אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אין קסמים: מכירת החיסול של סנטריקס היא סימן אזהרה צילום: עמית שעל

מאקרו טכנולוגי

אין קסמים: מכירת החיסול של סנטריקס היא סימן אזהרה

החברה פיתחה מערכת סייבר בענן, גייסה 6 מיליון דולר מקרנות מבוססות ועשתה את כל הדברים הנכונים. אז למה השבוע היא נמכרה במחיר מצחיק?

26.11.2015, 16:33 | מאיר אורבך
כששואלים משקיעים בתעשיית ההון סיכון מה הם מחפשים בחברה, הם בדרך כלל עונים: "אני רוצה צוות טוב ומנוסה, טכנולוגיה מוצלחת ופעילות בשוק פורץ דרך". לסנטריקס הישראלית היה כל זה ויותר, וזה לא הספיק. השבוע נמכרה החברה ב־125 אלף דולר בלבד למייסד TrustWave ג'ו פנטנלה, ששילם עוד קצת למדען הראשי כדי שיוכל להוציא מישראל את הטכנולוגיה שפיתחה.

קראו עוד בכלכליסט

סנטריקס פיתחה מערכות סייבר בענן, שתיים ממילות הקסם הנפוצות בתעשייה בתקופה האחרונה. הקימו אותה ישראל ברק ונמרוד לוריא, שני מייסדים מנוסים ובעלי שם, והיא גייסה 6 מיליון דולר משתי קרנות ישראליות בולטות — מאגמה ונצ'רס וסידר. ואם זה לא מספיק, היא צירפה לשורותיה שני בכירים בהייטק הישראלי: מנכ"ל קומברס ונייס לשעבר זאבי ברגמן נעשה יו"ר החברה, ואמיר אלעד הצטרף לדירקטוריון. ואולם, שנה לאחר גיוס ההון הגיעה מכירת החיסול.

סיפורה של סנטריקס הוא סיפור על כישלון הנוסחה, זו שאמורה לחסוך כאבי ראש למשקיעים ולספק להם תירוץ נפלא אם יישאלו למה השקיעו בחברה מסוימת. החברה לא נכשלה בגלל טכנולוגיה בעייתית, עיתוי לא נכון או מחסור במזומנים. היא נכשלה כי היא התאהבה בנוסחה של עצמה וחשבה שאם יש לה כל המרכיבים הנכונים, אקזיט של 200 מיליון דולר כבר מתדפק בדלת.

ברגמן. גם למנות אותו ליו"ר לא הספיק, צילום: עמית שעל ברגמן. גם למנות אותו ליו"ר לא הספיק | צילום: עמית שעל ברגמן. גם למנות אותו ליו"ר לא הספיק, צילום: עמית שעל

בדרך שכחה סנטריקס שצריך גם לעבוד: להקים משרד מצליח ופועל בארצות הברית, למכור שם והרבה, ולגייס עובדים מוכשרים שיהפכו את החברה מבאזז ישראלי קטן להצלחה גלובלית. איש מהמשקיעים והבכירים שקשורים אליה לא אמר לה זאת: כולם היו משוכנעים שהנוסחה תצליח, וכולם הופתעו כשזה לא קרה.

וכשנוסחה נכשלת, קורים הדברים הגרועים ביותר: החברה אינה יכולה לשלם לעובדיה ונאלצה להימכר בסכום זעום ליזם אחר, שדווקא כן הצליח לעשות אקזיט במאות מיליוני דולרים. כשבוחנים את ההתנהלות של סנטריקס, חוץ מהשמות והמילים הגדולות, אפשר לראות שהכתובת היתה על הקיר. זהו המצב גם בעוד חברות באזז רבות שיגייסו כסף בנקל ויפזרו אותו באותה מהירות, מתוך אשליה שהאקזיט מעבר לפינה. כי הנוסחה תמיד מנצחת, עד שהיא לא.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
זאבי ברגמן
זאבי ברגמן מתיימר לייצג דור של מנכ"לים שאכפת להם מהעובדים, דואגים לפריפריה ולמיעוטים, אך בפועל לא מעט מההחלטות שלו נגועות בקפיטליזם חזירי והתעלמות מזכויות הפרט במדינות עולם שלישי להם מחר את מוצרי החברה שמינכל. כך לדוגמה העביר חלק גדול מפעילות הפיתוח של קומברס להודו בטענה שזה מהלך זמני עד שהחברה והשוק התאוששו, כמובן שהפעילות לא שבה מעולם. כשהיה מנכ"ל בנייס היה שותף לרכישת תוכנות פריצה למחשבים של אזרחים מחברה איטלקית ומכירתן למדינות בהם המדינה רודפת מתנגדי שלטון ולהט"בים.. ומעניין מה היה חלקו בפרשת הבקדייטינג והרישומים הבעייתיים בספרים בחברת קומברס. מי אתה באמת זאבי ברגמן?
פגע רע  |  02.12.15
4.
פרשנות שאינה מבוססת על עובדות
מר אורבך, שמי מוטי וקנין, אני שותף בקרן סידר, תגובה זו היא בשמי בלבד. לצערי למעט שם החברה, הנוגעים בדבר והתוצאה המצערת, אין בפרשנותך ולא כלום עם המציאות. לא הייתי השותף שהשקיע וגם לא ישבתי בבורד של החברה, אבל הייתי במספיק שיחות ופגישות עם היזמים, הקרנות וחברי הבורד בעבודתם ברגעים טובים וברגעי משבר. אני יכול להעיד כי היזמים השקיעו את נפשם ועתידם בחברה, בטכנולוגיה ובפיתוח עסקיה, כולל פתיחת משרד בארה"ב ומכירות גם בישראל, אירופה ואף בארה"ב. המשקיעים השקיעו בצוות טוב, ובטכנולוגיה ייחודית של הגנה על אתרים על דרך של יצירת תמונת מראה אקטיבית שלהם בענן טכנולוגיה מורכבת ומתקדמת לכל הדעות. לחברה אף היו מספר לקוחות מרוצים בישראל ובאירופה. הקושי הגדול היה בגיוס לקוחות נוספים בעולם, ובאתגר הטכנולוגי של טיפול במערכות אתרים מסובכות וגדולות במיוחד. כל הנוגעים בדבר - היזמים, בעובדים, המשקיעים וחברי הבורד עשו כמיטב יכולתם להביא להצלחת החברה. אף אחד לא חשב או דיבר על אקזיט כולם היו מרוכזים בהצלחה העסקית של החברה. אף אחד לא השקיע בנוסחה - השקענו באנשים, בשוק ובטכנולוגיה מתקדמת. לפעמים זה מצליח ולפעמים לא. בכבוד רב, מוטי
מוטי , תל אביב  |  28.11.15
לכל התגובות