אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בואינג הציגה עיצוב למטוס שייקח אתכם מנתב"ג לפריז בשעה צילום: Boeing

בואינג הציגה עיצוב למטוס שייקח אתכם מנתב"ג לפריז בשעה

ענקית האירוספייס האמריקאית חשפה פרטים חדשים על מיזם מטוס הנוסעים העל קולי החדש שלה: כלי שיטוס במאך 5 - אם רק תצליח למצוא עבורו כמה פתרונות טכניים מאתגרים במיוחד. מתי יעלה לאוויר, והאם יצליח היכן שנכשל קודמו?

28.06.2018, 16:09 | ניצן סדן
בואינג חשפה פרטים חדשים על מיזם הרפתקני במיוחד: מטוס נוסעים שנועד לטוס פי 5 ממהירות הקול; במהירות זו, טיסה מלונדון לניו יורק תימשך כשעתיים בלבד. לפי דיווח של אוויאיישן וויק, עיצוב המטוס הוצג השבוע בכנס תעופה באטלנטה. עיצוב המטוס מזכיר את הקונקורד - מטוס הנוסעים העל קולי המפורסם, שהוצא משירות משום שהיה יקר ובעייתי לתחזוקה ולא השתלם לחברות התעופה.

קראו עוד בכלכליסט

תמונת הקונספט מראה תצורה של עד 100 נוסעים, בדומה לקונקורד. הוא מתוכנן לטוס בגובה של 95,000 רגל, גבוה מכל מטוס נוסעים או מטוס קרב בימינו, היכן שהאוויר הדליל מייצר פחות התנגדות. צורת המטוס מזכירה טיל: גוף ארוך ומחודד, עם שטח כנף קטן יחסית. זאת, משום שכמו טיל, הוא יישאר באוויר תוך התבססות על מנוע חזק ביותר, ופחות על יצירת עילוי בעזרת גופו וכנפיו.
העיצוב של בואינג, צילום: Boeing העיצוב של בואינג | צילום: Boeing העיצוב של בואינג, צילום: Boeing

מדובר בפרויקט פנטסטי למדי, שבואינג צופה להשלים רק בעוד 20 עד 30 שנה; יהיה עליה למצוא טכנולוגיית מנועים שתהפוך את המטוס לכדאי כלכלית, אחרת ייכשל כמו הקונקורד.

הבעייה בהטסת נוסעים במהירויות שכאלה היא בכך שמנועים חזקים צורכים דלק רב, ודלק הוא ההוצאה הגדולה ביותר של כל חברת תעופה. ככל שהמטוס גדול יותר, כך נגרם יותר בלאי לגופו בכל טיסה בשל שטח הפנים והמסה שלו. לדוגמה, כשהגיע הקונקורד לשיא מהירותו, התארך גופו בכמעט 60 ס"מ בהשוואה לאורכו על הקרקע. וכל התנועה הזו, שנגרמת בשל הליכוך הלוהט עם האוויר במהירות גבוהה, מייקר מאוד את התחזוקה השוטפת.

מטוס הקונקורד , צילום: בריטיש ארווייז מטוס הקונקורד | צילום: בריטיש ארווייז מטוס הקונקורד , צילום: בריטיש ארווייז

הקונקורד היה המטוס שהכי יקר לקנות בו כרטיס, אך גם בשיא הפופולריות שלו לא הצליחו החברות למלא כל טיסה, וסיימו כל אחת ואחת בהפסד. בואינג עצמה ניסתה לפתח מטוס נוסעים על קולי גדול, במיזם ממשלתי כושל שגרם לה הפסד כה גדול עד שכמעט פשטה רגל.

עיצוב מטוס הנוסעים העל קולי של בואינג משנות השבעים, צילום: Airchive.com עיצוב מטוס הנוסעים העל קולי של בואינג משנות השבעים | צילום: Airchive.com עיצוב מטוס הנוסעים העל קולי של בואינג משנות השבעים, צילום: Airchive.com

ישנם כיום מספר מיזמים לפיתוח מטוסי נוסעים על קוליים, כגון חברת Boom. אך אלו הם מטוסי מנהלים קטנים יחסית שתוכננו לשאת בין 15 ל-55 נוסעים - אנשי עסקים עשירים או כאלה שהחברות שלהם מממנות את נסיעותיהם. בואינג יודעת היטב שאין כסף בענף מטוסי המנהלים; הכסף הגדול נמצא בטיסה ציבורית רגילה, במטוסים שנושאים מאות נוסעים ותחזוקתם זולה וקלה כמו ה-787 דרימליינר למשל.

עיצוב קונספט מטוס הנוסעים של Boom, צילום: boom עיצוב קונספט מטוס הנוסעים של Boom | צילום: boom עיצוב קונספט מטוס הנוסעים של Boom, צילום: boom

עדיין לא ידוע באילו מנועים ישתמש המטוס השפיצי של בואינג. כדי לפתח מהירות של מאך 5 יש צורך במנוע מגח-סילון (ראם-ג'ט), שנעזר במהירות אוויר גבוהה כדי ליצור דחף עצום. ואולם, כדי להגיע למהירות בה הופך מגח הסילון לאפקטיבי, יש להאיץ את המטוס באמצעות רקטות או מנועי טורבו סילון כשל מטוסי קרב - שני סוגי מנועים שהם זללני דלק גדולים.

יכול להיות שהעיצוב שנחשף נועד לתמוך במיזם אחר של בואינג, לפיתוח מטוס מאך 5 צבאי. יתכן שיהיה לה קל יותר לזכות במימון ממשלתי אם יוערך שהטכנולוגיה הזו תסייע לה גם בפיתוח מוצר אזרחי - מוצר שמיועד לטיסה טרנס-אטלנטית ולכן ייקסום לחברות זרות שיכניסו הון זר לארה"ב.

על כל פנים, כל מטוס נוסעים על קולי יסבול ממגבלות רגולטוריות רבות; גם אם יקבל את כל אישורי הבטיחות הנדרשים, רוב מדינות העולם אוסרות על ביצוע בומים על קוליים בשטחן. ואותו בום הוא תופעה פיזיקלית מוכרת היטב שעדיין לא נמצאה דרך לעקוף אותה.

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
מטוסים על קוליים
אין מתכות שיכולות לעמוד מעל שני מאך למשך 15 דקות . מזה 30 שנה לא נמצו סגסוגת מתכות כאלה .ובטח שלא ל 5 מאך וכמובן שאין מנועים כאלה .גם ה ציפור השחורה SR71 סבל מהתחממות יתר ועיוותי מבנה . מטוסי הקרב שכולנו מכירים מגיעים לשני מאך לדקות ספורת.בלבד וחייבים לרדת מהר ל 1.6 מאך או למהיריות תת קוליות גבוהות 650 קשר.
מהנדס  |  30.06.18
לכל התגובות