדאי. "הממשלה מתנערת מחובותיה לשלם חינוך חינם פרוגרסיבי"

"מאחורי התרגילים החשבונאיים שאתם עושים אתם מסתירים אמת חינוכית אחת: הממשלה מתנערת מחובותיה לשלם חינוך חינם פרוגרסיבי. המדינה מחליטה לא לממן את מה שהיא מחויבת לכך ובמקום זה מעבירה את הארנונה לממן זאת", אמר חולדאי. "אתם מלאימים את הארנונה ועושים תספורת בחסות החוק. ריקי כהן משלמת גם מס הכנסה וגם ארנונה. העברת הנטל של חינוך ממלכתי לארנונה פוגעת בה פעמים: היא גם משלמת יותר וגם מקבלת פחות".

שר החינוך אמר שלא יגיב לדברי חולדאי כי עוד לא נפגשו פעם אחת: "אני אחרי הבחירות, אתה לפני. ניפגש קודם לפגישת היכרות, כי זו לא דוגמה אישית".

הקפאה של תוכניות עתידיות

שבוע שעבר דווח בתקשורת כי מתוכנן קיצוץ של 1.5 מיליארד שקל בתקציב משרד החינוך. הקיצוץ המתוכנן אינו מתקציב הנוכחי, אלא מהתוספת המתוכננת לתקציב משרד החינוך, שתקטן. פירון הבהיר כי: "לא יהיו קיצוצים בתקציב החינוך. לא יקוצצו שעות הוראה ולא יפוטרו מורים. תהיה הקפאה של תוכניות עתידיות שאמורות להתבצע ביעד של שנים. מותר בתקופת משבר כלכלי להקפיא לזמן מוקצב תוכניות. אבל שעה אחת ומורה אחד לא ירדו משעות הלימודים של מערכת השנה הבאה".

פירון חזר על החזון שלו: "יש לנו משימה לבנות פה חברת מופת, שבה התלמידים מצטיינים במידות טובות ומעריכים את סוגיית כבוד האדם ומחויבים למדינת ישראל וערכיה ונלחמים על זהותה הדמוקרטית. כאשר מערכת החינוך שוכחת לדבר על החזון ואדם מגיע לבית הספר ולא מתרומם, כאשר בית הספר מתעסק בלמידה למבחנים ולא למידה לחיים והתלמיד לא זוכה להכיר את גדלותו של המורה, כאשר בבית הספר אין חלומות, כולנו נפגעים. המשימה הראשונה היא להחזיר את החלום לבית הספר. להחזיר שפה גבוהה, מחויבות לערכים, ולא להתבייש לדבר על ערכים כי הם מעוררים מחלוקות".

"להפריד את החינוך מהפוליטיקה"

פירון סיפר על התוכנית להקים מועצה לאומית לחינוך: "עלינו להפריד את החינוך מהפוליטיקה. אנחנו צריכים להכין תוכניות ארוכות טווח, גם אם שר החינוך לא יראה את פירות עבודתו בכהונתו. מה שצריך להוביל זה עתיד הילדים ולא עתיד הפוליטיקאי. לכן הגיע הזמן להקים מועצה לאומית בה שר החינוך יהיה מנותק מהיישום בפועל ותהיה מושפעת מנציגי מורים, הורים, אנשי רוח ונציגי רשויות מקומיות".

פירון הבטיח כי הוא מתכוון ליישם זאת במהירות האפשרית והוסיף "המועצה תתאים את הלמידה למאה ה-21. תאפשר למידה של חקר וחשיבה ביקורתית. הדבר השני יהיה להביא את הטובים ביותר לבית הספר". הוא עודד את הסטודנטים לפנות להוראה "שידעו שבתי הספר הם מגרש הפעולה המרכזי לשינוי חברתי ארוך טווח".

פירון אף התייחס לסוגיית לימודי הליב"ה: "היעד השלישי של המועצה הוא שילוב כלל אזרחי ישראל. ננהג ביד מאד בהירה, שתאפשר לכל אחד למלא את ייעודו החינוכי ולמלא ייעוד ציבורי".

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
מיומנויות למידה - פתרון אפשרי לתקופת הקיצוצים
במציאות מורכבת שכזו, שימת דגש על הקניית כלים ולא רק ידע יכולה לסייע רבות לקידום תלמידים שיוכלו להשתלב בחברהף לאחר סיום לימודיהם, גם אם הם למדו פחות שעות ופחות תחומי לימוד בבית הספר. אם נלמד את התלמידים איך ללמוד, קרי, מיומנויות למידה, הם ידעו כיצד ללמוד כל דבר שיזדקקו לו בעתיד. במציאות שבה אין אנו יודעים לנבא מה הם יצטרכו לדעת כשיהיו בוגרים וכל חומר לימודי ניתן למצוא בגוגל, מיומנויות למידה הן הדבר החשוב ביותר שאנו יכולים להעניק להם.
רן שמשוני, מומחה למיומנויות למידה  |  05.05.13
2.
הפרדת מוסדות הדת מהמדינה
היעד של המדינה צריך להיות יצירת מערכת חינוך מאוחדת לכלל תלמידי ישראל, אשר תעודד חשיבה עצמאית, ביקורתית, מדעית וחופשית; תחשוף את התלמידים לכלל הידע העולמי; תחשוף אותם לערכי הדמוקרטיה, הליברליות וההומניזם; ותתן להם את הכלים הדרושים שיאפשרו להם להשתלב בחברה, בצבא, באקדמיה, בשוק העבודה, ובחיים האזרחיים באופן כללי.
עצומה  |  28.04.13
1.
שר החינוך מתגלה במערומיו
ומראה שהוא רוצה בדיוק את מה ששר האוצר, שר הפגיעה בכלכלה וראש ממשלת הצנע רוצים - לפגוע במערכות החיוניות של חיינו ולהרוס את מעמד הביניים. ממש לפני יומיים מתה ההוגה של התפיסה הכלכלית הזאת שהרסה כל חלקה טובה איפה שהונהגה. ישמרנו האל מהפוליטיקאים שלנו.
ליאת , להבים  |  28.04.13