אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אגרקסקו: הרשתות צמצמו רווחיות גולמית בירקות טריים צילום: נמרוד גליקמן

אגרקסקו: הרשתות צמצמו רווחיות גולמית בירקות טריים

על פי בדיקה שערכה החברה, הפער בין מחירי הפירות והירקות לקמעונאי לבין המחירים לצרכן במחצית הראשונה היה 30% לעומת 41% אשתקד

14.09.2014, 09:01 | נורית קדוש

רשתות המזון צמצמו באופן משמעותי את הרווחיות הגולמית ממכירת פירות וירקות במחצית הראשונה של השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מבדיקה של חברת אגרקסקו שממצאיו הגיעו לידי "כלכליסט". הפער בין המחיר שבו קונים הקמעונאים פירות וירקות טריים לבין המחיר שבו הם מוכרים אותם לצרכן הסתכם ב־30% במחצית הראשונה, לעומת 41% במחצית הראשונה של 2013. 

קראו עוד בכלכליסט

אגרקסקו, שמשווקת פירות וירקות בארץ ובחו"ל, נקלעה לקשיים ב־2011 ונרכשה בידי גדעון ביקל תמורת 42 מיליון שקל. על פי המחקר שערכה, שהתבסס על נתוני הלמ"ס ומשרד החקלאות, פער התיווך הקמעונאי במכירת ירקות טריים ירד במחצית הראשונה ל־33.4% בהשוואה ל־43% בתקופה המקבילה אשתקד. בפער התיווך במכירת פירות טריים נרשמה ירידה חדה יותר — ל־28% במחצית הראשונה של 2014, בהשוואה ל־%41.3 בתקופה המקבילה. מדובר ברווחיות גבוהה מהרווחיות הגולמית הכללית של הרשתות, 22%–26%, אך כיוון שמדובר בתוצרת טרייה שחיי

דוכן מלפפונים בסופרמרקט במגדל העמק. הקמעונאים נדרשים לשולי רווח גבוהים כדי לחפות על ההשמדה הרבה של סחורה, צילום: נמרוד גליקמן דוכן מלפפונים בסופרמרקט במגדל העמק. הקמעונאים נדרשים לשולי רווח גבוהים כדי לחפות על ההשמדה הרבה של סחורה | צילום: נמרוד גליקמן דוכן מלפפונים בסופרמרקט במגדל העמק. הקמעונאים נדרשים לשולי רווח גבוהים כדי לחפות על ההשמדה הרבה של סחורה, צילום: נמרוד גליקמן

המדף שלה קצרים, הקמעונאים נדרשים לשולי רווח גבוהים יותר, שיחפו על הפחת הנגרם מהשמדת הפירות והירקות שאינם ראויים עוד למכירה. למרות צמצום הפער הקמעונאי הממוצע במחצית הראשונה בלטו לרעה פערי התיווך הקמעונאי במחירי הגזר (86.1%), האבטיחים (85.4%), הקישואים (71.2%), המלונים (48.5%) והבננות (45.7%).

לדברי גדעון ביקל, יו"ר אגרקסקו, פער התיווך הקמעונאי של ירקות ופירות טריים ירד בזכות שילוב של כמה גורמים: "התקשורת חשפה את פערי התיווך של הרשתות ממכירת פירות וירקות, ובהמשך החקלאים יצאו במחאה אקטיבית, שכללה הקמת ירידים שהתבצעה בהם מכירה ישירה מהחקלאי לצרכן במחירים נמוכים. מהלכים אלה יצרו הזדהות של הציבור עם החקלאים והיוו איום על הקמעונאים, שפעלו להקטין את פערי התיווך".

בדבריו מתייחס ביקל, בין היתר, לחשיפת "כלכליסט", שלפיה הרווחיות הגולמית של שופרסל ממכירת פירות וירקות הסתכמה ב־31% ב־2013, ואילו הרווחיות הגולמית שאפיינה את מחלקות הבשר והמשקאות היתה 18%, ומחלקות אחרות פעלו על בסיס רווחיות גולמית של 22%–25%.

ממצאי המחקר קובעים עוד כי מחירי הפירות הטריים עלו ב־14% בממוצע במחצית הראשונה של 2014, בהשוואה לתקופה המקבילה. כך לדוגמה עלו מחירי התפוחים ב־23.7%, האגסים ב־21.8% והבננות ב־16.5%. ביקל תולה את התייקרות הפירות בהשפעה השלילית שהיתה לסופת השלגים בדצמבר על ההיצע שלהם בשוק. הירקות, לעומת זאת, לא נפגעו ומחיריהם ירדו ב־3% בממוצע בהשוואה לאשתקד.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות