אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
80% מהחברות לא מדווחות על עבירות תנועה צילום: גלעד קוולרציק

80% מהחברות לא מדווחות על עבירות תנועה

לפי נוהל 6, חברות שמחזיקות ב־40 רכבים ויותר מחויבות פעם בשנה לדווח למשרד התחבורה על תלונות שהוגשו נגד נהגיהן

14.06.2016, 08:07 | תומר הדר

נוהל 6 של תקנות התעבורה, המחייב חברות לעקוב אחר אופן הנהיגה של עובדיהן, אינו מיושם כראוי ברוב החברות בישראל, כך עולה מנתונים של עמותת אור ירוק. לפי הנתונים, כ־2,300 חברות וארגונים, המהווים כ־80% מכלל החברות והארגונים שמחויבים בדיווח, לא שלחו ב־2015 למשרד התחבורה את הדו"ח השנתי הכולל רישום תלונות נגד הנוהגים ברכביהם כפי שמתחייב מהחוק.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בנתון דומה לזה של השנה הקודמת, שבה רק 20% מהחברות שלחו את הדו"ח למשרד התחבורה. ב־2013 כ־90% מהחברות והארגונים בישראל לא העבירו את הדיווח למשרד. הנתונים מצביעים על כך שמרבית החברות מצפצפות על החוק ושמשרד התחבורה לא מתאמץ לאכוף אותו.

על פי חוק נוהל 6, שנכנס לתוקף ב־2012, כל חברה שמחזיקה בצי של 40 רכבים ויותר צריכה להדביק על כל אחד מהרכבים מדבקה ששואלת "איך אני נוהג?" ובה מספר טלפון מקוצר ומודגש להגשת תלונות; להפעיל מערכת לקבלת דיווחים שפועלת ברוב שעות היממה; לנהל את שירותי הדיווח בעצמה או דרך מוקד חיצוני; ולהגיש דו"ח שנתי למשרד התחבורה.

 , צילום: תומר הדר צילום: תומר הדר  , צילום: תומר הדר

מבדיקות שערכו לאחרונה מתנדבי אור ירוק ב־49 מקומות שונים ברחבי הארץ, עולה כי 52% מכלי הרכב שנבדקו לא עמדו בקריטריונים הקבועים בחוק: מספר הטלפון המוצין במדבקות המודבקות על 15% מהרכבים הוביל למוקד טלפוני בלתי פעיל; ב־19% מהמקרים מספר הטלפון שהופיע על המדבקה לא היה מספר מקוצר; ב־40% מהמקרים המדבקה לא מוקמה בצדו השמאלי של הפגוש כנדרש בחוק; וב־4% מהמקרים הכיתוב במדבקה היה בלתי קריא.

ממנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב נמסר: "משרד התחבורה לא אוכף את החוק שיזם, והמסר שעולה מכך הוא זלזול בחיי אדם. משרד התחבורה לא דורש מהחברות לדווח על פעולות נגד נהגים שעברו באור אדום, חצו קו לבן או נהגו באלימות בכביש. מעבר להתנהלות שלטונית לא תקינה, אותם נהגים ממשיכים לנהוג ולסכן את החיים של כולנו בכל יום. משרד שאחראי על הבטיחות בדרכים חייב לדרוש מאותם ארגונים לקיים את החוק ולדווח".

ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד לא יזם את נוהל 6, אלא הח"כ לשעבר זאב בילסקי. המשרד מיישם את הנוהל ובוחן את האפקטיביות שלו במקביל".

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
עשית מחקר סטטיסטי, כשאתה כותב "רוב קציני הבטיחות"?
עשית מחקר סטטיסטי, כשאתה כותב "רוב קציני הבטיחות"? כי אני החלפתי שתי עבודות ב 10 שנים, לא ספרתי כבר כמה רכבים - מאז שהכניסו את החוק "דיווחו" עליי פעמיים או שלוש, ואני נוהג רגיל וזהיר. +תמיד נוסע עם מצלמות רכב מופעלות - קציני רכב שואלים "מה היה" ו אומרים "טוב, צריך להזהר". זה הכל.
Butterfly  |  15.06.16
5.
לא ברור מה הייתה מטרת החוק הזה, מלבד
לא ברור מה הייתה מטרת החוק הזה, מלבד ללארגן הכנסות נכבדות ובעלי המוקדים. מישהו ראה נניח נהג שהיה נראה לאותו מישהו שעשה עבירה - על סמך מה הוא ידווח? כי נראה לו? הוא בוכן תנועה? שוטר? יש לו ידע וכלים למדיה האם בוצעה עבירה? אנשים סתם מדווחים - כי מישהו לא נתן להם להדחף, כשניסו לחתוך בפניה או לעקוף בפקק, הנוקמים בעצמם מסכנים את עצמם ואת הסביבה (צריך להשיג את הרכב שנסע לפניו, לחייג, לדבר בזמן נהיגה - הרבה פעמים ללא דיבורית וכו'. אז הכל בשביל מה? קציני רכב לא עושים עם זה שום דבר - כי אין להם מה לעשות עם זה פשוט. המדווח יגיד "נהג של החברה שלכם עשה כך וכך" והנהג יגיד "לא היה ולא נברא". וזה מה שהולך.
Butterfly  |  14.06.16
לכל התגובות