אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לחיי התחרות: אחרי 18 שנה טמפו כבר לא מונופול בירה צילום: סיון פרג

לחיי התחרות: אחרי 18 שנה טמפו כבר לא מונופול בירה

רשות ההגבלים העסקיים ביטלה את הכרזת החברה כמונופול בירה בעקבות אובדן מתמשך של נתחי שוק. במקביל, שוק הבירה גדל בעקבות הפחתת המיסוי

07.04.2016, 09:07 | נורית קדוש ואלי שמעוני

לאחר כמעט שני עשורים, טמפו כבר לא מונופול בתחום הבירה. הממונה על הגבלים עסקיים הודיע לחברת המשקאות על ביטול ההכרזה כמונופול, שקיימת מאז 1998. זאת לאחר שבדיקה שנערכה ברשות ההגבלים העלתה כי בשלוש השנים האחרונות החברה לא מרכזת בידיה כבר יותר ממחצית מכלל השוק.

ההחלטה התקבלה אף שטמפו מעידה על עצמה בדו"חותיה כבעלת נתח השוק הגדול ביותר במוצרי המשקאות האלכוהוליים בישראל, הכוללים בירה, משקאות חריפים ומוצרי יין, והנה היצרנית המובילה של מוצרי בירה במדינת ישראל, אשר בנוסף מייבאת בירות מקבוצת היינקן ומוצרי אלכוהול נוספים.

קראו עוד בכלכליסט

על פי נתוני סטורנקסט, נתח השוק הכמותי של החברה ב־2015 במכירות מוצרים אלכוהוליים — הכוללים את הבירה, היין, המשקאות החריפים ומשקאות RTD — עמד על כ־38.5%. בקטגוריית הבירה עמד נתחה של החברה בשוק המבורקד ב־2015 על כ־47%, לעומת כ־49.8% בשנה הקודמת, 50.6% בשנת 2013 ו־49% בשנת 2012. הירידה המתמשכת בנתח השוק מוסברת על ידי החברה בצמיחת יבוא הבירות הזולות לישראל בשנים האחרונות. בעוד ב־2011 עמד נתח השוק של יבואני הבירה על 12.8%, הרי שבאופן הדרגתי צמחו אלה עד שבשנה שעברה אחזו בנתח שוק של 22.6%.

תהפוכות המס הובילו לירידה בצריכה

הירידה בנתח השוק לא פגעה כספית בביצועי טמפו, שכן מכירות הבירה של החברה בשוק המבורקד הסתכמו בשנה החולפת בכ־254 מיליון שקל, לעומת 229 מיליון שקל ב־2012. כלל מכירות טמפו בשנת 2015 צמחו ב־5% ביחס ל־2014 והסתכמו ב־1.13 מיליארד שקל. העלייה במכירות הושגה בזכות פעילות החברה בתחום האלכוהול ובתחום היין, שצמחו ב־11% ו־6% בהתאמה ביחס ל־2014, בעוד תחום המשקאות הקלים חווה סטגנציה.

ענף הבירה עבר תהפוכות בשנים האחרונות. ביולי 2012 הוכפל המס המושת על הבירה בישראל, ונקבע כי בירה בריכוז כוהל של יותר מ־3.8% תמוסה ב־4.33 שקלים לליטר. רמת מיסוי זו גבוהה משמעותית מזו הנהוגה במדינות ה־OECD, והובילה ב־2013 לעלייה של כ־17% במחירי הבירה ולירידה של 4.5% בצריכה הכמותית. כעבור 3 שנים, בספטמבר 2015, אימץ שר האוצר משה כחלון את המלצותיו של צוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ובהשתתפות נציגי רשות המסים, שלפיהן יש לבטל את השינויים שנעשו במיסוי בירה בשנת 2012. כחלון חתם על צו המפחית את המיסוי על בירה בכ־46%, כך ששיעור המס יעמוד על 2.33 שקלים לליטר, ומאז השוק נמצא בצמיחה.

על פי סטורנקסט, ב־2012 עמדו ההכנסות משוק הבירה המבורקד על 468.2 מיליון שקל, והגיעו ב־2015 ל־540 מיליון שקל.

מפעל טמפו, צילום: נמרוד גליקמן מפעל טמפו | צילום: נמרוד גליקמן מפעל טמפו, צילום: נמרוד גליקמן

במהלך שנים אלה השקיעה טמפו בתחום הבירה. במהלך 2014 השיקה החברה מבשלת בירה חדשה ומרכז לוגיסטי בנתניה בהשקעה של 60 מיליון שקל, שנועדו לאפשר לחברה להגדיל את תפוקת הבירה שהיא מייצרת ובעיקר לשפר את רווחיותה. גולת הכותרת של המהלך היתה נעוצה באישור שקיבלה טמפו מהיינקן העולמית לייצר לראשונה בארץ את הבירה ההולנדית, אשר עד אז ייבאה החברה לישראל. המהלך סייע לחברה לשפר את הרווחיות שלה בשל חיסכון בעלויות השינוע.

הממונה לא ממהר לבטל מונופול

הריכוזיות המאפיינת את מקטע הספקים בשוק מוצרי הצריכה אינה גורמת לרשות ההגבלים להכריז במהרה על יצרנים השולטים בקטגוריות שונות בשוק מוצרי הצריכה כמונופולים. היא גם לא מונעת מבעדה לצמצם את מספר היצרנים המוכרזים כמונופול, בזכות שינויים מינוריים בהיקף פעילותם.

במאי 1998 הכריזה הרשות על טמפו כבעלת מונופול בשוק הבירה. עם ההכרזה ניתנו לחברה הוראות, ובהן איסור התקשרות עם לקוחות החברה בהסדרי בלעדיות או בהסכמי קישור לקבלת הנחות על רכישת בירה, אם ירכוש הלקוח מהחברה משקאות אחרים שלה; איסור התקשרות בהסכמים עם לקוחות לקבלת הנחות בהתייחס ליעדי קנייה של בירה מהחברה; איסור קביעת מחיר מכירה לצרכן הסופי על ידי החברה; וכן הוראה כללית האוסרת על החברה לנצל מעמדה בשוק לרעה. בנוסף, מעמד החברה כמונופול מטיל עליה פיקוח רגולטורי של הממונה בהתאם להוראות חוק ההגבלים העסקיים. במסגרת פיקוח זה רשאי הממונה בין השאר להטיל צווים ולהתערב במחירי החברה ובתנאים שבהם היא מנהלת את עסקיה — מגבלות העשויות להשפיע על תוצאותיה העסקיות של החברה. עם זאת, ניתן להעריך כי הסרת המגבלות לא תוביל לשינוי בהתנהלותה של טמפו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות