אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר יבדוק את תמחור מכרז החשמול של הרכבת הקלה צילום: נטע שמעוני

האוצר יבדוק את תמחור מכרז החשמול של הרכבת הקלה

ההצעות שהועברו לנת"ע עומדות על כמעט פי שניים מהאומדן המקורי של הפרויקט. במשרד האוצר יבדקו אם מקור הטעות באומדן שגוי או שהקבוצות המתמודדות במכרז ניפחו עלויות

23.11.2016, 22:03 | ליאור גוטמן

משרד האוצר יבדוק אם אומדן מכרז החשמול והמערכות של הרכבת הקלה בתל אביב היה שגוי. הבדיקה תיפתח בעקבות חשיפת "כלכליסט" מהשבוע שלפיה ההצעות שהועברו לחברה הממשלתית נת"ע - החברה האחראית על הפרויקט - עומדות על כמעט פי שניים מהאומדן שחושב עם היציאה לפרויקט. האומדן המקורי למכרז - הכולל את אספקת ותחזוקת המסילה, החשמל, איתות, כרטוס, מחשוב וציוד רציפים - עמד תחילה על 2.5–3 מיליארד שקל. אך ההצעות שהגישו שתי הקבוצות שנשארו במכרז - קבוצה הכוללת את מנרב ואלסטום הצרפתית וקבוצת TAT הצרפתית - עמדו על 4.5 מיליארד שקל ועל 5.5 מיליארד שקל בהתאמה.

קראו עוד בכלכליסט

הבדיקה צפויה להיערך גם בתוך האוצר מכיוון שהאומדן עבר בקרה של אגף החשב הכללי. במידה שבדיקת האוצר תגלה כי התמחור אכן היה שגוי, תיערך בדיקה מעמיקה של נת"ע בשיתוף מנהלי הפרויקט והבקרה החיצונית במטרה למצוא את מקור השגיאה. האפשרויות הן שגורם כלשהו תמחר את המכרז באופן שגוי או שהקבוצות ניפחו את המחירים כדי לגזור קופון על הפרויקט.

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: אוראל כהן פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: אוראל כהן פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: אוראל כהן

אם יתברר כי אכן התקיים תמחור שגוי, המדינה תצטרך להוציא עוד כ־1–2 מיליארד שקל עבור חשמול ומערכות לרכבת הקלה, או לחילופין לצאת להתמחרות חדשה בין המציעים הסופיים בתקווה להוזלה כלשהי, או למחוק את המכרז הנוכחי ולצאת למכרז חדש - מה שעלול לדחות פעם נוספת את מועד סיום הפרויקט אל מעבר לסוף 2021.

באוצר מעוניינים לערב את משרד התחבורה בבדיקה מכיוון ששר התחבורה ישראל כץ נתן הוראה להכריז על הזוכה במכרז בשבועות הקרובים, בעוד שהקפיצה במחיר המערכות תייקר את הפרויקט משמעותית. בנוסף, עם תחילת הפרויקט, משרד התחבורה התנגד לאיחוד בין מכרז הקרונות לרכבת הקלה בתל אביב לבין מכרז החשמול במטרה לחסוך כסף - אך כעת ייתכן כי ההפרדה בין המכרזים דווקא ייקרה את הפרויקט.עלות הקמתו המקורית של פרויקט הרכבת הקלה עמדה תחילה על 11 מיליארד שקל אך מאז זינקה לכ־17 מיליארד שקל.

מנת"ע נמסר בתגובה כי "התהליך המכרזי בעיצומו, ולצערנו שוב נעשים ניסיונות להתערב ולהפיץ ספקולציות כדי לזהם את עבודת ועדת המכרזים. כפי שנהגנו עד כה ננהג גם הפעם: כשיוחלט על זוכה מבין המציעים נפרסם את התוצאות". במשרד התחברו הפנו לתגובת נת"ע.

תגיות