אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קיבלתם משוב לא הוגן בעבודה? כך תגיבו צילום: שאטרסטוק

קיבלתם משוב לא הוגן בעבודה? כך תגיבו

שיחות הערכה תקופתיות הן מאוד נפוצות במקומות עבודה אך רק 30% מהעובדים מאמינים שההערכה שקיבלו היא הוגנת. אם אתם מרגישים שהבוס שלכם טעה, יש דרך להעמיד דברים על דיוקם

15.10.2017, 13:42 | שירות כלכליסט
חברות רבות מבצעות הערכות עובדים באופן קבוע, אך בדרך כלל העובדים לא אוהבים זאת במיוחד.

סקר שערכו לאחרונה בגאלופ מצא כי 29% בלבד מהעובדים "מסכימים ביותר" עם הטענה שהערכת הביצועים שלהם הייתה הוגנת, ופחות מכך – 14% - אומרים שהערכות העובדים מעודדות אותם להשתפר.

קראו עוד בכלכליסט

לפי פיטר קאפלי, מרצה בבית הספר למנהל עסקים וורטון, אחת הסיבות לכך היא שההערכות לא מספקות לעובדים משוב בזמנים קבועים. "בשל ההתמקדות העיקרית בתגמולים פיננסים ועונשים, וקביעתם לסוף השנה, ההערכות מתייחסות לעבר וזאת על חשבון שיפור הביצועים הנוכחיים וטיפוח עובדים לעתיד", כתב במאמר שהתפרסם בהארוורד ביזנס ריוויו. "לעומת זאת, שיחות קבועות על הביצועים וההתפתחות יכולות לעזור לשנות את ההתמקדות לבניית כוח העבודה שהארגון זקוק לו כדי להיות תחרותי הן היום והן בעוד מספר שנים".

חברות רבות מבינות זאת, וכשליש מהחברות האמריקאיות, ביניהן דלויט, פרוקטר אנד גמבל וג'נרל אלקטריק, נוטשות את הנוהל של הערכות עובדים, זאת מתוך ההנחה שהן פוגעות ביכולתו של העובד להתקדם ולהתשפר.

רק 29% מהעובדים חושבים שההערכה שקיבלו היא הוגנת, צילום: שאטרסטוק רק 29% מהעובדים חושבים שההערכה שקיבלו היא הוגנת | צילום: שאטרסטוק רק 29% מהעובדים חושבים שההערכה שקיבלו היא הוגנת, צילום: שאטרסטוק

י

תרה מכך, המומחים טוענים כי חלק מהמנהלים ממלאים את דו"חות ההערכה מבלי לתת להם תשומת לב מספקת. "הבעיה היא שהמנהלים לא מתוגמלים על כך שהם משקיעים את הזמן במילוי הדו"חות", אומרת דברה סירסי, מרצה להתנהגות ארגונית באוניברסיטת פלורידה אטלנטיק. "הם לרוב מבוצעים ברגע האחרון, רגע לפני פקיעת הדדליין, כאשר המנהלים לא מספקים את המוצר הטוב ביותר, הם רק ממהרים לסיים עם זה".

על אף שינוי המגמה, רבים מאיתנו עדיין מקבלים הערכות תקופתיות בעבודה, והן לא תמיד חיוביות. עם זאת, המומחים מציינים כי אם קיבלתם הערכה לא חיובית, זכותכם לדון על כך עם הבוס.

"מנהלים צריכים לקיים דיון תמידי עם העובדים על מצב העניינים", מציע קאפלי. אם זה לא יוצא לפועל, זה הוגן לגמרי מצד העובד לבקש מהממונה עליו שיעלה את הטעון שיפור כבר בשלב מוקדם יותר בעתיד.

חשוב להגיע לשיחה עם המנהל חמושים בעובדות. "אתם זקוקים לנתונים שיתמכו בטענות שלכם", מסכימה סירסי. כולל דוגמאות ספציפיות למקרים שבהם הביצועים שלהם היו טובים, בניגוד למה שמצוין בהערכה.

עליכם להיות מודעים גם לתופעות כמו אפקט האחרונות (recency effect), כלומר הנטייה של בני אדם (גם בוסים) לזכור קודם את האירועים האחרונים שקרו, והיא יכולה להשפיע על השיפוט שלהם בזמן הכנת דו"ח הערכת הביצועים.

אם השיחה הזו לא עוזרת, אפשר לפנות לאחראי כוח אדם, שיתערב במחלוקת ביניכם לבין הבוס. הסבירו שברצונכם להבין בצורה טובה יותר את הקריטריונים של דו"ח ההערכה, שכן הם נקבעים על ידי מחלקת כוח אדם ולא על ידי הבוסים. "מחלקת כוח אדם לא בהכרח מעדכנת את הקריטריונים בכל שנה", מסבירה סירסי. "אם אתם עובדים בתחום משתנה כמו מדיה חברתית, הקריטריונים שנקבעו לפני חמש שנים אולי לא מתאימים לניתוח הביצועים שלכם".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מנהל כותב את המשוב לפי מה הוא רוצה להשיג בעתיד, לא לפי ביצועי העבר
המנהל מחליט אם ישיג מהעובד את המקסימום בעתיד ב"טוב" או ב"רע" ובהתאם יתן את ההערכה לעובד. אם חושב שישיג ב"טוב" ישבח את השגי העבר, אם ב"רע" יהיה ביקורתי כלפי העבר. לכן עובד חכם צריך להבהיר למנהל שב"רע" הוא לא ישיג ממנו דבר, רק ב"טוב". למשל אם מנהל רוצה שהעובד יתקע בעבודה עד ללילה בלי חשבון שעות. עובד חכם ידאג להבהיר למנהל שאם יגיע בביקורת שלילית, ועוד יותר באיומים, הוא למחרת בכלל יהיה חולה, עוד יותר טוב אם אחרי חצי שעה ירגיש לא טוב וילך הביתה. בטח שלא יתגמל את המנהל המאיים בעבודה בשעות נוספות. לעומת זאת אם המנהל נחמד ובמיוחד מצ'פר ועוד יותר טוב בהעלאת שכר - שישאר ויעבוד קשה. מה שמגדיל את הסיכוי שגם הערכת ביצועים תקופתית תהיה מחמיאה. מחלקת "משאבי אנוש" לא נועדה לשמור על הגינות כלפי העובד אלא נועדה להגן על החברה בפני הפרת חוק ותביעות. העובד הוא משאב כמו כל משאב, כמו המחשב על שולחן המנהל, מחלקת IT לא דואגת להוגנות כלפי המחשב, רק דואגת שיעבוד ואם הוא לא מספיק טוב ישן או סתם לא בא טוב לעין למנהל - הוא מוחלף.
רפאל  |  16.10.17
1.
כל כל מנותק מהעולם האמיתי
בפועל ״ הערכת עובדים ״ היא כלי בידי המנהל לקדם א׳גנדה שלו , או של המנהל שלו כ״א או ״משאבי אנוש ״אינם כלי של העובד להשיג הגינות , הם כלי של המנהל לקדם את הא׳גנדה שלו ורק מוודאים שאינו נופל בצעדים לא חוקיים ... אירגון / מנהל שרוצה לקדם ולדאוג לעובד מנהל איתו שיחות על בסיס קבוע , לא מחכה להערכת עובדים , מקדם או מדייק את העובדים בזמן עמת ולא רק פעם או פעמים בשנה ביטול הערכת עובדים הינו צעד חיובי אפשר גם לחזור לימים שכ״א נקרא מחלקת רווחה , ואז עובדים יפסיקו לטעות ולחשוב שהם לטובתם
באמת  |  16.10.17