אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רישום של 20 מגה־ואט תוקע את תחנת הכוח בבאר טוביה

בלעדי לכלכליסט

רישום של 20 מגה־ואט תוקע את תחנת הכוח בבאר טוביה

תחנת הכוח IPM קיבלה אישור להפיק 450 מגה־ואט, אלא שברישיון של רשות החשמל נרשמו 430 מגה־ואט. עד שיוסדר הפער ההקמה מעוכבת

21.03.2018, 07:44 | ליאור גוטמן

הבירוקרטיה הישראלית תקעה בחודש האחרון את חתימתו הסופית של הסכם האמצעים הפיננסיים למימון תחנת הכוח הפרטית IPM בבאר טוביה, שהיקף הקמתה כ־1.6 מיליארד שקל, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בתחנת כוח פרטית, שבעלי השליטה בה מרובים, ושבניגוד לתחנות גדולות אחרות שיצאו לדרך יחד איתה וכבר פועלות - תחילת הפעלתה מתעכבת. התחנה אמורה להתחיל לספק חשמל בעוד כשלוש שנים, להפיק כ־450 מגה־ואט, וצפויה לספק כ־3.5% מצריכת החשמל בישראל.  

הבעיה הנוכחית נוצרה מכיוון שברישיון הייצור שניתן לה על ידי רשות החשמל נרשם 430 מגה־ואט, ואילו הרישיון שאושר במוסדות התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות מתיר לה ייצור של 450 מגה־ואט. ההפרש השולי הזה, שנראה זניח ונע סביב 5%, מעכב בישורת האחרונה את הסגירה הפיננסית - העמדת האשראי וההגנות הפיננסיות מגורם מממן הדרושים להקמת מתקן עד לסנכרונו לרשת החשמל. מקור המימון בדויטשה בנק, שגיבש את הסדר המימון עם קרדיט סוויס, KFW ובנקים אירופיים נוספים, אליהם צורף בנק הפועלים שגיבש חלק מהמימון עם הפניקס, מגדל והבנק הבינלאומי.

באר טוביה
באר טוביה צילום: צפריר אביוב

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי פעילות התחנה תופשר לאחר שרשות החשמל תקבל לידיה מסמכים חדשים שמעידים על היקף הייצור המדויק. לאחר מכן עליה לתקן את רישיון הייצור ולהנפיקו מחדש. בשל חג הפסח שמתקרב ההערכה היא שהאישורים הפורמליים יגיעו רק בחודש מאי, זאת כאשר המימון הושג במלואו כבר בינואר האחרון.

בהנהלת תחנת הכוח מודעים לבעיה הבירוקרטית, ומנכ"ל IPM באר טוביה אסף ויטמן מסר בתגובה כי "מדובר בנושא טכני בלבד שיתוקן ויושלם בקרוב. החברה השלימה את הסגירה הפיננסית ובשבועות הקרובים יחלו עבודות ההקמה".

תחנת הכוח בבאר טוביה יצאה לדרכה לפני כעשור, כחלק מתוכנית להשתלבות במערך ייצור החשמל הפרטי שהוקם בישראל. שאר התחנות הגדולות - OPC של קאנון, דליה אנרגיה או דוראד - הצליחו לקום בשנים האחרונות ולהתקשר עם לקוחות פרטיים תמורת הנחה של עד 10% מתעריף החשמל

הרשמי. אך התחנה בבאר טוביה עברה דרך חתחתים והצליחה להגיע רק למצב של כמעט ביצוע.

עד 2009 היתה הזכות להקמת תחנת הכוח בשליטת שיכון ובינוי. אז היא נרכשה על ידי יו"ר חברת החשמל לשעבר מוטי פרידמן ויו"ר רשות המסים לשעבר משה טרי. אל השניים הצטרף אברהם נניקשוילי, שנאלץ בלחץ רגולטורי למכור את אחזקותיו לטימור בן יהודה, שבעצמו מכר בהמשך לגלובל פאואר. זו צירפה את לאומי פרטנרס וקרן נוי.

תחנת הכוח בבאר טוביה תופעל בגז טבעי שמקורו במאגרי תמר ולווייתן. הטורבינה שתוצב בתחנה נרכשה מידי סימנס שגם תתפעל את התחנה. מרבית תפוקת התחנה (85%) תימכר לרשת החשמל הארצית והיתרה ישירות לצרכנים פרטיים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות