אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד האוצר עצמו מתנגד להצעת לפיד צילום: אלכס קולומויסקי

משרד האוצר עצמו מתנגד להצעת לפיד

הטבת המע"מ שמקדם שר האוצר זוכה להתנגדויות מבנק ישראל וגורמים במשרד האוצר עצמו שטוענים: "ההטבה תלך ישירות לקבלנים"

19.03.2014, 06:48 | אמנון אטד ועמרי מילמן

ההכרזה על הטבת המע"מ המתוכננת על ידי שר האוצר יאיר לפיד הפתיעה גורמים במשרד האוצר שבדומה לרבים אחרים בענף הדיור סבורים שמדובר ביוזמה שתהפוך לבכייה לדורות. סוגיית הטבות המע"מ לרוכשי דירות עלתה בעבר פעמיים בכותלי משרד האוצר אך ירדה במהרה מהפרק, שכן המסקנה היתה שההטבה תלך לקבלנים, הביקוש יגדל וכתוצאה מכך המחירים לא ירדו כלל.

קראו עוד בכלכליסט

שר האוצר יאיר לפיד, צילום: אלכס קולומויסקי שר האוצר יאיר לפיד | צילום: אלכס קולומויסקי שר האוצר יאיר לפיד, צילום: אלכס קולומויסקי

הוצאה של 2 מיליארד שקל

חילוקי דעות בין השותפים הפוליטיים נתניהו ואריאל מסתייגים מיוזמת לפיד בטרם פרסום התוכנית, ביקש נתניהו שלא לתת פומבי לתוכנית הדיור וציין כי היא רק אחת משתי תוכניות שעוד יש לדון בהן רוני זינגרלכתבה המלאה

נקודת כשל נוספת שמציינים באוצר היא קביעת המחיר הממוצע למ"ר לפי אזורים. קביעת ממוצע, כמו קביעת יעד, תביא לעליית מחירים מהירה למחיר הממוצע (שהוא המחיר המקסימלי שמקנה את ההטבה). עליית מחירים זו תעלה את הממוצע ותיצור לולאת העלאת מחירים מתמדת.

באוצר מוסיפים כי ההטבה תצטרף לשורת הטבות מס לא מוצדקות שהמשרד מנסה כבר שנים לבטל ללא הצלחה בגלל התנגדויות ולחצים פוליטיים, כמו הטבת המע"מ באילת, הטבת המע"מ על שירותי התיירות והמע"מ על פירות וירקות.

לפי הערכת האוצר, עלות המהלך שמקדם לפיד עומדת על כ־2 מיליארד שקל. עובדה זו מעלה סימני שאלה רבים, שכן עוד בטרם דיוני התקציב ברור שתקציב 2015 יחייב קיצוץ רב בשירותי הממשלה והוצאה נוספת של 2 מיליארד שקל עבור הון פוליטי בוודאי שלא תשפר אותו.

את הדאגה מעלות המהלך חולק עם משרד האוצר גם בנק ישראל, שמניח כי על מנת שלא לחרוג מיעד הגירעון המתוכנן האוצר יצטרך להכביד את נטל המס בסכום זהה על חלקים אחרים באוכלוסייה. הנגידה קרנית פלוג הביעה את התנגדותה להצעה לתת הטבת מע"מ לרוכשי דירה ראשונה בדיון סגור שהתקיים שלשום בלילה בלשכת ראש הממשלה. בנק ישראל סירב אתמול להגיב ולפרט את עמדתו בנושא, אולם מהתבטאויות שהשמיעו ראשי הבנק בעבר בנושא זה ניתן להעריך כי ההתנגדות נובעת מההנחה שהמהלך עלול לגרום לעלייה במחירי הדירות, לעודד העלמות מס וליצור חריגה ביעד הגירעון.

בנק ישראל סבור שהביקושים לדירות שיהיו פטורות מתשלום המע"מ יהיו גדולים מהמלאי של אותן דירות שיוצעו למכירה. כתוצאה מכך ייווצר לחץ לעלייה במחירי הדירות. מעבר לכך, הפיקוח שלפיד מציע להטיל כדי למנוע עלייה במחירי הדירות שיוצעו לזוגות צעירים מחייב הקמת מערך מורכב ומסובך שלמעשה אינו בר ביצוע. לא ניתן כיום להטיל פיקוח על מוצר שאינו סטנדרטי והתעקשות על הטלת פיקוח כזה עלולה לגרום לעיוותים במחירי הדירות.

עיוות מס ואפליה מגזרית

בנק ישראל טען עוד בעבר כי מכירת דירות ללא מע"מ היא למעשה הפעלה של מערך מיסוי עם שיעורים שונים למוצרים שונים. מערך מיסוי מסוג זה יוצר עיוותים ומאפשר העלמות מס, ולכן הוא אינו רצוי.

לבסוף, בבנק ישראל מאמינים שההטבה לא תעבור את מבחן בג"ץ. החרגת חלק מאוכלוסיית הזוגות הצעירים מהזכות לקבלת הפטור תדרבן הגשת עתירה לבג"ץ בנושא, וספק רב אם בית המשפט יתייצב מאחורי הצעת שר האוצר במצב כזה.

עם זאת, בסביבת לפיד סבורים שההטבה דווקא כן תשרת את מטרתה. לטענתם, המהלך אמנם נוגע ספציפית לצד הביקוש אך יש לזכור שהוא חלק ממהלך שלם שיתפרסם במהלך הימים הקרובים שיעסוק גם בצד ההיצע של הדירות.

עם זאת, עו"ד אריאל נדלר, ראש מחלקת נדל"ן שותף במשרד ברנע ושות', טוען כי מהלך זה יסייע לרוכשי הדירה המיידים, אך כלל לא בטוח כי זה מהלך שיפשר את מצב שוק הדיור. בכל מקרה, מסביר נדלר, מהלך זה חיובי משום שעבור הקבלן המחירים לא משתנים אז הקונה יהנה ישירות מההטבה.

גם יוסי אלישע, ראש מחלקת מיסוי ושותף במשרד עו"ד ליפא מאיר ושות', רואה בצעד זה ברכה. הוא מסביר כי המדינה היא הגוף היחידי שיכול להרשות לעצמו לוותר על חלק מההכנסות בשוק זה. להערכתו, כל עוד יקבעו מנגונים המונעים עשיית רווח של הרוכשים מרכישה ומכירה חוזרת מהלך זה יביא בהכרח לפערים בין מחירי הדירות מקבלנים לדירות יד שנייה ובשלב הראשוני יהיה קשה למכור דירות יד שנייה (בהם מחירי המע"מ כבר מגולמים) מה שיביא בהמשך לירידת מחירים בשוק הדירות יד שנייה, שעלול בתורו להוריד את מחירי הדירות מקבלן.

עוד מסביר אלישע כי יש להחיל את ההקלה במע"מ גם לגבי רכישה בקבוצת רכישה. המדינה החילה בעבר על קבוצות רכישה כללים לפיהם רואים את הרוכשים כאילו רכשו דירות. מה שתרם לעליית המחירים. כעת אין מקום לאבחן אותם ביחס למי שרוכש בפועל מקבלן.

תגיות

55 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

53.
לא ניתן להוריד את מחירי הדירות ללא הלאמת קרקעות והזרמה לבנקים.
הורדת המחיר בכל שיטה אינה ריאלית כי גם המשקיעים כי המשמעות היא הפחתת הבטחונות של הבנקים בגין המשכנתאות. מי שזוכר ב-1985 מכרנו דירות ולא הספיק הכסף להחזר המשכנתא. לכן, הצממשלה צריכה להפסיק לשווק קרקעות במחירים של 600 אלף ש"ח ליחידת דיור מחד, להכניס את מחירי הדיור לפיקוח בתחום הדירות עד 100 מטר עד 400 אלף ש"ח (שכר דירה עד 1000 ש"ח) ולהבטיח את יציבות הבנקים בהזרמה של 100 מיליארד ש"ח בפריסה של 10 שנים. מקור הכסף צריך לבוא מקיצוץ שכר במגזר הציבורי בשיעור של 25% לכל מי שמשתכר מעל 16000 ש"ח והפחתה ל-12000 ש"ח למי שמתכר מתחת 16000 ש"ח. בנוסף להוציא חברות הבנייה המקומיות מהמשחק לעבור לבנייה מודרנית במכרזים בין לאומיים כך שזמן בנייה לא ימשך שנתיים אלא מחצית השנה מחד ומאידך חבות המכרז בסוף הפרויקט להוציא את העובדים והציוד מהארץ. לגבי כל הרעיונות האחרים שהועלו כאן מאחר שאין ריבית בבנקים ההשקעה הסולידית היחידה היא נדל"ן שום גורם לא ייאלץ את המשקיעים לסגת מהשקעה בדיור. בכלכלה של היום קיימות רק שתי אפשרויות ספקולציות באגרות חוב או נדל"ן. לדעתי בנק ישראל אינו אומר את הנימוק האמיתי להתנגדותו המוצדקת - הסכנה קריסת מערכת הבנקאית בגלל סאבפריים.
אלף , ראשל"צ  |  19.03.14
52.
דרך להוריד את מחירי הנדל''ן בעלות נמוכה לאוצר.
סטטוס שכתבתי בדף של יאיר לפיד שר האוצר. אני מקווה שלפחות יתייחס ויביא אותה לניתוח ע''י גורמי מקצוע במשרדו. ---------------------------------------------------------------------------------------- יאיר שלום רציתי להציע דרך להוריד את מחירי הנדל''ן בעלות נמוכה לאוצר. בניגוד לפתרונות אחרים כגון מענקים והטבות לקונים ,המעלים למעשה ביקושים. הרעיון הוא להגדיל את היצע במהירות, ובכן אני יוצא מנקודת הנחה שלפחות 20% מרוכשי הדירות בששת השנים האחרונות הם משקיעים. אי לכך יש עשרות ואף מאות אלפי דירות שנרכשו למטרת השקעה. ומה שמעניין את המשקיע זו התשואה ביחס לסיכון. על כן אם תוצע למשקיע אלטרנטיבה שתתן לו תשואה סבירה בסיכון אפסי,תהיה לו מוטיבציה למכור את הדירה. אז איך עושים זאת בפועל. 1.על האוצר להנפיק אג''ח מיועדת בתשואה דומה לתשואה המתקבלת מדירת השקעה.(משהו בין 3.8-4.8%), 2.האג''ח יהיו לתקופה של 10 שנים, 3.את האג''ח יוכלו לרכוש אך ורק מי שימכור דירה שהיא דירת השקעה בתוך תקופה של שנה. היתרונות :הרעיון פשוט וקל ליישום,היות וכל הנתונים לביצועו נמצאים בידי האוצר. המשקיעים יעדיפו תשואה מובטחת במקום להתעסק עם שוכרים. הם רוצים תשואה אך מודאגים מגזירות שיבואו בעתיד ויפגעו בהם, בנוסף ובשל מגבלת הזמן (שנה אחת בלבד) שבה יוכלו לרכוש את האג''ח הם ימהרו להציע את דירות ההשקעה שברשותם למכירה. ולכן יביא להוספת אלפי דירות לשוק בתקופה קצרה. ולהורדת מחירים באזורי הביקוש. אין צורך במנגנון ביורוקרטי מסורבל,אין צורך בעובדים זרים,במנהל מקרקעי ישראל,בהסכמת ראשי ערים,בוודלי''ם,אין אפליה מגדרית,דתית,והכל בידי שר אחד. לא צריך לחוקק חוק,הכל פשוט ,מהיר וקל ליישום. העלות לאוצר היא נמוכה יחסית לפתרונות אחרים.
מיסטר רון  |  19.03.14
לכל התגובות