אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה להפרדת ערוץ 2: הפיצול הצליח, הערוצים גוססים צילום: אוהד רומנו

שנה להפרדת ערוץ 2: הפיצול הצליח, הערוצים גוססים

תוכן שידורי קשת, רשת וערוץ עשר משקף את העול הכבד שהטיל עליהם פיצול ערוץ 2: מחסור בהפקות איכות, הצפה של ריאליטי ועודף שידורים חוזרים. "אי אפשר לצפות למותרות מערוצים שנלחמים על חייהם", אומרת יפעת בן חי שגב

01.11.2018, 06:54 | יואב סטולר

שנה לאחר שערוץ 2 פוצל לשני ערוצים מסחריים נפרדים, גורמים בתעשיית הטלוויזיה מגדירים את תוצאות המהלך ככישלון. בקשת הערוצים רשת 13 ועשר למיזוג, שרבים בתעשייה צפו אותה עוד לפני פיצול ערוץ 2, היא רק ראיה אחת לחוסר ההצלחה המהלך. מספיק לבחון את לוחות השידורים של שלושת הערוצים המסחריים עשר רשת 13 וקשת 12 כדי להבין עד כמה הורע מצבם.

קראו עוד בכלכליסט

למעט משבצות שידור ספורות לא ניתן למצוא בשלושת הערוצים המובילים הפקות מקור של סדרות עלילתיות ותעודה אלא בעיקר תחרויות ריאליטי והפקות אולפן זולות לצד שידורים חוזרים. כך, בעוד שטרם הפיצול אסרה הרשות השנייה על קשת לשדר תוכניות דגל כ"כוכב נולד" שלוש פעמים בשבוע, כעת מוקדשים שידורי הפריים־טיים של קשת 12 בימים א'־ה' כולם לריאליטי הבישול MKR.

ייצא לפועל? מסתמן מומנטום ברשות השנייה לאישור מיזוג רשת־עשר עם חברי המועצה שנראה כי תומכים במיזוג נמנים ד"ר מיכל שפירא, ד"ר דליה זליקוביץ, ד"ר אודליה מינס, סוהיר נחאס ויצחק בורבא יואב סטולרלכתבה המלאה

גם ברשת 13 אימצו לחיקם את תוכניות הריאליטי, אך כישלונה של תוכנית השירה The Four הוכיח כי לא מדובר בנוסחה בטוחה. השבוע הודיעה החברה כי לאור נתוני הרייטינג הנמוכים צומצם משמעותית מספר הפרקים שהוזמנו מהתוכנית, שזכתה לקמפיין עתיר תקציבים לפני עלייתה. במקום זאת בערוץ צפויים להפנות את התקציבים להפקת שיבוטים אחרים של תוכניות הכישרונות והשירה כ־The Voice, אקס פקטור וישראל Got Talent, המירוץ למיליון וגרסאות שונות למשחקי השף.

מגישי MKR של קשת השף חיים כהן והמסעדנית רותי ברודו, צילום: DrorEinav.com מגישי MKR של קשת השף חיים כהן והמסעדנית רותי ברודו | צילום: DrorEinav.com מגישי MKR של קשת השף חיים כהן והמסעדנית רותי ברודו, צילום: DrorEinav.com

בערוץ עשר אמנם קשה למצוא תוכניות ריאליטי, אך במקביל נעדרת מהשידורים יצירה ישראלית מקורית. משבצות שידור רבות נאספו תחת שרביטה של חברת החדשות של הערוץ, ומלבד תוכניות בודדות כמו גב האומה או פנים אמיתיות, שידורי הערוץ מוצפים בלקטים או שידורים חוזרים. לדברי גורם בכיר המעורה בנעשה בערוץ, אם המיזוג עם רשת 13 לא יאושר, טרנד השידורים החוזרים בערוץ צפוי רק להתרחב. לערוץ עשר אין כיום תכנים חדשים על המדף וגם לא תקציבים להפיק תכנים חדשים.

שופטי The Four של רשת. מימין: גלעד כהנא, דיקלה, דני ניב, מוקי ומארינה מקסימיליאן, צילום: אוהד רומנו שופטי The Four של רשת. מימין: גלעד כהנא, דיקלה, דני ניב, מוקי ומארינה מקסימיליאן | צילום: אוהד רומנו שופטי The Four של רשת. מימין: גלעד כהנא, דיקלה, דני ניב, מוקי ומארינה מקסימיליאן, צילום: אוהד רומנו

"מטרת הפיצול - לייצר גיוון - הוחמצה לחלוטין"

"סוגה וסוגה עילית הם מותרות יקרות מאוד מבחינת הערוצים", אומרת ד"ר יפעת בן חי שגב, עד לאחרונה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. "אי אפשר לצפות מהם למותרות כשהם נלחמים על חייהם. דרמה מצליחה כשיש זמן, כסף והשקעה. זו ריצה למרחקים ארוכים בעוד שהערוצים עסוקים בהישרדות יומיומית.

"מטרת הפיצול הוחמצה לחלוטין", אומרת בן חי שגב, ששימשה בעבר כמנכ"לית ועדת המדרוג האמונה על מדידת הרייטינג בשידורי הטלוויזיה. "גיוון חשוב במיוחד בשידורי אקטואליה, ורק בגלל זה הלכו על הפיצול. אך מה שנוצר בסוף זה בדיוק ההפך: מונופול חדשות שמשדר במקביל בשני הערוצים את אותה המהדורה".

"שידורי חברת החדשות המקבילים בקשת וברשת הם שהצילו את ערוץ עשר מקריסה עד כה", אומר גורם מפתח בתחום. לדבריו, אם בערוץ עשר היו נדרשים להתמודד מול שתי מהדורות מרכזיות מסחריות, התחרות היתה מותירה אותם באחוזי רייטינג דומים לזה שרושמת מהדורת תאגיד השידור הציבורי כאן. מצב העניינים הנוכחי לא יוכל להימשך לאורך זמן.

הצורך בייצור תוכן לשבוע שידורים שלם לא היה העול היחידי שהוטל על כתפי קשת ורשת לאחר הפיצול. בכירים בשוק אומרים כי מאז ראשית ימי הטלוויזיה המסחרית בשנות התשעים, וודאי בעשרים השנה האחרונות, לא נרשמה עלייה ניכרת בהשקעה בפרסום. הסקירות בתחום מראות כי ההוצאה על פרסום ביחס לתל"ג בישראל נמוכה משמעותית מההוצאה בארה"ב ובאירופה. וכל זאת בשעה שרשת האינטרנט שואבת יותר ויותר תקציבי פרסום, במיוחד לכיסי שחקניות בינלאומיות כפייסבוק וגוגל.

"הבעיה בשוק הפרסום המקומי היתה ועודנה הריכוזיות שבו", אומרת על כך בן חי שגב. "כשחברה שולטת על 30%–40%
מנתח השוק של מוצר מסוים, איזה תמריץ יש לה להשקיע באמת בפרסום? מקסימום דואגים מדי פעם להראות נוכחות סמלית".

בעיה זו מתחדדת נוכח כוחן העולה של חברות רכש המדיה כיוניון ו־TMF ומדיה־קום וזניט, שרשות הגבלים עסקים סירבה לאשר להן להתמזג מחשש לפגיעה בתחרות מול ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים.

העיניים נשואות כעת לעבר מועצת הרשות השנייה והכרעתה לגבי המיזוג בין רשת וערוץ עשר. בענף מעריכים כי גם אם המיזוג לא יאושר מפת הטלוויזיה לא תוכל להישאר כפי שהיתה בשנה האחרונה וכי שינוי דרמטי הוא רק עניין של זמן.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
כולם מפספסים. המודל של ערוץ ברודקאסט לא רלוונטי יותר
כל הרעיון של ערוץ ברודקאסט הוא לתת מענה לכולם ... בידור, חדשות, ספורט, דוקו, ריאליטי תוכניות אירוח ועוד .. כל אחד יכול למצוא את הפינה שלו. אבל ב 2018 הצופים לא מסתפקים ברצועה של שעה - יש היצע כל כך גדול של חלופות שמי שרוצה ספורט, יכול לראות כל היום ספורט. מי שרוצה סדרות יכול לעשות בינג' עד שימאס לו... והעיקרון ברור. וזה עוד לפני שדיברנו על יוטיוב ועוד כמה אופציות. אין היום מקום לערוצים שנותנים הכל ולמעשה לא נותנים כלום .. כי אף אחד לא באמת יכול לקבל את מה שהוא רוצה. בימים של ערוץ 1 , מי שאהב ספורט היה ממתין בשקיקה ל 10 דקות ביום .. היום יש 8 ערוצים שמראים ומברברים כל היום. זו המגמה בכל העולם וזה לא קשור לפיצול או איחוד. זו דעתי .. המודל של ערוץ ברודקאסט במתכונת הזו לא רלוונטי. עדיף להפוך אותם לערוצי חדשות / מזג אוויר ולחסוך כסף.
ת  |  01.11.18