אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קברניטי אוטובוס, מפעילי רחפנים ומפיגי בדידות: מקצועות העתיד כבר כאן

קברניטי אוטובוס, מפעילי רחפנים ומפיגי בדידות: מקצועות העתיד כבר כאן

אף אחד לא באמת יודע אילו מקצועות חדשים יהיו נדרשים בעוד 20 שנה; אבל כבר כיום ישנם מקצועות שמתחילים להתהוות אך רובנו לא מודעים להם

17.08.2019, 14:12 | מעין מנלה

אינספור דו"חות על עולם העבודה העתידי מנסים לחזות אילו מקצועות ייעלמו ואילו יווצרו בעוד עשרים או שלושים שנה. קשה לחזות מה יהיה קצב ההתפחויות הטכנולוגיות ובאילו מקצועות באמת יהיה צורך, אבל כבר היום, ממש עכשיו, ישנם מקצועות עתידיים שנמצאים בשלבי התהוות אשר רובנו לא מודעים להם.

קראו עוד בכלכליסט

"קצת נמאס לי לקרוא על מה יהיה עולם העבודה בעוד 20 שנה כשכבר היום קורים תהליכים מאוד מעניינים וכבר היום קיימים מקצועות שעדיין אין להם שמות", אומרת ד"ר איריס גינזבורג, ראש תכנית MBA בניהול טכנולוגיה, חדשנות ויזמות של בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. לדבריה, יש שני תהליכים מרכזיים המשפיעים על מקצועות העתיד. האחד, ההתפתחות הטכנולוגית, והשני, ההתמקדות באיכות החיים הרגשית, שנובעת בין השאר מהתארכות תוחלת החיים הממוצעת והשיפור של הבריאות בגילאים המבוגרים. לכן, לאנשים שמתלבטים מה ללמוד היא ממליצה "אם אתם טובים בטכנולוגיה אז תלמדו טכנולוגיה ואם לא אז תלמדו משהו שקשור באנשים".

מפעילי רחפנים מפעילי רחפנים מפעילי רחפנים

בהקשר הטכנולוגי גינזבורג מתייחסת למספר מקצועות חדשים, לדוגמא מפעילי רחפנים, שכבר היום נכנסים לשימושים אזרחיים שונים ועתידיים להתפתח באופן משמעותי; מנהלי קהילות מוצר או יועצי שמירת תכנים דיגיטליים להגנה על ילדים.

במהלך דיון שנערך לאחרונה במסגרת ערב "ניהול על הבר" בתל אביב אותו יזמה הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, התייחסה גינזבורג לנושא העלייה בתוחלת החיים וציינה שתחום הגיל השלישי גם הוא כר נרחב לפיתוח מקצועות חדשים. לדוגמא, כותבי סיפורי חיים של אנשים מבוגרים, מפיגי בדידות וגם שירותים הקשורים באיכות החיים הרגשית של כולנו שבאים לידי ביטוי בביקוש הגובר לפסיכולוגים ומטפלים והעניין הגובר בבניית קהילות מסוגים שונים וחדשים.

ד"ר איריס גינזבורג, ראש תכנית MBA בניהול טכנולוגיה, חדשנות ויזמות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב , צילום: שיר כהן ד"ר איריס גינזבורג, ראש תכנית MBA בניהול טכנולוגיה, חדשנות ויזמות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב | צילום: שיר כהן ד"ר איריס גינזבורג, ראש תכנית MBA בניהול טכנולוגיה, חדשנות ויזמות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב , צילום: שיר כהן

בן אלפי, מנכ"ל חברת רובוטיקה כחול לבן (BWR), שעוסקת בניסויים והפעלה של כלים אוטונומיים מרחפנים ועד מערכות רכב אוטונומיות, אמר באותו הדיון שמקצועות חדשים כגון נהגי ניסוי, נהגי בטיחות, מפעילים כלים אוטונומיים ועוד הופכים לרלוונטים ונדרשים בעתיד הקרוב לעין.

אלה הם מקצועות העתיד שמתהווים כבר היום:

 

1. מפעילי רחפנים 

כבר היום יש הרבה מאוד אנשים שמפעילים רחפנים אבל הם עושים את זה במסגרת הצבא. "כולנו יודעים שכולם שיום אחד אמזון תטיס לנו דברים הבייתה עם רחפנים – השאלה היא מתי כי זה קשור ברגולציה וגם בטכנולוגיה", אומרת גינזבורג.

כיום יש כמה בתי ספר למטיסי רחפנים ומטיסי כלים אוטונומיים. "כשיהיו יותר כלים אוטונמיים אזרחיים, קרקעיים ואוויריים, יקומו גם יותר בתי ספר להכשרה, ולהערכתי נראה יותר בתי ספר בתחום בקרוב, לקראת 2022-3 . יש תקנות לגבי מפעילים כלים אוויריים בניגוד לעולם הרכב שם כרגע אין תקנות. היום התקנות מחייבות שהמפעיל יהיה בקשר עין עם הרחפן, ולכן זה מגביל את המרחק וגם אין חיסכון משמעותי בכוח אדם. הקפיצה הגדולה תתאפשר כאשר הרגולציה תאשר לעבוד במודל של מרכזי שליטה מרוחקים עפ"י המודל הצבאי, ולהפעיל את הרחפנים מעמדות מרוחקות ללא צורך בקשר עין. המגבלות היום הן למעשה של רגולציה ובגרות טכנולוגית. יש את היכולת הטכנולוגית שצריכה להתפתח בעולם האזרחי, כי בעולם הצבאי היא קיימת ומיושמת כבר שנים", אומר אלפי.

בן אלפי, מנכ"ל ומייסד BWR, צילום: שיר כהן בן אלפי, מנכ"ל ומייסד BWR | צילום: שיר כהן בן אלפי, מנכ"ל ומייסד BWR, צילום: שיר כהן

 

 

2. מנהלי קהילות מוצר (Developer Relations)

מקצוע שקיים כבר מספר שנים אבל עדיין אין לו הכשרות וגם החברות שצריכות אותו עדיין לא יודעות בדיוק כיצד להגדיר את הדרישות עבורו. מדובר באדם שתפקידו לקשר בין המפתחים של המוצר והקוד לאנשים חיצוניים. להחליט ביחד עם אנשי הטכנולוגיה אילו חלקים של המוצר יכולים להיות באופן סורס וליצור קהילת פיתוח של אנשים שירצו לכתוב קוד שבסופו של דבר גם החברה תוכל להשתמש בו במוצרים שלה. זה מקצוע שכאמור כבר קיים היום והאנשים שעוסקים או יעסקו בו צריכים להיות גם בעלי הבנה בטכנולוגיה וגם בעלי יכולות להבין בני אדם וליצור קהילה.

3. שירות מותאם אישית להגנה על ילדים בפני תכנים דיגיטליים

זהו שירות שלא קיים היום בארץ וניצניו מתחילים להיראות בחו"ל. החשיפה של ילדים קטנים לתכנים בלתי מותאמים רק הולכת וגוברת. פתרונות באמצעות מוצרי תוכנה דורשים התאמה מצד ההורים וכן התאמה תכופה לתכנים המשתנים כמו משחקים חדשים שיוצאים. "צריך להיות מישהו שיבוא אליך הבייתה, יבדוק מהם המכשירים הדיגיטליים שלך, מיהם הילדים ואיזה סוג סינונים צריך לעשות. לנו בתור הורים אין כוח לעשות דוקטורט בתוכנה שאנחנו צריכים להתאים", אומרת גינזבורג.

קברניט אוטובוס קברניט אוטובוס קברניט אוטובוס

 

 

4. "קברניט אוטובוס"

תפקידו של "קברניט האוטובוס" הוא בשני נושאים מרכזיים - כנותן שירות ולצרכי בטיחות. הקברניט נותן מענה ודואג לביטחון הנוסעים, בעיקר ילדים, אנשים עם צרכים מיוחדים. עד שאוטובוסים אוטונומיים יהפכו לדבר טבעי, תהליך שיימשך בעשור הקרוב, יהיה צורך בתפקיד זה. בנוסף לשירות לנוסעים, במקרה של כשל טכני יש ביכולתו של "קפטן האוטובוס" להסיט את האוטובוס הצידה או לבצע עצירת חירום.

כבר היום קיימות הכשרות לתפקיד. "ב-BWR מכשירים עובדים לבצע תפקידים של הפעלת כלים אוטונומיים אוויריים וקרקעיים. למשל הכשירו עובדים בסינגפור להפעיל אוטובוסים אוטונומיים בפיילוט בתחבורה ציבורית .וכעת BWR בשיתוף ST סינגפור טכנולוג'יס יביאו בחודשיים הקרובים שאטל ציבורי אוטונומי לביצוע פיילוט לניסוי ובקרב הציבור, ומקווים שייכנס לפעילות כבר במהלך 2020", אומר אלפי.

מפיגי בדידות, הזדקנות האוכלוסיה תעלה את הצורך בהם, צילום: טל שחר מפיגי בדידות, הזדקנות האוכלוסיה תעלה את הצורך בהם | צילום: טל שחר מפיגי בדידות, הזדקנות האוכלוסיה תעלה את הצורך בהם, צילום: טל שחר

 

 

5. מפיגי בדידות

מפיגי בדידות זה שם כללי לסוגים שונים של מקצועות הפונים לגיל השלישי. עם התארכות תוחלת החיים אנשים סובלים הרבה יותר מבדידות. "יכול להיות שעוד עשרים או שלושים שנה נמצא באמצעות הטכנולוגיה יותר דרכים להתחבר אבל במקביל אנשים הופכים להיות יותר בודדים ויש מדינות שבהן מפיגי בדידות הופכים פופולאריים יותר ויותר. על רקע הזוועה שקורית עכשיו בארץ עם גירוש הפיליפינים חשוב גם לדעת שמפיגי בדידות זה לא אנשים שאפשר לייבא ממדינות אחרות כי המקצוע מאוד תלוי תרבות. יש אנשים שזה מה שהם עושים אבל אחת הבעיות במקצוע הזה, כמו גם במקצועות אחרים הקשורים אסוציאטיבית לעובדים סוציאליים - המשכורות אינן גבוהות", אומרת גינזבורג.

אין כרגע הכשרות ייעודיות למפיגי בדידות אבל כן יש לחלק מהמקצועות השתלמויות עבור אנשים שכבר הוכשרו כעובדים סוציאליים למשל לעבודה עם בני הגיל השלישי.

6. שירותים לתיקון מיידי של מגוון מכשירים דיגיטליים

אמנם טכנאים לתיקון מכשירים דיגיטליים או אופניים וקורקינטים חשמליים יש כבר הרבה שנים אבל החידוש הוא בדרך בה ניתן השירות. "כשהמכשירים הדיגיטליים מתקלקלים אנחנו צריכים אותם כאן ועכשיו, לכן יש למשל חברה בשם PULS שהקימה פלטפורמה אליה אפשר להירשם בתור טכנאית ובתור לקוח וכך יגיע האדם הקרוב ביותר אליך כדי לתקן את המכשיר. אמנם יש מעבדות לתיקון מכשירים אבל מסתבר שאנשים מוכנים לשלם קצת יותר כדי שמישהו יגיע למקום בו הם נמצאים", אומרת גינזבורג.

באופן דומה תיקון של אופניים או קורקינטים שנתקעים במקום בו הם נמצאים. כבר עכשיו יש אנשים שמציעים את השירות הזה בישראל אבל זה לא מאוד נפוץ. "הממשלה הגרמנית עשתה למשל הכשרה לפליטים כדי שיהיו מתקני אופניים בכבישים. כמות האופניים עולה עכשיו והצורך באנשים שיידעו לתקן אותם בדרכים גדלה. זה אמנם מקצוע עתיק אבל עם טוויסט הפך להיות אחר".

 

7. נהגי בטיחות

ככל שכלי רכב אוטונומיים ייכנסו יותר לשימוש כך יהיה צורך בנהגי בטיחות שיוכלו במקרה הצורך להשתלט על הרכב ולבטל את המנגנון האוטונומי. כיום אין תקנות לגבי מפעילי רכבים אוטונומיים כפי שקיימות לגבי מפעילי רחפנים אך כבר היום יש חברות שמכשירות עובדים לכך. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם משרדי התחבורה שונים בארץ ובעולם, לגבי יצירת נהלי עבודה ברורים לנהג בטיחות מוסמך, המתבססים על עקרונות בטיחות שקיימים", אומר אלפי.

 

8. בוני קהילות מסוגים שונים

כיום יש הפרדה בין קהילות אונליין לקהילות פיסיות. קהילות פיסיות מורכבות מאנשים שמתגוררים בסמיכות אחד לשני ומי שבונה אותן רק מאפשר את התקיימותן מכיוון שהאמונה היא שהאנשים בקהילה גם מקדמים את הקהילה כקהילה וגם את הפרטים בתוך הקהילה. לעומת זאת, מנהלי קהילות דיגיטליות הם אנשים שהקימו את הקהילה, הקהילה היא שלהם ויש להם מטרות שהם רוצםים להשיג משהו מהחברים בקהילה. גם החוקים של הקהילה שונים. בקהילות אונליין אם מישהו חורג מכללי ההתנהגות המקובלים הוא מורחק מהקבוצה. לעומת זאת, בקבוצות פיסיות הסנקציות הן הדרגתיות.

המקצוע החדש יהיה בהקמת קהילות משולבות. "עכשיו מתחילים לקום גופים שבונים קהילות שהן גם וגם. למשל חברת VENN CITY יצרה קהילה גם פיסית וגם דיגיטלית - קהילה שאמורה לשפר ולשרת את כל שכונת שפירא. יש אפליקציה ואלמנט של דיגיטל ובמקביל גם דברים מאוד פיסיים כמו למשל עזרה למישהו להקים פיצריה. הם מדברים על בינוי פיסי בקהילה אבל הערכים שהם מביאים הם של עולם הדיגיטל. אני חושבת שבעתיד זה יהיה מקצוע", אומרת גינזבורג.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
בא לי לפתוח ביהס...
הי לכולם. מפיגי בדידות זה לא רק לקשישים זה מצרך מבוקש לכולם כולנו מרגישים בודדים לעיתים בחיינו בלי קשר לגיל... פתאום כולם נגדנו... ההורים לא תומכים ולא מאמינים בנו, החברים עסוקים מדי.... קצת על עצמי: חד הורית עם ילד בעל צרכים מיוחדים. בלי אמא, בלי אבא, בלי משפחה. לבד לגמרי בעולם מזדהה לגמרי עם המקצוע הזה הלוואי ויבוא מישהו אחד לשוחח איתי. מאחלת להם שבוע מהמם ומפתיע לטובה.
כרמי  |  25.08.19
13.
השלמות חיוניות
אין ספק שכל מה שמנית ,ד"ר גינזבורג ידרש,אבל אוסיף על זאת. שופטי שופטים-מקצוע שכבר היום נותן אותותיו.השופטות\ים שכורעים תחת העומס ומוטים בשל הריבוי הדיני בשיפוט לקוי. נכון להים,פסילות מוגשת לשופט\ת עצמה\ו וזה רק מוסיף לעיוות הדין. ריבוי האוכלוסין ובעיקר ריבוי הדין יחייב מנגנון על לשיפוט המשפט. מנטרלי דכדוך ודכאון-ריבוי והתפשטות הטכנולוגיה תייצר הקצנה בערך העצמי של בני האדם אל מול ה"מכונה". יתרבו מפעילי הרחפנים ובקרי פיקוח ותיפעול רובוטי ומולם יהיו הנשורת שמראש יוותרו או יכנעו מלהשיג ..מי יטפל בם
Saaart  |  20.08.19
לכל התגובות