אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדרך למערב, הרכב החשמלי הסיני חוטף מכות בבית צילום: בלומברג

בדרך למערב, הרכב החשמלי הסיני חוטף מכות בבית

עשור אחרי שהציגה סובסידיות נרחבות לרכבים חשמליים, סין תקצץ אותן כדי לעודד את היצרנים המקומיים להאריך טווחי נסיעה ולכבוש את המערב. העונש למכוניות עם הטווח הקצר ביותר: ביטול של ההטבה

28.03.2019, 08:46 | תומר הדר

הממשל הסיני, הראשון שהטמיע סובסידיות נרחבות ליצרני ולרוכשי מכוניות חשמליות, הודיע שלשום כי הוא מקצץ אותן באופן ניכר. ויש לו מטרה נסתרת.

קראו עוד בכלכליסט

עבור בייג'ינג מדובר כמובן בפניית פרסה חדה, אך לא כזו שהיא נטולת היגיון. על פי נתונים רשמיים של ארגון יצרני הרכב הסינים, בשנה שעברה נמכרו בסין 1.3 מיליון מכוניות חשמליות, מה שהופך אותה לשוק הרכב החשמלי הגדול בעולם. העידוד שהעניק הממשל לרכבים חשמליים נובע בין היתר מהרצון לצמצם את רמות הזיהום הגבוהות בערים, כאשר בעתיד, ערים גדולות אף יאסרו על כניסה של רכבים מזהמים לשטחן.

מכונית אוטונומית חשמלית של חברת nio הסינית, צילום: בלומברג מכונית אוטונומית חשמלית של חברת nio הסינית | צילום: בלומברג מכונית אוטונומית חשמלית של חברת nio הסינית, צילום: בלומברג

הסובסידיות שניתנות בסין נחשבות למתקדמות אך גם למורכבות. כך, בניגוד לישראל, שמשיתה מס קניה אחיד בגובה 10% על רכבים חשמליים, בסין נגזר גובה ההטבה מטווח הנסיעה.

ההיגיון העומד מאחורי השיטה הסינית פשוט — טכנולוגיה משופרת פירושה יכולת לנסוע למרחקים גדולים יותר. לרכב חשמלי שנוסע למרחק גדול סיכוי טוב יותר להחליף מכונית קונבנציונלית. בה בעת, הסינים בוחרים כעת לקצץ את הסובסידיות, זאת עשור אחרי שהציגו אותן. בחינה של היקף הקיצוצים מסבירה מה עומד מאחורי המהלך. כך למשל, במכוניות שמסוגלות לגמוא 250 – 300 ק"מ, ההטבה מקוצצת ב־47%, ל־18 אלף יואן (2,686 דולר). במכוניות שהטווח שלהן הוא 300 – 400 ק"מ, ההטבה מקוצצת ב־60%. ברכבים עם טווח נסיעה קטן מ־250 ק"מ בכוחו של חשמל בלבד, ההטבה מחוסלת לחלוטין.

מדוע ממשלת סין נטפלת דווקא לתחום הזה? התשובה מטרידה מעט: היא מעדיפה שהסינים ינשמו אוויר פחות נקי, אבל שיצרני הרכב יתפתחו מערבה. המקומיים יהיו מחוייבים ממילא לרכוש רכב חשמלי בגלל איסורי הזיהום בערים, אבל במערב, הרכב החשמלי הסיני טרם פרץ.

הקיצוץ פירושו, כי ככל שטווח הרכב יעלה, כך הוא יישמר במסגרת הסובסידיה. אם הסינים רוצים להמשיך ולקבל סובסידיה, הם יהיו חייבים להגדיל את הטווחים באמצעות פיתוח טכנולוגיות דחיסת אנרגיה לסוללה,שהן הבסיס לפריצה לשוק המערבי.

כיום, מכוניות סיניות כמעט ואינן משווקות באירופה, ומספרן נאמד בפחות מ־20 אלף, בשוק שהיקפו עשרות מיליוני מכוניות.

אך בעוד שהיצרנים האירופים מתקשים להעניק למכוניות עממיות טווח של 300 ק"מ, בסין הטכנולוגיה כבר קיימת. זאת משום שב־2009, כאשר בסין הוצגו הסובסידיות, אירופה היתה עדיין מאוהבת בדיזל. כעת, הממשל הסיני קבע מטרה בת־השגה באמצעות קצת הפחדה.

שיפור של הסוללות ייצר טווח של מעל 500 ק"מ, נתון ראוי למי שמעוניין לפלוש לאירופה עם רכב חשמלי לקראת 2025. המוצר יהיה אמנם סיני, אבל הוא יהיה עדיף משמעותית על תוצרת אירופה בכל הקשור לרכיב החשוב באמת לרוכשי הרכבים הללו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
nio
ממליץ פה לכולם לקרוא קצת למה nio בהחלט מעניינת לשנתיים עד חמש הקרובות 1 nio כבר עם טווח נסיעה של 500 ק"מ 2 בגלל טווח הנסיעה הסינים נותנים הקלת מס נבדלת משאר החברות עם טווח של עד 300 ק"מ וזה רוב החברות הסיניות 3 הכי חשוב לכל אלה שלא מבינים אתן טיפ קטן הסינים חולמים להכנס לעולם הרכב האוטונומי (חשמלי מלא) כך שלעולם הם לא יתנו לחברה כמו nio להתרסק זה אינטרס ברור 4 ב 2021 החברה אמורה להתחיל תקן אירופאי כך שתקחו בחשבון שמרגע קבלת התקן החברה תתן קפיצה של כמה אחוזים 5 מי שישקיעו עכשיו יקצור רווח
eli  |  19.07.20
10.
ובישראל מיטב המוחות עובדים על
איך למסות רכב חשמלי בצורה היעילה ביותר בהתחשב בחיסכון בדלק שעולה פה פי 3 וממשיך לעלות . הצעד הראשון היה להעלות את מחירי ההיברידיות ב30000 ש"ח בממוצע לרכב (ממוצע). בגלל זה עדיין אין רכבים חשמליים כמעט בישראל ואין תשתיות לזה . תמשיכו להצביע ביבי בסוף נחזור לעגלה עם סוס
היברידיביבי  |  01.04.19
לכל התגובות