אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הרגולטורים ידעו כי השיטה לייצוב מטוס הבואינג 737 מקס היא בעייתית" צילום: בלומברג

"הרגולטורים ידעו כי השיטה לייצוב מטוס הבואינג 737 מקס היא בעייתית"

לפי דיווח של רויטרס, הרגולטורים בארה"ב ובאירופה העניקו אישור בטיחות למטוס מאחר שסברו כי נהלים והכשרה "יסבירו בבירור" לטייסים מה עליהם לעשות במצבים הנדירים בהם עליהם להפעיל שליטה ידנית; במקביל דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי החוקרים של התרסקות מטוס הבואינג 737 מקס באתיופיה הגיעו למסקנה כי המערכת נגד הזדקרות במטוס הופעלה בטעות

29.03.2019, 13:17 | שירות כלכליסט

רגולטורים בארה"ב ואירופה יודעים כבר יותר משנתיים כי השיטה לייצוב זווית האף של מטוס הבואינג 737 מקס עשויה שלא לעבוד בתנאים מסוימים, הדומים לאלו שהתקיימו בשתי ההתרסקויות שלו - באוקטובר 2018 (ליון אייר) ובמרץ 2019 (אתיופיאן). כך לפי דיווח של רויטרס.

קראו עוד בכלכליסט

במקביל, דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי החוקרים של התרסקות מטוס הבואינג 737 באתיופיה, שבה נהרגו 157 בני אדם, הגיעו למסקנה כי המערכת נגד הזדקרות במטוס הופעלה בטעות לפני שהמטוס פגע בקרקע.

לפי הדיווח של "רויטרס", סוכנות התעופה והחלל האירופית (EASA) אישרה את המטוס כבטוח, מאחר שלדבריה נהלים והכשרה נוספים היו "מסבירים בבירור" לטייסים את אותם מצבים "בלתי רגילים" בהם עליהם להפעיל חוגת שליטה ידנית. עם זאת, אותם מצבים מיוחדים לא צוינו במדריך הטיסה, על פי עותק של המדריך מחברת אמריקן איירליינז שהגיע לידי רויטרס.

שרידים של המטוס של החברה האתיופית, צילום: גטי שרידים של המטוס של החברה האתיופית | צילום: גטי שרידים של המטוס של החברה האתיופית, צילום: גטי

מסמך האישור של EASA, שזמין באינטרנט, הונפק בפברואר 2016, כך מסר דובר מטעם הסוכנות. מצוין בו כי במהירויות גבוהות מ-230 קשר (425 קמ"ש), כאשר מדפי המטוס מכונסים, יכול להיות שעל הטייסים יהיה להשתמש באותה חוגה שנמצאת בלוח המתגים המרכזי בתא הטייס, במקום במתג החשמלי שנמצא על מוט ההיגוי.

EASA ומנהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) קבעו בסופו של דבר שהמטוס בטוח לשימוש, כאשר הסוכנות האירופית מתקפת זאת בתוכניות האימון, ובשכיחות הנמוכה של התנאים שמצריכים שימוש באותה חוגה.

בהתרסקות הבואינג 737 מקס של ליון אייר שבה נהרגו 189 בני אדם, הטייסים איבדו שליטה במטוס לאחר שהופעלה בו מערכת הייצוב האוטומטי (MCAS) שאמורה למנוע צלילה, ודחפה את אף המטוס מטה בהתבסס על מידע מחיישן מקולקל, כך לפי הדו"ח הראשוני של החוקרים האינדונזים שפורסם בנובמבר. תנאי הטיסה היו דומים לאלה שתוארו במסמך של EASA, כך אמר מקור בליון אייר. אותו מקור אמר שחומרי ההכשרה לפני ההתרסקות לא ציינו שבתנאים האלה יש צוךר להשתמש בחוגת השליטה בתנאים הללו, ובואינג העבירה את המידע הזה לחברה אחרי ההתרסקות.

משרד התחבורה האתיופי, רשות התאונות האוויריות הצרפתית וה-FAA הצביעו כולם על הדמיון בין התרסקות ליון אייר לזו של אתיופיאן איירליינס. עם זאת, חקירת ההתרסקות השנייה נמצאת עוד בשלביה הראשונים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות