אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ועידת הנדל"ן

מנכ"ל משרד התחבורה: "בעוד 5 שנים תפעל רכבת קלה בת"א"

עוזי יצחקי בוועידת הנדל"ן והתשתיות של כלכליסט: "אנו עובדים בנושא הרכבת הקלה בעשרה אתרים שונים, מכונות חפירה בדרך מסין ואני מקווה שהשנה יחלו החפירות". מנכ"ל סולל בונה: חייבת להיות בישראל תכנית אב, שאומרת לציבור וגם לראשי ערים לאן פנינו ב-20 השנים הבאות בל הקשור בהשקעה בתשתיות

03.05.2016, 14:33 | תומר הדר

"אני לא סבור שיש מקום לפסימיות בכל הקשור לרכבת קלה", כך אמר היום מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי במהלך ועידת הנדל"ן והתשתיות של "כלכליסט":" בתחבורה יבשתית יש פרויקטים בהיקף של מעל מאה מיליארד שקלים", הסביר יצחקי, "יש להסתכל באופטימיות על המצב במשק ועל נושא התשתיות, מכיוון שהתשתיות משתפרות באופן עקבי במדינת ישראל במהלך השנים האחרונות".

קראו עוד בכלכליסט

לדברי יצחקי, "יש תנופה אדירה בתחום פיתוח התשתיות והכבישים, שתאפשר פתרונות דיור וגם תעסוקה מחוץ לפריפריה, יש לנו בימים אלה פרויקטים שיוצאים לפועל, של המשך והארכת כביש שש דרום שמגיע לבאר שבע, כביש שש גם מתארך באזור הצפון, אנו משלימים כבישי רוחב בישראל, והשלב הבא של עשייה יהיה עבודה על הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב", הסביר יצחקי. "אני מודע לעובדה שמדובר במשהו שנדרש לעשייה לפני מאה שנה, אחרי הכל, על רכבת בתל אביב מדברים שנים רבות. אנו עובדים בנושא הרכבת הקלה בעשרה אתרים שונים, מכונות חפירה בדרך מסין לישראל ואני מקווה שהשנה החפירות יחלו. מכונות החפירה שבדרך מסין יביאו למצב בו באוקטובר 2021 יהיה קו ראשון פעיל", מסביר יצחקי, "הרכבת הקלה בירושלים פועלת היטב. בשנה הבאה נקים קו מראשון לציון להרצליה וגם מקריית אונו לתל אביב".

עוזי יצחקי, צילום: צביקה טישלר עוזי יצחקי | צילום: צביקה טישלר עוזי יצחקי, צילום: צביקה טישלר

לדברי אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה: "לא הייתי אומר שהמצב כאן רע מבחינת תשתיות, אני תומך בדברי עוזי יצחקי על עשיה מואצת, לנוכח העובדה שהמדינה נמצאת בשלב של התקדמות בתחום התשתיות. יחד עם זאת ישנם נושאים שאינם בתחום טיפול משרד התחבורה, כמו תחום התכנון. בישראל, קבלן עסוק לעתים בנושאים חקיקתיים ולא בעשייה ובבנייה. חייבת להיות במדינת ישראל תכנית אב, שאומרת לציבור וגם לראשי ערים לאן פנינו ב-20 השנים הבאות בכל הקשור בהשקעה בתשתיות. שיעור ההשקעה בתשתיות עלה עם השנים ואם זה היה ממשיך על פני 20 שנים היינו מוצאים עצמנו במצב בו יש תשתיות מצוינות וגם נגישות".

לדברי אבי פנטורין, המהנדס הראשי בשפיר הנדסה, "ידוע לנו שקיים משבר נדל"ן בישראל, שהוא משבר אמיתי ומחירי הנדלן מטפסים. בשנים האחרונות דובר רבות על מע"מ אפס, מחיר למשתכן, אך המומחים חלוקים בדעתם על יעילות התוכניות הללו - המומחים אינם חולקים על נושא הפשרת קרקע לבנייה. הגידול המרשים שחל באישורי הפשרת קרקע לא מתבטא בהתחלות בנייה, מדובר בכ-48 אלף יחידות דיור בשנת 2015, אין יכולת לממש את התוכניות כי התשתיות לא ממומשות, יש להמשיך ולפתח תשתית תחבורה כדי לאפשר בכלל את יעדי הממשלה להנגשת הפריפריה. להקל על מגורים במקומות שצריך לאכלס, להקל על אנשים המתגוררים רחוק להגיע לעבודה.

אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה, צילום: צביקה טישלר אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה | צילום: צביקה טישלר אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה, צילום: צביקה טישלר

"בשנת 2010 אושרה תכנית נתיבי ישראל, ומאז שנת 2013 קטנה הוצאת פרויקטים בתחום התחבורה עקב חוסר תקציב, ודחיית פרסום מכרזים - ללא הכנת תשתית תחבורה ראויה, יעדי הגדלת היצע הדירות והורדת מחיר הנדל"ן לא יושגו. פרויקט כביש 431 יצר פיתוח אדיר בראשון לציון. עוקף קריות יצר פיתוח של הקריות. יש לפתח תשתיות כדי לפתח את הנדל"ן".  

אבי פנטורין, מהנדס ראש בחברת שפיר הנדסה, צילום: צביקה טישלר אבי פנטורין, מהנדס ראש בחברת שפיר הנדסה | צילום: צביקה טישלר אבי פנטורין, מהנדס ראש בחברת שפיר הנדסה, צילום: צביקה טישלר

לדברי יצחקי, "אין בעיית תקציב, תקציבים של השנים הקרובות יוקצבו לפיתוח תשתית תחבורה ציבורית. חשוב לציין שאנו בוחנים פרויקטים באמצעות הסקטור הפרטי, כמו פרויקט הנתיב המהיר, בשעתו הועברה עלינו ביקורת רבה אך מדובר בפרויקט שכל יום מסיע 2,500 מכוניות, יש עוד חמישה פרויקטים כאלה מתוכננים - באזור ראשון לציון, באזור שפיים, באזור מורשה, ועוד שניים בתכנון. אנו חתמנו עם שש רשויות ראשונות בישראל על מתן העדפה לתחבורה ציבורית – באמצעות נתיבי תחבורה ציבוית. רחובות שלמים יסגרו לטובת תחבורה ציבורית. גם רוכבי האופניים יהנו. יש לנו תוכנית לתגבור שבילי אופניים וגם תכנית גדולה שנקראת אופני דן- לסלילת שבילי אופניים". לדברי דנוך: "תחבורה ציבורית היא דבר שיוצר שינוי בעולם. אם תשקיע רק בתחבורה ברכב, מספר הרכבים יוכפל".

לדברי פנטורין, "לפני עשרים שנה כל קבלן בנה חלק אחר בפרויקט - היום השכילו לתת לקבלן אחד את כל העבודה בפרויקט-וגם את התכנון".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

31.
כרגיל, הישראלים אוהבים להתלונן ושום דבר לא ישנה זאת.
בתור אחד שממש לא תומך בממשלה הזאת (כן, אני מהבוגדים, מרעילי הבארות, תוקעי הסכין בגב האומה) אני חושב שההשקעה בתשתיות היא אדירה ומבורכת. העבודות על הקו האדום הן כבר עובדה גמורה ולכבי חפירת המנהרות - זה החלק ה"קל" והוא יסתיים לפני שהעבודה על התחנות תסתיים ולכן התחלת החפירה בשנה זאת, או בתחילת שנה הבאה, בהחלט תאפשר לעמוד בלוח הזמנים. הקוויפ המוזכרים מראשל"צ להרצליה ומקריית אונו לתל אביב אינם המצאה אלא חלק מהתוכנית הקיימת, הקו הירוק הוא זה שיחבר את הרצליה לראשל"צ, דרך ת"א, והקו הסגול יחבר את קריית אונו לת"א. הקו הירוק נמצא בשלבי אישור מתקדמים וגם אישור הקו הסגול במצב דיי תקדם כך שבהחלט ריאלי לקוות שהעבודות על שני הקווים יתחילו בשנה הבאה. להבדיל מהקו האדום שני הקווים האחרים הם עיליים בעיקרם (הקו הירוק יהיה תת קרקעי ברוב מסלולו בת"א, בעיקר לאורך אבן גבירול) כך שמשך הזמן הדרוש יכול להיות קצר יותר. אין ספק שהנסיון בארץ (וגם המקומות רבים בעולם) מראה שפרוייקטים כאלה נוטים להתעקב כך שבהחלט ייתכן שב 2021 זה לא יקרה אבל גם אם יהיה עיקוב של שנה או שנתיים זה עדיין פרוייקט נחוץ ומבורך. לגבי הטענה על אי בננית רכבת תחתית - זו אכן עדיפה לדעתי אבל אם היו מתעקשים עליה שום דבר לא היה קורה. הרכבת הקלה תקל על העומס ובעתיד ניתן יהיה להפוך אותה לתחתית ביחד עם בניית קווים נוספים. כשתהיה מערכת קיימת יהיה קל יותר להרחיבה ולכן טוב שהתחילו במה שאפשר לבצע.
אמיר  |  03.05.16
לכל התגובות