אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה למיזם: המכוניות של אוטותל חונות 95% מהזמן צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

שנה למיזם: המכוניות של אוטותל חונות 95% מהזמן

בכל אחד מ־260 הרכבים של מיזם הרכב השיתופי של עיריית תל אביב מתבצעות בממוצע חמש נסיעות בכל יום שאורכן הממוצע הוא 17 דקות

25.10.2018, 06:54 | תומר הדר

הנתונים של אוטותל, מיזם שיתוף רכבים לנסיעות קצרות בתל אביב, נחשפים לראשונה. מנתונים שאספה עיריית תל אביב ושהגיעו לידי "כלכליסט", עולה כי המיזם, שמציין שנה להפעלתו בתשלום, ענה על הציפיות בצורה חלקית.

קראו עוד בכלכליסט

כיום יש לאוטותל - המופעל עבור עיריית תל אביב בחוזה ארוך טווח על ידי חברת Car2Go - כ־7,300 מנויים — לא רחוק ממספר המנויים שהמיזם אמור להגיע אליו בתוך עשור - 9,000.

כמו כן, מהנתונים עולה כי כל אחת מ־260 המכוניות של המיזם, שעבורן שמורות 520 חניות ברחבי העיר, מבצעת בממוצע כ־153 נסיעות בחודש, שהן כחמש בכל יום. השימוש הממוצע בכל נסיעה הוא 17 דקות. כלומר, כל רכב נוסע כ־85 דקות בכל יום. במילים אחרות, הרכבים עומדים כמעט 23 שעות ביממה.

מנכ"ל אוטותל ו־CAR2GO גיל לייזר, צילום: יח"צ מנכ"ל אוטותל ו־CAR2GO גיל לייזר | צילום: יח"צ מנכ"ל אוטותל ו־CAR2GO גיל לייזר, צילום: יח"צ

עוד עולה מהנתונים כי רוב המנויים הם גברים (61%) המשתמשים בעיקר במסלול מזדמן (67%) ולא במסלול מתמיד (33%), ורובם (41%) בני 30 עד 40. 31% מהמשתמשים הם בני 40 פלוס, 24% הם בני 24 עד 30 ואילו 4% בלבד מהמשתמשים הם בני 21 עד 24.

נכון לאוקטובר 2018, 96% מהמשתמשים ברכבים הם תושבי תל אביב ואילו היתר תושבי ערי הלוויין.

מכונית של אוטותל, צילום: עמית שעל מכונית של אוטותל | צילום: עמית שעל מכונית של אוטותל, צילום: עמית שעל

ביולי 2017 הושק לראשונה שירות אוטותל, מיזם רכב שיתופי ראשון לעיריית תל אביב. מטרתו העיקרית של אוטותל היא לגרום לתל אביבים להשאיר את מכוניתם הפרטית בבית בעודם יוצאים אל העיר.

בחודשים הראשונים פעל אוטותל במתכונת פתוחה, כלומר ללא תשלום. לאחר מכן באוקטובר אשתקד נכנס לשלב התשלום. כיום מנויי אוטותל יכולים לבחור באחד משני מסלולים: מסלול מתמיד בו דמי המנוי גבוהים (40 שקל לחודש) אך התשלום על כל נסיעה נמוך. ומסלול מזדמן בו דמי המנוי נמוכים (10 שקל בחודש) אך התשלום על כל נסיעה גבוה יותר.

לפי פרוטוקולים של עיריית תל אביב, היקף סבסוד המיזם הוא 105 מיליון שקל על פני עשר שנים, והיקף ההשקעה של העירייה השנה באוטותל עומד על 10 מיליון שקל. עוד חושף המסמך לראשונה, כי ההכנסות לעיריית תל אביב ממיזם אוטותל בשנת 2018 עמדו על כ־8 מיליון שקל. ההכנסה הממוצעת בין הרבעון הראשון לרביעי גדלה ב־60%.

תגיות

58 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות