אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אופניים חשמליים: אסון תחבורתי או פתרון אורבני?

אופניים חשמליים: אסון תחבורתי או פתרון אורבני?

למעלה מ-100 אלף זוגות אופניים חשמליים נמכרו בארץ בשנתיים האחרונות והפכו את המדרכות למסוכנות להולכי הרגל. אבל במקום להילחם בתופעה ניתן להסדיר אותה בחוק ולהנות מהיתרונות שהיא מציעה לסביבה העירונית

24.07.2015, 08:58 | דניאל מורגנשטרן

מדינה שלמה נעמדת על רגליה האחוריות במתקפת מחץ על תופעת אופניים חשמליים. עובדות: בשנת 2013 יובאו לישראל 32,851 זוגות אופנים חשמליים, ובשנת 2014 נוספו 72,602 זוגות - למעלה מ-100 אלף זוגות בשנתיים. המתבונן ברחובות תל אביב ושכנותיה לא יתקשה להבחין בשיטפון של עסקים הוסבו לחנויות ממכר לאופניים חשמליים.

קראו עוד בכלכליסט

בשנת 2014 אירעו 124 תאונות דרכים עם נפגעים בהם היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. 18 נזקקו לאשפוז, תאונה אחת הסתיימה במוות. במחצית הראשונה של 2015 נספה אזרח נוסף מפגיעת אופניים חשמליים.

מרבית רוכבי האופניים החשמליים הם ילדים ובני נוער בגיל העשרה הרוכבים על מדרכות הערים, בניגוד לתקנות התעבורה בדרכים, תוך הפקעה חמורה של זכות הולכי הרגל, החלשים מהם. רכיבתם בלתי זהירה, לרוב ללא חבישת קסדה. המצב חמור דיו ומקנה סיבות מספקות כדי להילחם בתופעה.

כמתכנן תחבורה מצאתי בתופעה קרן אור: מרבית הנסיעות המבוצעות על ידי רוכבי אופניים חשמליים ואופניים בכלל הן לטווח העולה על קילומטר. לחלופין תבוצענה נסיעות אלה במכונית: בהסעה על ידי הורה, אח בוגר, שכן, או במקרה של סטודנטים, חיילים ועובדים – בנהיגה עצמית. יוצא אפוא שהשימוש הנרחב באופניים חשמליים, מחליף שימוש עירוני נרחב עוד יותר בכלי רכב מנועיים, מסייע להורדת הגודש בדרכים, לפתרון מצוקות החנייה, לחסכון בדלק ולשיפור איכות האוויר בערים.

אופניים חשמליים. הפיתרון הוא לא לעצור את התופעה, צילום: יריב כץ אופניים חשמליים. הפיתרון הוא לא לעצור את התופעה | צילום: יריב כץ אופניים חשמליים. הפיתרון הוא לא לעצור את התופעה, צילום: יריב כץ

מסקנה: במקום להילחם בתופעה יש לנתבה לאפיקים רגולטוריים נוקשים ונכונים: לאכוף את סעיף 129 סימן ג' בפרק השלישי בתקנות התעבורה בדרכים האומר: "לא ירכב אדם על אופניים על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד". על הרשויות המקומיות לייעד בכבישים וברחובות נתיבים ייחודיים לאופניים, שהכניסה אליהם על ידי כל משתמש זר בדרך תיאסר בחוק, ותיאכף באופן נמרץ (כולל כלפי הולכי רגל).

אני מפנה קריאה לשר התחבורה והבטיחות בדרכים להחזיר את החוק המחייב כל רוכב אופניים, ללא יוצא מן הכלל, בחבישת קסדת בטיחות. יש להתקין תקנה שתחייב כל זוג אופניים (למעט אופני ילדים) ברישוי ובמבחן שנתי, בנשיאת לוחית עם מספר רישוי מזהה ובביטוח. תובטח בקרה נאותה על עוצמת וגודל המנוע, ושמירת מהירות מרבית של 25 קמ"ש. בנוסף, המנוע החשמלי ייחתם בטבעת אבטחה מקורית.

רק כך תובטח האחריות השילוחית של הורים כלפי ילדיהם הקטינים רוכבי האופניים. רוכב פרוע או רוכב פוגע לא יהיה עוד אלמוני היכול לחמוק מזיהוי ומאחריות למעשיו ובמקביל, יובטח עתידם הכלכלי של נפגעי תאונות האופניים.

מבחן שנתי יבטיח קיומם של עזרי בטיחות וימנע, כתוצר לוואי, את נחשול גניבות האופניים. תיאסר בחוק התקרבות לרוכב אופנים מעבר למידה מזערית, ותיאסר הפעלת צופר כלפי רוכב אופניים מחשש שייבהל ויסטה מנתיבו.

הכותב הוא יועץ סביבתי ומתכנן תחבורה, בעבר חבר הנהלת "ישראל בשביל האופניים"

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
הפתרון אינו באכיפה נוקשה אלא בהקמת תשתית ראויה לנסיעה באופניים
ההשפעה של אכיפת חוקי תנועה על תאונות דרכים קטנה ביחס להשפעה של שיפור תשתיות. במחיר של קו אחד ברכבת הקלה ובהרבה פחות סבל לתושבי העיר אפשר להקים בגוש דן רשת מעולה של שבילי אופניים שתאפשר לכל רוכב להגיע בצורה מהירה ובטוחה ליעדו. הנסיון בארץ ובעולם מלמד שהשקעה כזו מגדילה את השימוש באופניים ומקטינה את מספר התאונות. בנוסף היא מקטינה את השימוש במכוניות בתוך העיר. היתרונות שגלומים בכך נדונו בכתבה. בינתיים צריך לקחת את המצב בצורה מידתית. הרוג אחד בשנה כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים זה כואב מאוד אבל זה מעט ביחס למספר הנפגעים מסוגים אחרים של כלי רכב אחרים שאף אחד לא מציע לאסור את השימוש בהם.
טל רביב , תל אביב  |  29.07.15
13.
טוב זה לא ברור שעדיף קטנוע?
אני אולי משוחד כי אני חולה קטנועים, אבל אני באמת מאמין שזה עדיף. במיוחד בגלל העובדה שאופניים יותר גניבות מקטנועים, ועוד יותר בגלל העובדה שלא אוכפים קסדות על אופניים, אז אנשים מרשים לעצמם לנסוע בלי ואז כשהם נופלים על 25 קמ"ש... לא נעים!! גם אין כבישים מסודרים.. מצד שני.. קטנוע... נוסע יותר מהר, חייבים לשים קסדה , לא צריך מאמץ, בקיץ כמובן פחות חם.. ואם מישהו מדבר על הצריכת דלק והכל אז ספציפית אני יודע לגבי הS1 כי זה מה שיש לי, אבל כשיש צריכה טובה אז הדלק זה ממש לא אישיו!!
אביחי , תל אביב  |  28.07.15
11.
אסון תחבורתי ! אסון תחבורתי ! אסון תחבורתי !!!
כשלון של שר התחבורה שייבא ,מייבא וייבא את כלי המשחית בהעדר תשתית תחבורתית של כבישים רחבים ומסומנים בשבילי אופנים ! העיקר כץ מאשים את המשטרה שאשמה מעט מאד! לפטר את כץ לאלתר !!! בהולנד רוכבים על אופנים בצידי הכביש וכך בכל העולם ! רק בישראל החוליגניות חוגגת על המדרכות !
משיח  |  26.07.15
10.
אולי במקום נגד תתחילו לחשוב חיובי???
האופניים החשמליים זה הדבר הכי טוב שקרה בעולם מאז המצאת המנוע!!! זה ירוק, זה נייד, זה מנקה את האויר, זה נוח. בקיצור זה כלי תחבורה אורבני מושלם. אני נוסע על זה כבר 4 שנים, ולמרות שיש לי רכב אינני נוסע עליו פרט לנסיעות חוץ עירוניות, ואני פשוט מאושר. הגיע הזמן שיחשבו מחוץ לקופסא,ושיסגרו נתיבי תנועה ברחובות ראשיים (אבן גבירול,דיזנגוף, בן יהודה, ארלוזורוב וכ"ו)שיהיו נתיבים רק לאופניים. שיבנו בכניסה לעיר מגרשי חנייה ושישכירו שם אופניים. תל אביב לא בנויה לכזאת כמות של מכוניות!!!! כך תופסים 2 ציפורים במכה, פחות מכוניות בעיר ואויר הרבה יותר נקי!!!
ראלי צ'ופר  |  25.07.15
לכל התגובות