אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העיריות והמועצות המקומיות מידרדרות לניהול בסגנון העולם השלישי צילום: דוברות הכנסת

ניתוח כלכליסט

העיריות והמועצות המקומיות מידרדרות לניהול בסגנון העולם השלישי

דו"ח מבקר המדינה על הרשויות המקומיות שהתפרסם אתמול חושף שפע של ליקויים: העסקה לא מותרת של קרובי משפחה, זיוף פרוטוקולים, הזרמת תקציבים ללא פיקוח, הנפקת אישורים כוזבים ועוד. אבל יש דרכים להתמודד עם השחיתות המקומית

22.11.2017, 08:00 | שחר אילן

חבר המועצה המקומית באר יעקב מוטי זייפתי מסתמן ככוכב של דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול על הרשויות המקומיות. כשהמבקר פרסם דו"ח על העסקת קרובי משפחה במועצת באר יעקב ב־2010, עבדו במועצה שבעה קרובי משפחה שלו. אחרי פרסום הדו"ח נקלטו עוד תשעה, בהם שתיים מבנותיו, אחיו ושתי כלותיו.

קראו עוד בכלכליסט

זייפתי גם אישר לשפץ ולקנות ציוד לבית הכנסת שבראשו הוא עומד ב־134 אלף שקל מתקציב במועצה שעליו היה אחראי. ההוצאה הוסוותה להקצבה לסניף בני עקיבא.

שוב ושוב קובע מבקר המדינה בדו"ח הנוכחי שלו שזייפתי פעל תוך פגיעה בטוהר המידות.

שר הפנים אריה דרעי. בעצמו מסתובב בחדרי החקירות, צילום: דוברות הכנסת שר הפנים אריה דרעי. בעצמו מסתובב בחדרי החקירות | צילום: דוברות הכנסת שר הפנים אריה דרעי. בעצמו מסתובב בחדרי החקירות, צילום: דוברות הכנסת

העולם השלישי כבר בתוך הרשויות המקומיות

השלטון המרכזי במדינת ישראל הולך ומידרדר לעבר העולם השלישי, ודו"ח המבקר מוכיח חד־משמעית: הרשויות המקומיות כבר שם. בבאר יעקב כ־30% מהעובדים הם קרובי משפחה. בבית שמש מדובר ב־53%, רוב העובדים. מדובר ב־568 עובדים מתוך 1,078 עובדי העירייה. מדובר בין היתר ב־50 בני זוג, 28 הורים, 96 אחים ו־22 דודים.

במטה בנימין מזרימים הקצבות לעמותות לשמירה על הקרקע ולגאולת קרקע תוך התעלמות מכך שזה לא בסמכות רשות מקומית ושמדובר בעמותות שבהן היו חברים בכירי המועצה. הפרק הזה זכה להרבה תשומת לב בגלל שח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, שיזם את החוק להגבלת סמכויות המבקר, מקורב לשתי העמותות, אבל האמת היא שסמוטריץ' לא מוזכר בדו"ח והוא חמור מאוד גם בלעדיו.

בצפת העניקה העירייה רישיונות עסק לעסקים שפלשו לשטחים ציבוריים תוך שימוש באישורים כוזבים שהנפיקה העירייה. השאלה למה שהעירייה תעשה דבר כזה היא מסוג הדברים שזועקים לחקירת משטרה.

היועץ המשפטי של כל רשות מקומית אמור להיות שומר סף מרכזי שלה. אבל היועצת המשפטית של עיריית חולון כתבה פרוטוקול וחתמה עליו יחד עם המנכ"לית והגזבר העירוניים אף שמופיע בו מידע שסוכם לאחר התאריך שבו נכתב לכאורה.

המבקר מקדיש פרק בדו"ח לתופעה מביכה במיוחד: עבירות בנייה שמבצעת הרשות המקומית בעצמה, כנראה על סמך ההנחה שהחוק שמחייב את האזרחים לא מחייב אותה. עיריית הרצליה בנתה חצי מהאצטדיון העירוני ללא היתר, כולל 3,400 מושבים, הגג, יציע הכבוד ותא השידורים.

ועוד מתחום התכנון והבנייה. עובדי ועדת התכנון מורדות הכרמל נסעו לנופשים בבודפשט ובברצלונה בעלות של 170 אלף שקל על חשבון הציבור. עלות בניין המועצה האזורית נאות חובב שולשה במהלך הבנייה מ־24 מיליון ל־82 מיליון שקל. חמור יותר: יש ליקויי בנייה כל כך קשים עד שקיים חשש ליציבות המבנה והבנייה הופסקה.

המשילות הפכה בשנים האחרונות לטיעון המרכזי של כל מי שרוצה לכרסם בדמוקרטיה ובמינהל התקין. הבעיה ברשויות המקומיות היא שיש הרבה יותר מדי משילות וכמעט אין כוח לשומרי הסף. ראש העיר הוא בעצם הפוסק האחרון. אפילו היועץ המשפטי והמבקר הם עובדים שלו, בדיוק מה שהליכוד והבית היהודי כל כך רוצים שיקרה גם בשלטון המרכזי.

מי שהיה אמור למנוע את זה הוא שר הפנים. עשרות שנים שלטו במשרד הפנים מפלגות מגזריות, בעיקר המפד"ל וש"ס שראו בו בעיקר אמצעי לחלק הטבות לאנשיהן ולחזק את כוחן. הממלכתיות והמנהל התקין ברשויות היה הדבר האחרון שהעסיק אותם.

נכון, הרבה ראשי עיר עומדים לדין, אבל הדו"ח מלמד שמדובר בקצה הקרחון בלבד ושיש כנראה צורך לחקור גם סגני ראש עיר ומנהלי אגפים ומחלקות ואולי אפילו יועצים משפטיים.

חשוב מכך: יש צורך בשינוי השיטה ובסגירת הפרצות הקוראות לגנב כדי שיהיה הרבה פחות מה לחקור.

מבקר המדינה יוסף שפירא. "אי־תקינות מינהלית" , צילום: אלכס קולומויסקי מבקר המדינה יוסף שפירא. "אי־תקינות מינהלית" | צילום: אלכס קולומויסקי מבקר המדינה יוסף שפירא. "אי־תקינות מינהלית" , צילום: אלכס קולומויסקי

מקל גדול וגזר קטן לחברי המועצה ונבחרי הציבור

 

על השאלה מה אפשר לעשות, יש מגוון של תשובות וצעדים מעשיים.

1 החלשת ראשי הערים. רצוי להקטין את הכוח של ראשי הערים, ולהתנות יותר החלטות שלהם באישור מועצת העיר ולהעביר חלק מהסמכויות לפקידי העירייה. כן, קצת פחות משילות לטובת יותר שקיפות ומינהל תקין.

2 הגבלת כהונה. שתי קדנציות לראש עיר הן די והותר. קביעות בשלטון מזמינה שחיתות. יש ראשי עיר שהם נפלאים מכדי לוותר עליהם? אפשר לדרוש שבחירה לכהונה שלישית תדרוש 60% מקולות הבוחרים.

3 סנקציה אישית. הגברת השימוש בחיוב אישי נגד בכירים בעיריות שממנים מקורבים או מעבירים הקצבות לגופים הקשורים אליהם. אתר משרד הפנים מגלה ירידה משמעותית בשימוש בסנקציה הזו בשנים האחרונות.

4 שכר לחברי מועצה. כדאי לשלם לחברי מועצה על השתתפות בישיבות. המצב שבו ראש העיר וסגניו מקבלים משכורות גדולות בעוד חברי המועצה עושים הכל בהתנדבות וכל שעה שלהם בעירייה פוגעת בפרנסתם — יוצר חוסר איזון קשה.

5 הגברת השקיפות. יש לחייב העלאה של כל הפרוטוקולים של ועדות העירייה לאינטרנט לפני ישיבות המועצה שבהן הם מאושרים, כדי שהתושבים יוכלו להגיב. ויש לאפשר ליחידה הממשלתית לחופש המידע לקנוס מועצות שיימנעו מכך.

6 הפרדת המבקר מראש העיר. המצב שבו מבקרי העיריות הם עובדי עירייה ותלויים בראש העיר לפרנסתם הופך את הסיכוי לביקורת אפקטיבית שלהם לקלוש. שלא לדבר על מועצות שכלל לא מעסיקות מבקר או עושות זאת במשרה חלקית. יש להפוך את מבקרי העירייה לעובדים של מבקר המדינה.

7 מאבק בפשיעה כלכלית. ההתמודדות עם פשיעה כלכלית מחייבת כוח אדם מתוחכם ביותר. ספק אם ליחידות המשטרה בפריפריה יש מספיק חוקרים כאלה. יש להקים סניפים מקומיים של היחידה הארצית ללוחמה בשחיתות להב 433 שהמעבר בהם יהיה חלק בלתי נפרד ממסלול הקידום ביחידה.

איך להביא אנשים איכותיים לשלטון המקומי

מה הסיכוי שלפחות חלק מזה יקרה, כאשר שר הפנים אריה דרעי שוב יוצא ובא בחדרי החקירות ויו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם מוביל את המאבק בשומרי הסף ואפילו תקציב המשטרה נמצא תחת מתקפה? אמסלם ויו"ר הקואליציה דוד ביטן הגישו הצעת חוק שמטרתה להגביל עוד יותר את הטלת החיובים האישיים על בכירי הרשויות המקומיות והיא נידונה בוועדת השרים לחקיקה. כך שלפחות בקדנציה הזו של הכנסת נראה שאם יהיה שינוי, זה יהיה רק הרעה.

על המועצה המקומית באר יעקב כתב המבקר יוסף שפירא שהשתרשה בה "תרבות של תפקוד לקוי ואי־תקינות מנהלית העלולה להגיע עד כדי פגיעה בטוהר המידות". האמת היא שהתיאור הזה מסכם היטב את הדו"ח כולו ולא רק את באר יעקב. כדי לשנות את המגמה צריכים אנשים טובים יותר ללכת לשלטון המקומי. אחר כך צריך לקוות שהם יטהרו את הפוליטיקה המקומית ולא שהיא תשחית אותם. 

תגיות