אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר מזהיר: הקמת רכבת לאילת תעלה 50 מיליארד שקל צילום: עמית שעל

האוצר מזהיר: הקמת רכבת לאילת תעלה 50 מיליארד שקל

במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת הציג המשרד את האומדן הנוכחי לפרויקט מסילת הברזל. השר כץ: "העלות היא רק 24.5 מיליארד שקל, אך יש לקחת בחשבון חריגות של עד 20%"

26.05.2014, 16:19 | ליאור גוטמן
האומדנים הנוכחיים לפרויקט חיבור מסילת הברזל מהמרכז לאילת מגיעים לכ-24 מיליארד שקל, וכבר עכשיו ברור שתוספות שונות עלולות לסכם את ההשקעה במיזם לעד 50 מיליארד שקל. כך אמר היום (ב') מורן מזור, רפרנט תחבורה ציבורית באגף התקציבים שבמשרד האוצר. הדברים נאמרו במסגרת דיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת שעסק בכדאיות הקמת קו הרכבת מהמרכז לעיר הדרומית בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), אמר במהלך הדיון כי מדובר במיזם של פעם בדור, בעלות כוללת סופית שקשה לאמוד. לדבריו המטרה ראויה ועשויה לקרב את הפריפריה למרכז ולהוריד עומס של כלי רכב מהכביש.

שר התחבורה ישראל, כץ. "האומדן של משרד האוצר הוא לא פחות מגחמה", צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל, כץ. "האומדן של משרד האוצר הוא לא פחות מגחמה" | צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל, כץ. "האומדן של משרד האוצר הוא לא פחות מגחמה", צילום: אוראל כהן

שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי הערכת המיזם היא רק כ-24.5 מיליארד שקל, כאשר יש לקחת בחשבון חריגה של עד 20% לטובת הוצאות בלתי צפויות, ולכן האומדן הסופי שהוצג על ידי האוצר הוא לא פחות מגחמה. כץ הזכיר שההחלטה לחבר את המרכז לאילת במסילת רכבת כבר נידונה בממשלה עוד בשנת 1956, אולם עד היום כולם התחמקו מליישם אותה. לדבריו המדינה השקיעה כבר 100 מיליון שקל בתכנון כאשר חברות מסין, צרפת וספרד מעוניינות להשתתף בהקמה. כץ הביא כדוגמה את טענות האוצר כנגד הקמת קו רכבת לשדרות, מסילה שהאוצר חזה שהיא תשאר שוממה. לטענתו, הקו מסיע כיום כ2,000 איש מדי יום.

במהלך הדיון הטיחו מספר ארגוני סביבה וחברה טענות קשות נגד הדו"ח, לרבות כאלו שמפקפקות בכדאיות הכלכלית ובתכנון המקדמי שלו.

פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית טען במהלך הדיון כי מדובר במגה פרויקט שלא נבחן לעומק, וכי המטרות שלו לא הוגדרו. לדבריו, קצה המסילה כלל לא מחובר לנמל אילת כיוון שאז הרכבת תיאלץ לעבור דרך מרכז העיר. לפיכך, התועלת שבהקמתה לא תשרת נוסעים ולא תשרת הובלת מטענים, אולם במקביל יישום התכנית להקמתה עלול לפגוע קשות בסביבה ובבטיחות.

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
הרכבת לאילת מיותר.
מי שאומר שזה תחרות לתועלת סועץ. מה ניראה לכם שאוניות יפרקו את המטען באילת יסיעו אותו לאשדוד ושם חסן יעמיס להם חזרה על אוניה. זה גם לא יקרב את הפריפריה. כי כולם יתקעו בכניסות למרכז. כי אין במרכז תחבורה ציבורית כמו שצריך. וחוץ מזה אני חושב שכדאי להשאיר את הפריפריה כמקומות פתוחים למען הדורות הבאים.
וינו  |  27.05.14
19.
אומדני עלות
מתוך העיתונות ב-25 ליוני 1992: הממשלה אישרה עקרונית הקמת מסילה באורך 170ק״מ, בין נחל צין לאילת, בעלות של 200 מליון דולר. מתוך העיתונות ב-25 לאפריל 2005: עלות סופית של הרכבת לאילת 6.5 עד 7 מיליארד שקל(בעקבות תקון טעות ראשונית לפיה האומדן היה 3.5 עד 4 מיליארד שקל). מתוך העיתונות ב-11 לפברואר 2012: עלות הקמת הקו לאילת נאמד בכ-25 עד 30 מיליארד שקל. הוא אמור להציע נסיעה מהירה במיוחד.
סקורפיון , מרכז  |  26.05.14
לכל התגובות