צילום: חיים צח
חברות המזון הגדולות דווקא נהנו מהמחאה
הכלכלן הראשי באוצר טוען במחקר חדש כי המחאה החברתית אמנם פגעה ברשתות המזון, אך היצרניות הגדולות דווקא נהנו משיפור ביצועיהן. וגם, הדימיון בין קריסת קלאבמרקט לבעיות של מגה בהשפעתן על השוק
02.08.2015, 22:25 | נורית קדוש
יצרניות המזון אוהבות להצהיר על הימנעותן מהעלאת מחירים לצרכנים מאז 2013, אולם נראה כי הרווחיות התפעולית שלהן עדיין גבוהה משמעותית בהשוואה לזו של המחצית הראשונה של העשור הקודם.
קראו עוד בכלכליסט
קריסת קלאבמרקט לפני כעשור היתה בין היתר פועל יוצא של שחיקת הרווחיות ברשתות השיווק על רקע התגברות התחרות בין הקמעונאים. באותן שנים נשחקה הרווחיות הממוצעת של שבע רשתות השיווק הגדולות מ־3.6% בשנת 2000 ל־1.6%
בשנת 2005. כעת החשש הוא שכישלון תוכנית ההבראה במגה תוביל לעליית מחירים.
בעוד הספקים הקטנים והבינוניים היו הראשונים להסכים להסדר החוב שהציעה מגה ולשוב לספק לה סחורה ללא תנאי, דווקא הספקים הגדולים עומדים בינתיים בסירובם להגדיל את מסגרות האשראי ולספק לה סחורה שלא תמורת תשלום במזומן. מהשוני בעמדות ניתן ללמוד על ההזדמנות שמזהים הספקים הגדולים להפוך את שוק המזון לריכוזי עוד יותר נוכח נסיון העבר. מניתוח דיווחי החברות לרשות המסים עולה כי שנתיים לאחר קריסת קלאבמרקט חדלו לפעול בשוק המזון 13.9% מהחברות שהיו פעילות ערב הקריסה. לשם השוואה, 10.1% מחברות ענף המזון שהיו פעילות ערב פרוץ המשבר העולמי חדלו לפעול בעקבותיו.
תגובה אחת לכתיבת תגובה