אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפל ספגה קנס בטייוואן על תיאום מחיר האייפון צילום: עמית שעל

אפל ספגה קנס בטייוואן על תיאום מחיר האייפון

נציבות הסחר ההוגן במדינה פסקה כי על ענקית הטכנולוגיה לשלם 20 מיליון דולר טייוואני - כ-668 אלף דולר - בגין מעורבות בקביעת מחיר המכשיר בשלוש ספקיות סלולר

26.12.2013, 10:54 | עומר כביר
נציבות הסחר ההוגן של טיוואן קנסה את אפל בסכום של 20 מיליון דולר טייוואני, אחרי שפסקה שמפתחת האייפון חתמה על חוזים עם ספקיות הסלולר המקומיות, שמגבילים את המחירים שהן יכולות לדרוש בעבור הסמארטפונים של החברה. עם זאת, אין לאפל סיבה אמיתית להתרגש מגובה הקנס שהוטל עליה, שכן זה שווה לכ-668 אלף דולר בלבד; החברה מוציאה עשרת מונים יותר על קישוט חנויותיה לחג המולד.

קראו עוד בכלכליסט

לפי החלטת הנציבות, החטיבה האסייתית של אפל דרשה מהספקיות הטייוואניות לקבל את אישורה למחירים שבהם הן מוכרות אייפונים, ובמקרים אחרים דרשה מהן לשנות את המחירים בחוזי השירותים שלהן ואת גובה הסבסוד שהן מספקות.

אייפון 5S, צילום: עמית שעל אייפון 5S | צילום: עמית שעל אייפון 5S, צילום: עמית שעל

"מתכתובות מייל בין אפל לשלוש ספקיות הסלולר עולה שהחברות העבירו את תוכניות התמחור שלהן לאישור אפל לפני תחילת שיווק המוצרים", נכתב בהודעת הנציבות. נוהג זה, נקבע, מנוגד לחוק הטייוואני שכן החוזים שחתמו ספקיות הסלולר עם אפל הקנו להן מעמד של Reseller, שמאפשר להן לקבוע מחירים לפי שיקול דעתן הבלעדי.

אפל יכולה לערער על ההחלטה, ואם לא תציית לה עלול הקנס שהוטל עליה לגדול על לסכום "מפחיד" של 50 מיליון דולר טייוואני (1.7 מיליון דולר). ההחלטה, אגב, נוגעת לאייפונים בלבד ולנציבות אין כוונה לחקור, בשלב זה, את סוגיית ההתערבות של אפל בתמחור האייפד במדינה.

נציג אפל בטיוואן לא הגיב לפניית הוול-סטריט ג'ורנל למתן תגובה.

רגולטור עם שיני חלב

ההחלטה, אף שמוצדקת מבחינה עקרונית, חושפת פעם נוספת את אוזלת היד של רשויות רגולוטריות בהתמודדות עם התנהלות בלתי-תחרותית מצד חברות ענק. הקנס שהושת על החברה הוא לא יותר מטיפה זעירה בים ההכנסות והרווחים העצום שלה - אלו עמדו, למשל, ברבעון השלישי של 2013 על 37.5 מיליארד דולר אמריקאי בהכנסות ו-7.5 מיליארד דולר ברווחים – ולכן לא באמת מהווה גורם מרתיע מפני ביצוע מעשים דומים בעתיד. למעשה, לא מן הנמנע שהרווחים שיצרה אפל מהמדיניות שבה נקטה היו גבוהים משעותית מהעונש שהוטל עליה בגינם.

בנסיבת אלו, לרגולטור אולי יש שיניים, אבל אלו שיניים קטנות ועדינות שבקושי משאירות סימן על העור, ובוודאי שאין בהן די כדי לעצור התנהגות פסולה של חברות גדולות שבסופו של דבר פוגעת בתחרותיות ובצרכנים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
למגיב 1 (דמבו? מה רע בשם האמיתי?)
קביעת מחיר רחיד זה לטובת הצרכן? ממתי? כל הרעיון של תחרות חופשית זה שכל אחד קובע את המחיר שלו בהתאם לאסטרטגיה המתאימה לו ובהתר לתחרות שמסביבו. אפל קובעים את המחיר כי הם לא מעוניינים בתחרות אלא בשליטה מלאה שלהם על המחיר בכל מקום, מחיר שמותאם לאסטרטגיה שלהם שכוללת מניעת מחיר "זול מדי" לדגמים קודמים, דבר שעלול לפגוע במכירות של הדגמים החדשים, ומניעת מחיר "זול מדי" של הדגמים החדשים, דבר שיכול למנוע מהם בעתיד את היכולת לדרוש מחיר גבוה מלכתחילה, מחיר שנקבע באופן מלאכותי כגבוה בכדי לשמר את הרווח האדיר של החברה ואת ה"יוקרתיות" של הדגמים שלהם (עלות היצור של האמיתית של האייפון החדש, למשל, זה כ 210 דולר ל 5S ו כ 150 דולר ל 5C).. ההסכם הזה פטגע באחת מאבני היסוד של השוק החופשי ובצרכן. אם אפל מוכרת את האייפון ספק ב 500 דולר (לצורך הדוגמא בלבד) אבל קובעת שהוא חייב למכור אותו ב 650 דולר, וכך היא עושה גם עם שאר הספקים, המשמעות היא שאין באמת תחרות. בלי הסכם שכזה ספק אחד יכול למהחליט למכוא את המכשיר ב 700 דולר אבל אחר, בכדי למשוך לקוחות, יכול למכור אותו רק ב 550 דולר ופחות (בעיקר חברה סלולרית שיכולה, בכדי למשוך לקוחות, למכור את המכשיר גם במחיר הפסד). התחרות הזאת טובה עבור הצרכנים אבל רעה עבור אפל, שמאבדת שליטה, ורעה עבור הספקים, שמפסידים רווח גבוה והבטחה של אי תחרות.
אמיר  |  26.12.13