אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משבר בלואי ויטון: איבד את זכותו לדוגמת המשבצות

משבר בלואי ויטון: איבד את זכותו לדוגמת המשבצות

בעקבות ערעור של רשת קמעונאות גרמנית החליט בית המשפט האירופי לבטל את הסימן המסחרי שקיבל מותג היוקרה ב־1998. הטענה: הדוגמה כבר לא ייחודית

29.04.2015, 22:14 | שירות כלכליסט

עיצוב המשבצות המזוהה עם חברת היוקרה הצרפתית לואי ויטון אינו ייחודי דיו לשמור על מעמדו כסמל מסחרי - כך לפי פסיקת בית המשפט האירופי שנמסרה בשבוע שעבר.

קראו עוד בכלכליסט

הפסיקה, שהתקבלה בעקבות ערעור על הענקת הסמלים שהגישה ב־2009 רשת הקמעונאות הגרמנית נאנו־נאנה המשווקת מוצרים ואביזרים לבית, מבטלת למעשה שני סמלים מסחריים של שיבוצים שהוענקו למוצרי העור של בית האופנה. הסמל המסחרי הראשון הוענק לו ב־1998 עבור תבנית המשבצות בצבעי חום ובז'. סמל מסחרי נוסף התקבל כעבור עשור עבור תבנית המשבצות בצבעי שחור ואפור. שני הסמלים נגעו למוצרי עור ותיקים בלבד.

לטענת בית המשפט, מדובר בסמל בסיסי שאינו מקושר באופן מיוחד עם לואי ויטון. "איבוד הסמלים המסחריים הוא בבחינת מכה כפולה ללואי ויטון, שנלחם להגן עליהם מאז 2009", הגיבה ב"דיילי טלגרף" שרון דאבול, פרקליטה מפירמת EIP הבריטית. "הם כבר לא יכולים לטעון שיש להם מונופול על התבנית המשובצת במוצרי עור ותיקים, גם אם הם היו הראשונים שהשתמשו בה".

תיקים וארנקים של לואי ויטון תיקים וארנקים של לואי ויטון תיקים וארנקים של לואי ויטון

לדבריה, ההפסד הזה יקשה על החברה להגן על התיקים שלה מפני מתחרים וזייפנים באיחוד האירופי, משום שלא תוכל יותר להיעזר בחוקי הסימן המסחרי. "הפסיקה הזו היא גם אזהרה לבעלי מותגים אחרים שסמלים מסחריים אינם מוגנים מפני ערעורים", הוסיפה.

דאבול הסבירה כי על פי החוק סמל מסחרי חייב לשמור על ייחודיות, אולם אם הוא מאבד את הייחוד הזה והופך להיות שכיח, עד כדי כך שקשה לבדל אותו מהמתחרים, "הוא מאבד את הערך שלו וצד שלישי יכול לבקש לבטל אותו".

לואי ויטון הציגה לראשונה את דוגמת השיבוץ הזו ב־1889, מאה שנה לפני שזכתה בסימן המסחרי.

לואי ויטון מואה הנסי, שבבעלותה מותג האופנה, רשמה עלייה של 16% בהכנסות ברבעון הראשון של 2015 ל־8.3 מיליארד יורו. הקבוצה דיווחה על מכירות חזקות באירופה ובארה"ב.

בעסקי האופנה ומוצרי העור נרשמה צמיחה בהכנסות, באופן מיוחד ביפן. לפי אנליסטים, חברת האופנה הפגינה מומנטום יצירתי חזק והציגה מוצרים חדשים רבים בתצוגות שלה. עם המותגים שבבעלות לואי ויטון מואה הנסי נמנים גם פנדי, סלין, קנזו וברלוטי.

במקביל לפרסום דו"חות הרבעון דיווחה החברה כי היא פועלת במרץ כדי להתחקות אחר גורמים הרוכשים מוצרי אופנה שלה בכמויות גדולות באירופה, ואחר כך מוכרים אותם בסין במחירים נמוכים - במה שלואי ויטון מגדירה "השוק האפור". לשוק הזה פוטנציאל עצום, משום שבסין נמכרים מוצרי היוקרה המערביים במחירים הגבוהים ב־51% מבארה"ב וב־72% מבאירופה.

תגיות