אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפקקים לת"א יחריפו כשתתחיל בניית הנתיבים המהירים החדשים צילום: רודי אלמוג

הפקקים לת"א יחריפו כשתתחיל בניית הנתיבים המהירים החדשים

המכרז לתוכנית של האוצר, הכוללת גם שלושה חניוני "חנה וסע" ושירותי הסעה, צפוי להתפרסם השנה, והעבודות יימשכו עד אמצע 2018. הנתיבים יוקמו במימון המדינה אך יופעלו על ידי זכיין פרטי, ומחיר הנסיעה יהיה דינמי וישתנה בהתאם לגודש התנועה בנתיב

12.10.2015, 08:14 | ליאור גוטמן

תושבי מטרופולין גוש דן עוד לא התרגלו לעומסי התנועה שנוצרו עקב עבודות הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, וכעת מתגבר הסיכוי שעד סוף השנה המצב רק יחריף.

קראו עוד בכלכליסט

הנתיב המהיר בכביש 1, צילום: רודי אלמוג הנתיב המהיר בכביש 1 | צילום: רודי אלמוג הנתיב המהיר בכביש 1, צילום: רודי אלמוג

החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו ואנשי משרדה השלימו את גיבוש המכרז להקמת שלושה נתיבים מהירים בכניסות הראשיות לתל אביב, שיכללו חניוני "חנה וסע" ושירות שטאלים לטובת הנהגים שישתמשו בחניונים. המדינה תממן את הקמת הנתיבים בעלות של כמילארד שקל, והמועד המשוער להשלמתם הוא אמצע 2018. הנתיבים יופעלו על ידי זכיין שייבחר במכרז, ועלות הנסיעה תהיה דיפרנציאלית.

על פי הערכות, עוד השנה יפורסם השלב הראשון במכרז (PQׂ) להקמת נתיב מהיר בכביש 2 (מאזור כפר שמריהו דרומה), נתיב נוסף בכביש 5 (מאזור צומת ירקונים מזרחה לכניסה הצפונית של נתיבי איילון), ונתיב שלישי על כביש 20 (נתיבי איילון) מאזור ראשון לציון צפונה.

הנתיבים שייבנו יצטרפו לנתיב המהיר הקיים בין גשר שפירים לכניסה לתל אביב, שנחנך ב־2011.

נתיב חוצה גוש דן

החלק המרכזי בפרויקט הוא חיבור בין הנתיבים מצפון לדרום ויצירת "נתיב מהיר חוצה גוש דן" באורך 30 ק"מ, שיאפשר נסיעה רציפה מאזור שפיים עד ראשון לציון.

לצורך ההקמה, בנתיבי איילון ייעשה ככל הנראה שימוש באחד משולי הכביש, ואילו בכבישים האחרים יוסבו לטובת הפרויקט נתיבים קיימים המשמשים כיום את הציבור הרחב.

עם השלמת העבודות יקיפו את תל אביב ארבעה כבישי אגרה באורך כולל של כ־100 ק"מ.

הפרויקט יכלול גם הקמת שלושה חניוני "חנה וסע" בצומת מורשה, בהרצליה ובראשון לציון, והפעלת שטאלים לתל אביב, כמו השירות המופעל כיום מהחניון בשפירים.

הקמת הנתיבים תתבצע על חשבון המדינה, בניגוד לנתיב הקיים שהוקם על ידי שפיר הנדסה ומופעל על החברה בזיכיון לתקופה של 30 שנה.

עלות הקמת הנתיבים צפויה להגיע עד מיליארד שקל, ועלות התפעול עשויה להכפיל את הסכום.

מכרז ל־15-20 שנה

זמן ביצוע העבודות הצפוי הוא 18־24 חודשים מיום בחירת הזכיין, וההפעלה של הנתיבים - ובכלל זה החניונים והשאטלים שייסעו בהם - תצא למכרז לתקופה של 15–20 שנה.

עלות הנסיעה צפויה להיות דיפרנציאלית ובהתאם לגודש התנועה, כלומר פחות מ־10 שקלים כשהתנועה זורמת ועד 100 שקל בשעות העומס, כדי לאפשר נסיעה מהירה של 70 קמ"ש לפחות.

באוצר מחדדים שהנתיבים לא יפריעו לתנועה, ושמדובר בפרויקט שמטרתו לווסת ולצמצם כניסת כלי רכב לתל אביב. עם זאת, גם במשרדי הממשלה השונים מבינים מה שכל אזרח יודע - שעבודות ההקמה עלולות להחמיר את שיבושי התנועה בכניסה לעיר, שהוחרפו עקב העבודות על הרכבת הקלה.

תגיות

107 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

107.
כדאי לשים לב
הנתיב המהיר הקיים בכביש 1 הוא כישלון מהדהד למרות שמציגים זאת אחרת. הושקע כסף רב בהקמתו. רוחבו של הנתיב יכול להכיל שני נתיבים רגילים דהיינו הגדלת הקיבות ב - 66% וכל זה למספר בודד של שעות ביממה ומניעת כניסתם של כמה אלפי מכוניות ביממה. הפתרון האחר שימוש ברכבת ישראל במחיר מוזל שיעודד שימוש. עכשיו הולכים לדפוק שוב את הנוסעים בכביש 20 בקטע ראשון תל אביב. סללו כביש ממוחלף בן שלושה נתיבים, אחד בכל מסלול היה סגור לתנועה. משפתחו אותו לפני כשנתיים (בכיוון צפון) הוא משמש לתחבורה ציבורית בשעות הבוקר מעט מאוד אוטובוסים בקווי שרות משתמשים בו. עכשיו לגזלו את הנתיב הזה לכל היממה (אין שול שמאלי שאפשר להשתמש בו. גם כאן כדאי כדאי ואפשר להשתמש ברכבת. יש תחנות בראשון לציון, בת ים, חולון ועוד. תורידו מחירים ברכבת (שהם גבוהים יחסית לאוטובוסים) ותפסיקו לדפוק את ההנהגים. ולבזבז כסף אנחנו כבר מיממנו את הכביש הזה !
אדר  |  13.10.15
106.
נועם מהנדס התנועה ותחבורה מתגובה 104 אינו מדייק
עובדות: 1 בחניון של הנתיב המהיר של כביש 1 חונות כ - 6000 מכוניות שאותם מסוגל להעביר נתיב אחד במשך 3 שעות. 2. ההשתדלות שלא להפקיעה לא מצליחה. רוחב הנתיב המהיר בכביש 1 צורך רוחב של שני נתיבים שיכולים להעביר את אותם 6000 כלי רכב בשע וחצי בערך. 3. כל מי שעובר במשך היום ומתלהב ממגרש החניה רואה עוד שתי עובדות שהן: המחיר לשימוש בו הוא בתעריף הנמוך ביותר ולמרות זאת רק כלי רכב בודדים משתמשים בו וזאת שבשעות האלא פשוט לא צריכים אותו והוא מיותר !.
אזרח סובל  |  13.10.15
105.
נתיבים מהירים זה טוב לכולם!!!
נתיבים מהירים הם שיטה מבריקה בה בעצם מייצרים נתיב לתחבורה ציבורית(עם ניסיון מרבי לא להפקיע נתיבי נסיעה) לכלל משתמשי התחבורה הציבורית ועודף הקיבולת שנותר נמכר לנוסעים ברכב הפרטי שבעצם מסבסדים מערך הסעים (שאטלים) לבאי החניון ובכך מייצרים פתרון טוב לכלל האוכלוסייה: נוסעים ברמה סוציואקונומית נמוכה: לרוב משתמשים בתחבורה ציבורית והנתיבים המהירים מקצרים את זמן הנסיעה שלהם בכבישים הבינעירוניים. נוסעים ברמה סוציואקונומית בינונית: לרוב נוסעי רכב פרטי יכולים לצאת מביתם ברכב ולחנות בחניון באזור מגוריהם ומשם לעלות בחינם לשאטל ממוזג ונעים(שלא נוסע בפקקים) בו יכולים לעבוד או לנוח לפני העבודה ולרדת בקרבת אזור העבודה(השאטלים מכוונים לאזורי ריכוז תעסוקה). נוסעים ברמה סוציואקונומית גבוהה: נוסעי רכב פרטי שעלות הזמן שלהם גבוהה(תפקידים בשכר גבוה) אשר יכולים להרשות לעצמם נסיעה בנתיב בשעות העומס ובכך חוסכים זמן יקר וכסף. כמו כן, הנתיבים מצמצים את כמות הרכבים שנכנסים לתוך העיר תל אביב. החניון בשפירים הוא הצלחה מסחררת וניתן לצפות במכוניות שחונות בשטחים פתוחים ליד החניון מרוב הביקוש הגדול...
נועם, מהנדס תנועה ותחבורה  |  12.10.15
לכל התגובות