אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עד כמה באמת אכפת לעובדים מהשי לחג צילום: שאטרסטוק

עד כמה באמת אכפת לעובדים מהשי לחג

כמעט כל המעסיקים נותנים בראש השנה ובפסח מתנה לעובדים בשווי של כ-500 שקל. האם גובה המתנה מגביר מוטיבציה או משפר את תפיסת העובדים לגבי מקום העבודה, ועד כמה הם מעריכים מתנות לאירועים כמו ימי הולדת, נישואים או הולדת ילדים

15.09.2017, 20:49 | מעין מנלה
בראש השנה יקבלו מרבית העובדים בישראל שי לחג. בין אם בצורת תלושי קניה או מתנה - מדובר בהטבה מקובלת בשוק העבודה. לפי סקר של חברת צבירן כל המעסיקים מעניקים שי לראש השנה ולפסח כאשר בראש השנה גובה המתנה הממוצעת הוא 490 שקל. יותר מכך, אין כמעט מעסיקים שאינם מעניקים שי בחגים ובאירועים מיוחדים כמו ימי הולדת או נישואים של עובד. אך עד כמה באמת המתנה לחג משנה לעובדים? האם גובה השי לחג משפיע על תפיסת מקום העבודה על ידי העובדים? והאם משתלם למעסיקים להשקיע או להגדיל את ההשקעה במתנות הקטנות האלה.

קראו עוד בכלכליסט

"מתנות לחגים הן משהו שעובדים מייחסים לו 'ערך נתפס' גבוה", אומר שריג גפני, מנהל שותף בחברת סקרי השכר צבירן. ערך נתפס הוא כמה חשיבות מייחסים העובדים להטבה מסוימת בהתייחס לכמה מעסיק משלם על אותה הטבה. הערך הנתפס של דמי הבראה למשל, בניגוד לשי לחג, הוא אינו גבוה. גם כאשר מעסיקים נותנים דמי הבראה גבוהים מהנדרש בחוק הערך של זה עבור העובדים בהתייחס לעלות של זה למעביד אינו גבוה.

עוד קצת כסף לעבור את תקופה החגים

 

הסיבה לערך הנתפס הגבוה של המתנות לחגים לדעת גפני היא שהצורה הנפוצה ביותר של השי לחג היום היא תלושי קנייה ולכן מדובר בעצם בכסף. כך העובדים רואים את זה. מדובר גם בכסף שמגיע בנקודת זמן שבה לאנשים יש קצת יותר הוצאות ולכן הם מעריכים את זה. "אם מסתכלים על השי הממוצע לחג, שהוא קרוב ל-500 שקל בראש השנה, זהו סכום שלעובדים בשכר נמוך יותר הוא משמעותי. השכר החציוני בישראל הוא פחות מ-7,000 שקל בחודש ולכן, לאדם שיש יותר הוצאות בחג, תוספת של 8% באותו חודש, שלא יורדים ממנה סכומים להפקדות, זה משמעותי", הוא אומר.

הערך של מתנות לחגים לעובדים בהתייחס לעלות למעסיק הוא גבוה, צילום: שאטרסטוק הערך של מתנות לחגים לעובדים בהתייחס לעלות למעסיק הוא גבוה | צילום: שאטרסטוק הערך של מתנות לחגים לעובדים בהתייחס לעלות למעסיק הוא גבוה, צילום: שאטרסטוק

בפסח, השי לחג בדרך כלל מעט גבוה יותר ובממוצע מקבלים העובדים 600 שקל בחג. מעט מאוד מעסיקים נותנים שי לחג במועדים אחרים כמו ט"ו בשבט, פורים או שבועות וגובה השי במועדים אלה נמוך משמעותית ומגיע עד ל-230 שקל.

מכיוון שהערך שמייחסים העובדים לשי לחג הוא גבוה, עובדים רבים גם משווים את השי לחג שקיבלו עם אחרים ועם השי שקיבלו בשנים קודמות. מלבד הערך הרכילותי שבדבר, עד כמה השי לחג וגובהו מגבירים מוטיבציה בקרב העובדים? האם הם משנים משהו לגבי תפיסת מקום העבודה על ידי העובדים?

"אני לא חושב שאפשר לייחס לשי לחג הגברת מוטיבציה. כשעובד מועסק במקום עבודה יש סל של תנאים שהוא מקבל ובתוך הסל הזה למתנה לחג יש תפקיד", אומר גפני. עובדים מצפים לקבל שי לחג וכשהוא קיים בצורה שנתפסת אדיבה הם מייחסים לכך ערך גבוה יחסית לעלות. "זה מקרין, בתוך מכלול של דברים, על הצורה שבה אדם רואה את מקום העבודה שלו". בניגוד לדעה של חלק מהאנשים בעולם משאבי האנוש אשר חושבים שמתנה משדרת משהו משפחתי לעובד לדעתו של גפני מדובר בכסף. שי לחג נתפס על ידי העובדים ככסף, הם רואים בזה חלק מתנאי ההעסקה שלהם ולא חושבים שמישהו עושה להם טובה כשהוא נותן להם מתנה בחגים.

אחד הדברים שנפוצים יותר בחברות בהן העובדים מאוגדים הוא נתינת שי לחג גם לגמלאי החברה. לפי הנתונים של צבירן, 31% מהמעסיקים מעניקים שי לחג גם לעובדים שעבדו בחברה ופרשו לפנסיה. השי אמנם מעט נמוך יותר מאשר השי לעובדים, בממוצע 400 שקל בראש השנה, אך מדובר בהטבה לאנשים שכבר אינם מועסקים בחברה. באופן כללי, בחברות בהן יש איגוד עובדים השי לחג גבוה יותר אם כי לא באופן דרמטי. "אנחנו רואים סיטואציה שבה גובה המתנה לחג הפך להיות מוסדר בתוך הסכמים קיבוציים, שחלק מ'רשימת המכולת' שוועד מגיעה איתה למשא ומתן קיבוצי זה גובה המתנות ואני חושב שפה הוועדים טועים. הניסיון ליצר רכיבי שכר נוספים בסופו של דבר מתרגם, כאשר זה מוגזם, לשכר נמוך יותר, הצמיחה של החברה אינה אינסופית", אומר גפני.

ימי הולדת ואירועים מיוחדים

 

מלבד מתנות לחגים, מעסיקים נותנים לעובדים גם מתנות באירועים מיוחדים כאשר השכיח ביותר ביניהם הוא ימי הולדת, לאחר מכן לידת בן או בת ואחר כך נישואים. יש גם מעסיקים שמעניקים מתנות לרגל עלייה לכיתה א' של הילדים, בר/בת מצווה, גיוס של הילדים וגם חתונת בן או בת העובד והולדת נכד.

כאמור, המתנה השכיחה ביותר לעובדים היא לימי הולדת ומדובר במתנה קטנה יחסית לאלו של החגים – בממוצע 130 שקל. עד כמה עובדים מעריכים את המתנות הנוספות שמעניקים להם מעסיקים באירועים?

"לגבי ימי הולדת, זה נהיה שגרתי שאנשים מקבלים מתנה ביום ההולדת מהמעסיק. מרבית המעסיקים נותנים שובר מתנה. בנוסף, יש היום את המערכות שבהן העובד מקבל שובר ויכול לקנות מתוך סל מוצרים שמוצע לו באינטרנט מתוך ניסיון להחזיר את הפן האישי למתנה ואני חושב שלא בהצלחה גדולה", אומר גפני. לכן, הערך הנתפס של מתנות יום הולדת אינו גבוה וגם לא מדובר בסכומים גבוהים.

לעומת זאת, כאשר מדובר באירועים לא שגרתיים ומשמעותיים בחייו של עובד, כמו למשל נישואים או הולדת ילדים הערך הנתפס של מתנות עבור העובד הוא גבוה. גם הסכומים שניתנים באירועים מיוחדים אלה גבוהים יחסית. בנישואים הסכום הממוצע של המתנה מהמעסיק הוא 600 שקל וגובה השי הממוצע להולדת בן או בת הוא 420 שקל. "ככל שמדובר באירועים שמאפיינים עובד ספציפי, כמו למשל כשנולד לו ילד או התחתן, דברים שלא קורים כל שנה לכולם – אם בנקודות האלה מעסיק שם את האצבע והוא ער למה שקורה בחייו של העובד ואולי שיש לו קושי כלכלי באותם רגעים - אני חושב שזה בעל ערך", הוא אומר. הערך של מתנות לאירועים שקורים כל שנה לכולם נהיה נמוך יותר.

אם כך, האם כדאי למעסיקים להשקיע במתנות לחגים או אירועים מיוחדים שהערך הנתפס שלהם גבוה? "ההיגיון הוא שברגע שהערך נתפס גבוה, והוא משכלל בתוכו עלות למעסיק, הדעת נותנת שצריך להגדיל את הסכום של המתנה, אבל יש גבול מסויים. מתנה של 5,000 שקל בכל חג תיראה לא במקום. בתוך הטווח המקובל של בין 300 ל-700 שקל נכון למעסיקים ללכת טיפה למעלה בגובה המתנה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות