אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשתות המזון לא עומדות בעומס ההזמנות, חשש מהתנפלות על החנויות צילום: אביגיל עוזי

בדיקת כלכליסט

רשתות המזון לא עומדות בעומס ההזמנות, חשש מהתנפלות על החנויות

החמרה אפשרית בהיקף הסגר בשל משבר הקורונה תקלע את הרשתות לבעיה בתחום המשלוחים; שופרסל מאפשרת הזמנות מקוונות רק לאחרי חג הפסח; באתרי רמי לוי, טיב טעם ויינות ביתן אין מועדים לאספקה; בוויקטורי אין משלוחים לאזור ת"א; אבל יש גם מי שמרוויח

28.03.2020, 19:17 | נורית קדוש

נגיף הקורונה – תמונת מצב בארץ ובעולם

החמרה אפשרית בהיקף ההסגר בשל משבר הקורונה, כמו גם העלייה במספר החולים והמבודדים, מחייבות מענה אונליין שיביא את המזון מהרשתות עד הבית. אלא שרשתות המזון הגדולות לא מסוגלות לעמוד בעומס.

קראו עוד בכלכליסט

מבדיקת כלכליסט עולה כי בשופרסל ניתן לבצע הזמנות מקוונות רק לאחרי חג הפסח, ובאתרים של רמי לוי ויינות ביתן, מופיעה הודעה כי אין מועדים לאספקת הזמנות. ברשת ויקטורי, אין בשלב זה משלוחים זמינים לאזור תל אביב. גם רשת טיב טעם, שאינה פונה לכלל הציבור, בשל היותה לא כשרה, נמצאת תחת עומס עצום ולא ניתן בשלב זה לקבל מועד אספקה להזמנה.

מרלו"ג שופרסל, צילום: עמית גורן מרלו"ג שופרסל | צילום: עמית גורן מרלו"ג שופרסל, צילום: עמית גורן

מדובר בבעיה שהרגולטור ידרש לתת לה מענה, כיוון שהיעדר היכולת לקבל הזמנה עד הבית, צפויה להוביל להתנפלות מחודשת על החנויות הפיזיות שבהן עלולה להתרחש הדבקה בנגיף בשל הצפיפות.

אחד הפתרונות שניסו הרשתות לתת הוא בפתיחת חנויות 24 שעות ביממה. שופרסל הכריזה לפני שבוע על פתיחת 34 חנויות סביב השעון, אולם היעדר ביקוש מצד הצרכנים הובילה לשינוי ורק מספר בודד של חנויות נותרו פתוחות עד חצות. גם רמי לוי, שהודיע שיפתח חנויות 24 שעות, מצא כי אין כמעט לקוחות אחרי חצות והקפיא את היוזמה בשלב זה.

בניסיון לצמצם את זמן הליקוט של הזמנות האונליין, חדלה שופרסל לפני כשבועיים לעדכן לקוחות באפשרות לקבל מוצר חלופי במקרה שהמוצר שהוזמן חסר ועברה לאפשר קבלת הזמנה ללא תחליפים, כשבמקרה זה חלק מההזמנה לא מסופק. במקרים אחרים ניתן לקבל תחליפים לפי שיקול דעת המלקט. אולם המהלך לא הספיק, והרשת החמירה את שיטת הפעולה. כפי שנחשף בכלכליסט, שופרסל צמצמה את מגוון המוצרים בהזמנות האונליין, לפריטים המובילים, כמו לדוגמה מספר מצומצם של סוגי פסטה או שוקולד. בהמשך, צפוי נוהל זה אף להתרחב. בכך, מקווה החברה לקצר עוד יותר את זמן הליקוט של כל הזמנה ולטפל ביותר הזמנות בכל יום. בנוסף, החברה החלה להגביל בהזמנות אונליין את כמות היחידות בחלק מהמוצרים. כעת, צרכן יכול להכניס לסל האונליין עד 4 חבילות קמח רגיל ו-4 חבילות סוכר לבן. כמות הביצים הוגבלה גם בסניפים לשני מארזים של 12-18 יחידות.

בנוסף, ברשתות בוחנים אפשרות לגייס עובדים כמלקטי הזמנות בחנויות עצמן, בכדי לצמצם את מספר השוהים בחנות ולספק לציבור את המוצרים לדלת החנות.

ברשתות השיווק אישרו את הפרטים ותיארו את הקושי עימו הם מתמודדים.

אייל רביד, מנכ״ל ומבעלי השליטה בויקטורי מסר: ״כל בוקר מחדש נפתחים חלונות ההספקה, אבל הכל תלוי בגיוס מלקטים. לצערי מדווחים על 800 אלף מובטלים, ואני מנגד לא מוצא מלקטים. אלו לא מובטלים, אלו אנשים בחל"ת, שאין להם עניין לעבוד בליקוט.

כל הציבור רוצה הזמנת אונליין ואף אחד לא רוצה לעבוד בליקוט״.

משופרסל נמסר: ״הביקוש האדיר למשלוחי אונליין לאור אירועי הקורונה מביא למילוי כל חלונות האספקה. הרחבנו מאד את היקפי הפעילות כולל גיוס למעלה מ 1,000 איש למערך האונליין והוספת סניפי אונליין משלחים נוספים, אולם עדיין הביקוש החריג מביא למילוי כל חלונות האספקה לימים הקרובים עד חג הפסח. אנו ממשיכים לפעול להרחבה משמעותית של מערך האונליין כדי לתת מענה לביקוש האדיר״.

 

ומי מרוויח מהמצב?

העומס על הרשתות הגדולות, מקנה הזדמנות למיזמים קטנים יותר לצמוח. כך לדוגמא, מיזם Shopo של יוניליוור המבוסס פלטפורמה המאפשרת לסופרים ומרכולים שכונתיים לספק מכירה און ליין ומשלוחים מהירים לשכונות שמסביב. היתרון נעוץ בנגישות ובמהירות, כיוון שאין צוואר בקבוק של מרכז לוגיסיטי או מוקד טלפוני ולכן המשלוח מגיע בטווח של שעות בודדות, לעומת מספר ימים ברשתות הגדולות. במיזם 43 מרכולים שכונתיים ועוד 21 מרכולים צפויים להצטרף. בחברה טוענים כי המכירות עלו בשבוע החולף ב-157% ביחס לשבוע ממוצע וגודל הסל הממוצע עמד על 548 שקל מול 470 שקל ברבעון האחרון.

 , צילום: יובל חן צילום: יובל חן  , צילום: יובל חן

חברה נוספת. היא קוויק שבעקבות הזינוק בהיקף המשלוחים בחודש האחרון, פועלת לגייס מאות עובדים כמוקדנים, מלקטים ושליחים. "בשבועיים האחרונים יש גידול של מאות אחוזים בביקושים עם עלייה של מעל 1,000% בנרשמים ו- 250% בהזמנות. אנחנו מגייסים כבר בימים האחרונים כ-200 עובדים נוספים, חלקם ממפוטרי המשבר" מסר המנכ"ל אבירם גנות.

העומס על רשתות השיווק הוליד בשבוע החולף שת״פ בין wolt לחנויות הנוחות yellow של חברת פז. המיזם מאפשר הזמנת מוצרי צריכה שיגיעו באמצעות שליחי וולט עד פתח הבית, במשלוח מהיר או באיסוף עצמי. בשלב ראשון, השירות יינתן בתל אביב, גבעתיים, רמת השרון הסביבה. בהמשך, בכוונת החברות להרחיב את המיזם לאיזורים נוספים. סל כלול "מוצרי מכולת" שונים, בהם מוצרי חלב, גבינות, לחמים, פירות, ירקות, חטיפים, ממתקים, גלידות ומוצרי היגיינה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות