אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקנות חדשות יאפשרו נסיעות שיתופיות בישראל - עד שתיים ביום למכונית צילום: שאטרסטוק

תקנות חדשות יאפשרו נסיעות שיתופיות בישראל - עד שתיים ביום למכונית

עפ"י התקנות החדשות בחתימת השר כץ, בעל רכב פרטי יוכל להסיע עד 4 נוסעים מלבד הנהג. כמו כן, בעל הרכב לא יוכל להסיע נוסעים מזדמנים, אלא רק כאלה שתיאמו את נסיעתם מראש. התעריף המקסימלי: 2 שקלים לק"מ

04.12.2017, 17:28 | ליאור גוטמן

שר התחבורה ישראל כץ חתם היום (ב') על שינוי תקנות התעבורה (סעיף 84 א'), כך שהן יאפשרו נסיעות שיתופיות ברחבי המדינה. התקנות ייכנסו לתוקף בתוך 30 יום מפרסומן ברשומות.

קראו עוד בכלכליסט

על פי התקנה החדשה, בעל רכב פרטי יוכל לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום ברכבו הפרטי. מספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על 4, מלבד הנהג. כמו כן, בעל הרכב לא יוכל להסיע נוסעים מזדמנים, אלא רק כאלה שתיאמו את נסיעתם מראש.

משרד התחבורה קובע כי הסכום המקסימלי יהיה 2 שקלים לק"מ. ההוצאות הישירות יחולקו שווה בשווה בין כל נוסעי הרכב באותה נסיעה, כולל הנהג.  

נסיעות משותפות , צילום: שאטרסטוק נסיעות משותפות | צילום: שאטרסטוק נסיעות משותפות , צילום: שאטרסטוק

 

השורה התחתונה של התקנות היא אחת: משרד התחבורה פותח היום רשמית וחוקית את אפשרות התחבורה השיתופית, אבל רק לאפליקציות דוגמת Waze או Moovit. ומה לגבי אובר? הוא לא יאפשר תחבורה שיתופית מלאה כמקובל בחו"ל.

הבוקר פרסמה הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין  טיוטת המלצות לפתיחת השוק לתחרות. היא מבקשת לפצות בעלי מוניות קיימים וטוענת שמשרד התחבורה לא עושה לכאורה את תפקידו בתחום. "למיטב ידיעתנו, למשרד התחבורה התנגדות להסרת החסמים האמורים ולהפחתת נטל האסדרה, אולם הוא מעולם לא פירסם עמדה סדורה בכל הנוגע לנושאים אלה. בהיעדר הסבר, עמדת משרד התחבורה עומדת בניגוד לחובה מוטלת עליו מכוח סעיף 11 לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות", כתבה הלפרין. 

הממונה טענה שאסור שהתחום ישאר ללא שינוי בוודאי כאשר תחבורה שיתופית יכולה לצמצם גודש בערים או להפחית זיהום אוויר על ידי הקטנת מספר המכוניות שנעות על הכבישים.

ח"כ מרב מיכאלי, שהגישה הצעת חוק בנושא שעתידה לידון מחר (ג') בוועדת הכלכלה מסרה בתגובה: "זהו הישג אדיר. אני שמחה שבעקבות הצעת החוק שלי, שעברה קריאה טרומית, שר התחבורה הבין את הצורך הגדול בתיקון החוק כדי לאפשר ולהרחיב את השימוש בנסיעה שיתופית שלא למטרת רווח. נסיעה שיתופית כזאת תצמצם את מספר כלי הרכב על הכביש ותקטין את ההוצאות לכל הנוסעות והנוסעים הלוך ושוב לעבודה כל יום. זוהי בשורה גדולה לאזרחיות והאזרחים".

מ-Moovit נמסר: "אנחנו מברכים את משרד התחבורה על פרסום התקנות. נגיב לגופן לאחר שנלמד את הדברים. אנחנו  מקווים שהתקנות עצימו את הנסיעות השיתופיות בישראל, לטובת כלל משתמשי הדרך".

מחברת Waze נמסר בתגובה "Waze מברכת על החלטת משרד התחבורה לתמוך בשירותי הקארפול ברחבי ישראל. Waze גאה להוביל את תחום הקארפול בארץ, לסייע לנהגים ולנוסעים המשתמשים בה לחסוך זמן וכסף, ולפעול יחד לפתרון בעיית הפקקים בישראל".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
מדובר ב-2 ש"ח לקילומטר לכל הנוסעים ברכב כולל הנהג
זאת אומרת שאם הנהג לוקח נוסע אחד הנוסע ישלם שקל אם הוא לוקח 3 נוסעים כל נוסע ישלם חצי שקל ומדובר כאן במקסימום ולא בעלות בפועל. ונוסיף גם דוגמה פשוטה נסיעה מחיפה לת"א זה נגיד 100 קילומטר. רכב נורמלי עושה +- 12 קילומטר לליטר = 8.33 לליטר מחיר הדלק הוא כ-6 ש"ח לליטר כבר הגענו למעל 50 ש"ח נסיעה בלבד ללא בלאי או ביטוחים. מה שיוצא שהחל מ-3 נוסעים כל נוסע משלם פחות או יותר את עלות הדלק שהוא היה צריך לשלם בכל מקרה. כן, הנהג יוצא עם רווח של 100 ש"ח בניקוי הדלק במקרה של שלושה נוסעים ככה שיש תמריץ לעשות את זה מכל הכיוונים גם לנוסעים וגם לנהג.
ggg  |  07.12.17
לכל התגובות