אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נורבגיה: גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק מטעות את המשתמשים בשיטתיות

נורבגיה: גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק מטעות את המשתמשים בשיטתיות

לפי דו"ח של המועצה לצרכנות במדינה, שלוש ענקיות הטכנולוגיה גורמות למשתמשים לשתף מידע פרטי בצורה מניפולטיבית; איך הן עושות זאת?

29.06.2018, 16:13 | רפאל קאהאן
דו"ח של המועצה הנורבגית לצרכנות, שהיא סוכנות של ממשלת נורבגיה, מעלה טענות קשות ביותר נגד גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק בנוגע למדיניות הפרטיות שלהן. על פי עיקרי הדו"ח, שלוש ענקיות הטכנולוגיה מטעות את המשתמשים וגורמות להם לשתף מידע פרטי בצורה מניפולטיבית.

קראו עוד בכלכליסט

אחת הדרכים בהן משתמשות החברות היא שיטת "אשר את תקנון הפרטיות או שלא תוכל להשתמש בשירות שלנו". הדו"ח בן 44 העמודים מפרט בצורה נרחבת את השיטות השונות בהן משתמשות החברות כמו למשל עיצוב ממשקי המשתמש באופן כזה שהאפשרויות הנוחות להן יופיעו מלכתחילה או שברירת המחדל של השירות נוטה לשיתוף המידע הפרטי.

 , צילום: DMNews צילום: DMNews  , צילום: DMNews

עוד דרכים בהן מוטעים המשתמשים כוללות שימוש במינוחים מטעים, אשליית המשתמשים שהם שולטים במידע, בחירה בין הגדרות שיתוף נרחבות או מניעת השירות לחלוטין (take it or leave it) ושימוש בעיצוב ממשק שדורש מהמשתמש יותר מאמצים לזיהוי האפשרויות שמגינות על הפרטיות שלו.

"תהליך ממושך ומעיק" 

"לפייסבוק, מיקרוסופט וגוגל יש הגדרות ברירת מחדל שמיטיבות עם חדירה לפרטיות. מי שרוצה לשנות אותן חייב לעבור תהליך ממושך ומעיק", אמרו מחברי הדו''ח. עוד נטען שהחברות מאפילות על חלק מההגדרות כך שהמשתמש לא יודע שההגדרה הרעה לפרטיותו נבחרה מראש.

"הבחירות שמוענקות למשתמש מנוסחות כך שיבצעו בחירות מסוימות", נכתב בדו''ח, "זאת בעוד מידע חיוני אינו מוצג, או אם כן - הוא מוצג כבעל ערך מועט". זאת ועוד, פייסבוק וגוגל נוטות לאיים על המשתמשים שאם יבחרו בהגדרות פרטיות מחמירות הם לא יוכלו להשתמש בחלק מהתכונות של השירות.

בעוד פייסבוק וגוגל זכו לציון נכשל בכל הסעיפים שנבדקו על ידי המועצה הנורבגית, מיקרוסופט זכתה לציון עובר בזכות הגדרות הפרטיות של ווינדוס 10 שהיו מוטות פרטיות כברירת מחדל. המחברים שיבחו את השימוש בהגדרות פשוטות ובהירות במערכת ההפעלה כמו גם את ההימנעות משימוש בניסוח מאיים במקרה שנבחרות הגדרות פרטיות מחמירות.

עם זאת אין זה אומר שהכל טוב עבור מיקרוסופט, מתוך ששת הסעיפים שנבדקו, ווינדוס 10 עמדה רק בשלושה מהם. עם זאת פייסבוק וגוגל לא עמדו באף אחד מהם, כך שמצבם גרוע הרבה יותר.

בסיכום המסמך הסבירו מחבריו שהאפשרויות הרבות והמגורענות שניתנו למשתמשי גוגל להתנהל בצורה פרטנית מביאות אותם לוותר על התעמקות באופן גורף. בפייסבוק, נטען, הגישה שנבחרה הפוכה אך מביאה לאותה התוצאה. זאת מפני שהאפשרויות שמוצגות בפני המשתמשים אינן מספקות להם יותר יכולת בחירה ואינן משפיעות ישירות על הפרטיות ושיתוף המידע.

דו''ח זה מצטרף לתביעה שהוגשה בידי פעיל הפרטיות האוסטרי הוותיק מקס שרמס בסוף מאי בטענה שגוגל ופייסבוק עוברות במודע על תקנות ה-GDPR (תקנות הפרטיות האירופיות). הטענות של שרמס הן אותן טענות שהועלו בידי אנשי המועצה הנורבגית ומחזקות את התביעה שלו. אם גוגל ופייסבוק יימצאו אשמות, הן עשויות לספוג קנסות שיכולים להגיע לכ-20 מיליון יורו או עד כ-4% מהמחזור השנתי שלהן שבמקרה של שתיהן עשוי להגיע למיליארדי דולרים.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
לתגובה מספר 3. אף אחד לא מחייב לתת שירות בחינם
גם לחברה שמציעה שירות בכסף לא יכולה לחייב אנשים שיסכימו להגדרות הפרטיות. אז גם חברות שמציעות שירות בחינם גם לא יכולות. החוק בא להגיד שלוותר על הפרטיות זה לא משהו שאפשר לסחור איתו! כמו שאתה לא יכול למכור כליה... אבל אתה יכול לתרום כליה
יוני  |  30.06.18
3.
רגע, הרי השימוש במנוע החיפוש של גוגל פתוח גם ללא הרשמה
כל מי שאינו רוצה להרשם יכול להמשיך להשתמש בחיפוש של גוגל ללא שום בעיה. קשה לראות איך אפשר לחייב חברה מסחרית לתת שירות בחינם. אולי האירופאים ירימו מנוע חיפוש משלהם במקום להתלונן? הסינים עשו את זה וגם הרוסים וגם איזה חמש חברות אמריקאיות. למה אירופה העשירה מתרכזת בלקנוס חברות במקום להתחרות?
לימוני  |  30.06.18
2.
אתמול אושר בקליפורניה חוק פרטיות
הדומה ל GDPR האירופי והאוסר בין השאר את סעיף "אשר את תקנון הפרטיות או שלא תוכל להשתמש בשירות שלנו" וכופה על כל החברות לתת שירות גם ללא הסכמת תקנון הפרטיות/שימוש. לדוגמא : אי אפשר להתקין וינדוס ללא אישור תקנון השימוש EULA. בקליפורניה ניתן האיסור לא יתפוס.
אליהו  |  29.06.18
לכל התגובות