אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה אימץ תקן אירופי, אבל עם המערכת הלא נכונה צילום: DAF

משרד התחבורה אימץ תקן אירופי, אבל עם המערכת הלא נכונה

בעקבות מכתב של משרד התחבורה למכוני הרישוי, אלפי נהגי רכבים כבדים עומדים בתור להתקנת מערכת בטיחות כפי שמחייבת תקנה חדשה. המשרד החליט לחייב אותם לכך משום שבאירופה נמצא כי המערכת מצילת חיים, אלא שהמערכת שמותקנת בארץ שונה

17.11.2016, 06:51 | תומר הדר

בימים אלה משתרכים תורים ארוכים אצל מתקיני מערכות שמע ובטיחות לרכבים. הסיבה: בשבוע שעבר שיגר משרד התחבורה איגרת לכל מכוני הרישוי בישראל שמדגישה את העובדה כי רכבים במשקל 3.5 טונות ומעלה שאין להם מערכת בטיחות לא יוכלו לעבור טסט, וזאת בהתאם לתקנה שנכנסה לתוקף ביום הראשון של נובמבר שמחייבת משאיות, אוטובוסים וכל רכב כבד אחר שמשקלו 3.5 טונות ומעלה שיוצר החל מ־2012 להתקין מערכת כזאת.

קראו עוד בכלכליסט

עד כה העדיפו נהגים רבים להתעלם מהתקנה שמועד כניסתה לתוקף היה ידוע, אך בעקבות המכתב שנשלח ההתמונה השתנתה. לדברי גורמים שעוסקים בתחום הרישוי, ההוראה "יצרה פאניקה בקרב עשרות אלפי בעלי רכב מסחרי וכבד שלא התקינו את המערכת". מתקין מערכות אמר ל"כלכליסט" כי "אלפי מערכות בטיחות הותקנו במהלך הימים האחרונים, ובמהלך השבועות הקרובים נידרש להתקין עוד אלפי מערכות. ההתקנות מבוצעות גם בלילה בשל העומס האדיר שנוצר עלינו".

 , צילום: DAF צילום: DAF  , צילום: DAF

בפברואר האחרון חתם שר התחבורה ישראל כץ על התקנה שכעת יוצרת את הבהלה. משרד התחבורה נימק את התקנה החדשה בכך שבדיקות שנערכו באירופה מצאו כי מערכות הבטיחות האלו מצילות חיים. לפי משרד התחבורה, מדובר "במערכות שנבחנו על ידי מדינות האיחוד האירופי ושהוכיחו את עצמן כמערכות בטיחות בעלות פוטנציאל גבוה לצמצום מספר הנפגעים בתאונות דרכים". היכולות המרכזיות שמציעות המערכות האלו הן מתן התראה על סטייה מנתיב ומתן התראה על אי־שמירת מרחק. כיום ישנן בשוק שתי מערכות שמציעות את היכולות האלו - של מובילאיי ושל אייווקס. עלות ההתקנה דומה ועומדת על כ־2,000 שקל. התקנת המערכת אינה מסובסדת על ידי המדינה.

אלא שמבדיקת התקן האירופי למערכות בטיחות שמיועדות לרכב כבד עולה כי התקן הישראלי שקבע משרד התחבורה חסר נדבך חשוב: בלימה אוטומטית. מדובר בפונקציה של מערכת הבטיחות שבולמת את הרכב באופן אוטומטי בשעת סכנה. היכולת המשמעותית הזו, שהופכת את מערכת הבטיחות למצילת חיים, נעדרת מהמערכות שמוצעות בישראל ומהתקן של משרד התחבורה.

ארגוני בטיחות כמו EURONCAP מייחסים חשיבות רבה למערכות הבלימה האוטונומיות ואף גורעים מציוני הבטיחות שהם מעניקים לרכבים כבדים במידה שאין להם מערכת כזו. על פי רוב, מערכות הבלימה האוטונומיות מותקנות על ידי היצרן ולא מותקנות כמערכת חיצונית. בנוסף, התקן האירופי, בניגוד לישראלי, אינו חל רטרואקטיבית והוא מחייב יצרני רכב להתקין מערכות בלימה אוטונומיות ברכבים כבדים החל מ־2015.

במשרד התחבורה מודעים לכך שהמערכת שאותה הם מחייבים להתקין היא לא בדיוק המערכת האירופית. מבדיקת לשון התקנה עולה כי היא מחריגה את עצם הימצאותה של מערכת בלימה אוטונומית ברכב.

בעקבות כניסתה של התקנה לתוקף הודיע ארגון המובילים כי הוא מתנגד לה. לדברי גורמים מקורבים, הארגון אף שוקל פנייה לבג"ץ. יו"ר מועצת המובילים גבי בן־הרוש אמר כי "אנו מסתייגים מתהליך קבלת ההחלטות במשרד התחבורה" והדגיש כי "משרד התחבורה הקצה 180 מיליון שקל למימון התקנת מערכות בתחבורה הציבורית המסובסדת ממילא, כך שבעלי משאיות ורכבי הסעה שאינם שייכים לתחבורה הציבורית נדרשים לממן התקנה של מערכות בכ־140 מיליון שקל ללא סיוע ממשלתי".

תגיות