אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיווח: אובר מעוניינת לרכוש צי של מכוניות אוטונומיות צילום: איי אף פי

דיווח: אובר מעוניינת לרכוש צי של מכוניות אוטונומיות

החברה מתמודדת עם לא מעט ביקורת על תנאי ההעסקה שלה מחד ועל התנהלות הנהגים שלה מאידך וייתכן שהיא מעוניינת לבצע שינוי מהותי במודל העסקי שלה

20.03.2016, 17:07 | הראל עילם

גם זאת דרך לפתור את בעיות כוח האדם: אובר נמצאת כעת במגעים מתקדמים לרכישת אלפי מכוניות אוטונומיות שישמשו אותה כמוניות ללא נהג. כך דיווח במהלך סוף השבוע "וול סטריט ג'ורנל". דיווח נפרד במגזין הגרמני Manager Magazin טוען כי אובר עומדת לרכוש 100 אלף כלי רכב מסדרת S-Class מבית חברת מרצדס, אם כי דיווח זה מוטל בספק. לסדרת הלימוזנות S-Class יש יכולות אוטונומיות מוגבלות אבל לא מלאות, ולפי ה"וול סטריט הג'ורנל", אובר מחפשת פתרון מלא. "הם בהחלט נמצאים בשוק" אמר המקור של הג'ורנל, שציין שהחברה פנתה לעשרות גופים בתעשיית הרכב. "הם רוצים מכוניות ללא נהג".

קראו עוד בכלכליסט

במידה והדיווח הזה נכון, מדובר לא רק בשינוי טכנולוגי עבור אובר, אלא בשינוי מהותי במודל העסקי שלה. ברוב המדינות ברחבי העולם, אובר מפעילה בעיקר את שירות ההסעות הפרטיות שלה, שבו אנשים מהשורה מתפקדים כנהגים מקצועיים. החברה אינה מחזיקה בכלי הרכב ולפי ההגדרה שלה, הנהגים אפילו אינם העובדים שלה. גם כאשר אובר התרחבה לתחום שליחויות המזון והסעות במעבורות והליקופטרים, היא עבדה בשיתוף פעולה עם מפעילים מקומיים, ולא רכשה את כלי הרכב. אם אובר אכן תרכוש את הלימוזינות המדוברות או כלי רכב ללא נהג אחר, הדבר יהפוך אותה למפעילה ישירה ולא עקיפה.

טראביס קלאניק, מנכ"ל אובר. אמר בעבר שהוא מעוניין במוניות ללא נהג, צילום: בלומברג טראביס קלאניק, מנכ"ל אובר. אמר בעבר שהוא מעוניין במוניות ללא נהג | צילום: בלומברג טראביס קלאניק, מנכ"ל אובר. אמר בעבר שהוא מעוניין במוניות ללא נהג, צילום: בלומברג

העניין של אובר בטכנולוגיות מתקדמות ומוניות ללא נהג אינו חדש – מנכ"ל אובר, טראוויס קלאניק כבר התבטא בחיוב בנושא רכבים ללא נהג, ואף אמר כי בעתיד החברה תחליף את נהגיה במוניות אוטומטיות – הצהרה שרק חיזקה את התסכול של נהגי החברה הנוכחיים. אובר גם משתפת פעולה עם מרכז המחקר של אוניברסיטת קרנגי-מלון בפיתוח רכבים ללא נהג, ולפני כחודש הם החלו לבחון את הרכבים ברחובות פיטסבורג.

לפני כשנה, אמר קלאניק: "הסיבה שאנחנו גובים כיום מחיר גבוה מנוסעים היא שאתה לא משלם רק בעבור השימוש ברכב, אלא גם בעבור שכר הנהג. כאשר לא יהיה צורך לשלם את שכר הנהג, להשתמש במוניות יהיה זול יותר מלהחזיק מכונית פרטית, וכשזה יקרה נראה את תופעת כלי הרכב הפרטיים מתחילה להיעלם מהעולם".

אבל מאחורי ההצהרה הזאת עומד לא רק חזון עתידני חיובי, אלא גם מציאות עכשווית קשה – אובר צריכה להתמודד עם מאבקים מצד ארגוני מוניות, ממשלות מקומיות, ועדי עובדים מתהווים, בעיות במערכת סינון הנהגים שלה וגם לא מעט תלונות על הטרדות שמבצעים הנהגים שלה. הגורם האנושי הוא בעוכרי אובר, והיא נואשת להפטר ממנו.

אובר לא לבד. בקיץ האחרון, החל ביפן מיזם של מוניות ללא נהג ולא מעט חברות כיום חושבות על הדרכים שבהם גם ניתן ליצור מהפך בעולם התחבורה הציבורית וההובלה על ידי יצירת אוטובוסים ומשאיות ללא נהג, כאשר הניסויים הראשונים בנושא כבר עלו על כבישי אירופה השנה. אנליסטים בחברת Exane מעריכים כי ב-2020 שוק הרכב ללא נהג יוערך ב-25 מיליארד דולר, וכי טכנולוגיות רכבים חכמים ורכבים ללא-נהג יהיו "הגורם המבדיל העיקרי בתעשיית הרכב". למעלה מ-20 חברות טכנולוגיה ורכב, ביניהן גוגל, פורד, אאודי, BMW, בוש ומובילאיי הישראלית, עובדות כיום על פיתוח טכנולוגיות רכבים אוטנומיים.  

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
תגובה ל- 3 , מכיוון שהמדינה חסרת כישורים , היא יודעת רק.....
המדינה חסרת כישורים ניהוליים , היא יודעת רק לגבות מיסים בצורה קלוקלת, הראיה שככל שאדם עשיר יותר הוא משלם פחות מיסים , מעמד הביניים המרושש סוחב על גבו את נטל המס, אם המדינה תפעיל שרות כלשהו , לא רק שהוא יהיה יקר ונגוע בפוליטיזציה , וכל החברים הלא מוכשרים של אולמרט יהיו בוסים בשכר גבוה , גם השרות שינתן יהיה גרוע והמדינה תגן על עצמה ולא תאפשר תחרות , בכל מקרה , האזרח הפשוט , מעמד הביניים , אלה שישתמשו בשרות יוכלו אותה וישלמו מחיר יקר , אזזזזזז, תחשוב שוב על ההצעה שלך.
21.03.16
5.
אבל מה יהיה היתרון שלהם במקרה כזה?
הרי כל הסיפור שלהם כיום הוא ביכולת לנצל את הנהגים או לספק להם הכנסה גמישה תלוי מאיזה צד מסתכלים. למה אין לאובר כיום אלף מתחרים? כי שיטת ניהול כח האדם שלהם חדשנית\לא-חוקית. השיטה בנויה על כך שבעזרת המון כסף אפשר לשנות את החוק או לזכות בבתי משפט או לפחות לגרור את הנושא שנים קדימה. אם הם יצליחו במאבקים המשפטיים או ברגע שתהיה מכונית אוטונומית - אין להם שום יתרון כל חברה עם צי רכבים אוטונומי ותכנת ניהול מינימלית. אין להם שום ערך מוסף שימנע כניסת אלפי מתחרים או שיגרום לצרכנים להעדיף אותם.
:  |  21.03.16
3.
משהו חסר לי
אם להפעיל "אובר" עם מכוניות אוטונומיות זה כל כך זול, למה שהמדינה לא תפעיל שירות כזה במחירי עלות בלבד (לא עלות + רווח כמו אובר) כמו שהיא כיום מסבסדת שירותי אוטובוס? שירות מוניות במימון המדינה שכל אזרח ישלם עליו במיסים לפי כמות השימוש וגובה ההכנסה. השירות הזה יכניס למדינה הון עצום מחסכון בסלילת כבישים לרכבים פרטיים לכל אזרחי המדינה. המדינה תוכל לצרף מספר נוסעים עם מסלולים חופפים לאותה נסיעה. המדינה תוכל לקנוס מי שירצה להחזיק ברכב פרטי. אובר לעולם לא יוכל לנצח את המחירים של השירות בסבסוד המדינה. וכשזה יקרה נראה את תופעת ה"אובר" מתחילה להיעלם מהעולם.
20.03.16
לכל התגובות