אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה החביאה כאל הטבה של 30 מיליון שקל לשופרסל צילום: שאול גולן

בדיקת כלכליסט

למה החביאה כאל הטבה של 30 מיליון שקל לשופרסל

בנובמבר זכתה כאל בחוזה להנפקת כרטיסי האשראי ללקוחות מועדון שופרסל, אחרי שהציעה תנאים מפליגים. כעת מלמדים דיווחי החברות שהתנאים היו מפליגים אף ממה שדווח בתחילה. האם הבעלות של דיסקונט מעניקה לכאל יתרון לא־הוגן?

03.05.2018, 10:23 | רחלי בינדמן

שורות אחדות בדו"ח השנתי שהעבירה כאל לבורסה חושפות טפח נוסף במהפך הדרמטי שאירע בשוק האשראי לפני חצי שנה: הצלחתה של כאל לחטוף מידי לאומי קארד את החוזה להנפקת כרטיסי האשראי של חצי מיליון לקוחות מועדון לייף סטייל של שופרסל. חלק מהתנאים המפליגים שהציעה כאל לשופרסל אמנם הופיעו בדו"חות הרבעוניים שפרסמו החברות בנובמבר 2017, אבל כעת נחשפת הטבה נוספת שהושמטה מדיווחים אלה: 30 מיליון שקל שתשלם כאל לשופרסל עבור מה שמוגדר כ"קשר עם חברי המועדון". זו עדות נוספת ליתרון התחרותי שמקנה לכאל הגב הרחב של דיסקונט ‑ הבנק היחיד שלא חויב להיפרד מחברת האשראי שלו במסגרת הרפורמה בענף.

קראו עוד בכלכליסט

 בדיווח המקורי המקורי שמסרו שופרסל וכאל לבורסה עם גיבוש הסכם העקרונות ביניהן, וכן בדו"חות הרבעון השלישי של 2017, הן פירטו את עיקרי ההסכם: ראשית, כאל התחייבה לספק כרית ביטחון להכנסות המועדון, שתבטיח שאם הכנסות שופרסל מהפעלתו יפחתו מ־65 מיליון שקל בשנה בשנים 2018‑2020, כאל תפצה אותה על ההפרש; שנית, כאל התחייבה לשלם לשופרסל 2 בונוסים של 35 מיליון שקל בתום השנה הרביעית והשמינית להסכם, בכפוף ליעדים שיושגו במועדון האשראי.

לכאל יותר קל הכוח העודף של כאל עלול להזיק לצרכנים לכאל היה קל יותר להעניק הטבה משום שהיא נהנית מהגב הרחב של בנק האם שלה ‑ דיסקונט ‑ אשר מסוגל להעמיד לכאל מימון זול רחלי בינדמן, תגובה אחתלכתבה המלאה

אף אחד מהדיווחים האלה לא כלל את הפרט שהופיע בדו"חות השנתיים של שתי החברות: "כאל תשלם לשופרסל בקשר עם הטבות שתעניק שופרסל לחברי מועדון האשראי סך של 30 מיליון שקל", תשלום שלא יושפע מגובה ההטבות שתעניק שופרסל ללקוחות בפועל.

יתר על כן: מתעניינים חרוצים שפתחו את הדו"חות השנתיים בבוקר הפרסום גילו בעמוד 186 התייחסות להסכם העקרונות הדומה לזו שנכללה בדו"חות הרבעוניים. רק כמה שעות אחר כך פורסם נוסח מעודכן שבו צוינה הטבת 30 מיליון השקלים. ייתכן שהיתה זו טעות בשוגג, אבל אפשר גם שבכאל התחבטו בשאלה אם ההטבה טעונה דיווח.

בתגובה לפניית "כלכליסט" העבירו שופרסל וכאל תגובות דומות, שלפיהן ההשתתפות בהטבות בסך 30 מיליון שקל צוינה במסמך העקרונות, אך הן לא ראו צורך לכלול אותה בדיווחי הרבעון השלישי שכן היא "חלק מההתנהלות השוטפת", ולא מרכיב יוצא דופן. לדברי החברות, ההטבות צוינו דו"ח השנתי שכן הוא מטבעו מפורט יותר.

בשופרסל הוסיפו שלחברה "יש הוצאות מיוחדות שמקזזות את ההכנסות האלה, ולכן השפעתן נטו אינה מהותית".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
בתשובה לתגובה מס' 3
לתאגידים בנקאיים מותר לתת מתנות בגובה של עד 200 ש"ח ומשהו (למשל לפתיחת ח-ן). ההטבה נמוכה מכך. בעולם מקובלת פרקטיקה של תחרות על מחזיקי כרטיס אשראי ע"י הצעה לרכוש את חוב הלקוח בכרטיס הקיים בריבית נמוכה/אפסית ("Balance Transfer"). בשוק הלא תחרותי בישראל זה הדבר הקרוב ביותר הקיים ומאפשר לכא"ל להוריד מלאכותית את נתון שיעור הריבית הממוצעת בדו"חות הכספיים שאצלה הוא הגבוה ביותר. בעקיפין, ביחס להמלצות ועדת שטרום, זה מאפשר לה להיתמם ולהציג תחרות, לרבות בהוזלת מחיר האשראי.
מגהץ קיטור  |  18.07.18
לכל התגובות