אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סלקום מכרה מידע פרטי על לקוחותיה: תפצה אותם בהטבות בשווי של 22 מיליון שקל צילום: אוראל כהן

סלקום מכרה מידע פרטי על לקוחותיה: תפצה אותם בהטבות בשווי של 22 מיליון שקל

סלקום אפשרה לחברת הביג-דאטה טרנדאיט לבצע מעקב שוטף אחר לקוחותיה ולהפיק נתונים עבור צד שלישי בין השנים 2011-2014. בהסדר פשרה בתובענה ייצוגית שאושר בבית המשפט נקבע כי סלקום "הפרה את פרטיות הלקוחות וצנעתם". בין ההטבות שתממן סלקום ללקוחותיה: שירות הגנה רשתי למשך 9 חודשים או זיכוי של שקל בחודש למשך 9 חודשים

12.04.2020, 13:48 | אביאור אבו
סלקום תעניק ללקוחותיה הטבות בשווי של כ-22 מיליון שקל על כך שמכרה את פרטיהם האישיים לחברת טרנדאיט. כך עולה מהסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שאושרה בתחילת החודש שעבר על ידי השופטת מיכל נד"ב בבית המשפט המחוזי מרכז לוד.

על פי פסק הדין, סלקום התקשרה בהסכם עם חברת טרנדאיט, לפיו העבירה לטרנדאיט באופן שוטף ורציף מידי 5 דקות איכון מדויק של כלל לקוחותיה לשרתי מחשב שהיו בשליטתה או בפיקוחה של טרנדאיט. העברת האיכון או מתן הנגישות לאיכון אפשרה לטרנדאיט לבצע מעקב שוטף ורציף אחר לקוחות סלקום, שעל פי פסק הדין, היווה פגיעה באוטונומיה שלהם. הכנסותיה של סלקום משיתוף הפעולה עם טרנדאיט התמצו בכ-200 אלף שקל.


קראו עוד בכלכליסט

טרנדאיט היתה חברת טכנולוגיה שעסקה בתחום הביג דאטה. המידע שקיבלה מסלקום נשמר במאגריה, כשבאמצעותו טרנדאיט ביצעה ניתוחים והפיקה דו"חות. באמצעות מעקב אחר האות הדיגיטלי, יכלה טרנדאיט לאפיין את הלקוח גם ללא שמו וללא מספר המנוי שלו. "הנתונים שהעבירה סלקום לטרנדאיט – די בהם על מנת לחשוף פרטים אישיים, פרטי מכשיר, מספר טלפון של לקוחות. ניתן לאתר את זהות לקוחות סלקום למרות האנונימיזציה שלכאורה נעשתה", נכתב בפסק הדין.

עוד נכתב: "משנת 2011 לפחות ועד ספטמבר 2014 עקבה טרנדאיט בסיועה של סלקום אחר לקוחות, אפיינה אותם, הגדירה אותם והפיקה על גבי המידע נתונים שנמכרו לצדדים שלישיים. בספטמבר 2014, או בסמוך לכך, חדלה סלקום להעביר לטרנדאיט את הנתונים ובעקבות כך סגרה טרנדאיט את פעילותה. הפעילות של סלקום עם טרנדאיט מהווה הפרה של פרטיות הלקוחות וצנעתם. יכולת האפיון והניתוח של טרנדאיט ביחס לקבוצה היא אינסופית והיא מאפשרת ביחס לכל קבוצה לקבל פרטים כמו היכן גרים האנשים, דעתם הפוליטית, מעמדתם הסוציואקונומי, דתם וכ"ו".

עמי אראל. יו"ר סלקום בתקופת הקשר עם טרנדאיט עמי אראל. יו"ר סלקום בתקופת הקשר עם טרנדאיט עמי אראל. יו"ר סלקום בתקופת הקשר עם טרנדאיט
בתגובת של סלקום לתובענה היא ציינה: "היחסים עם טרנדאיט הסתיימו עקב חילוקי דעות מסחריים. טרנדאיט מעולם לא ידעה את זהותם ואת פרטיהם האישיים של לקוחות סלקום. נתוני המיקום האנונימיים שעובדו בשיטות סטטיסטיות שונות התיימרו לשקף את אוכלוסיית כלל מדינת ישראל לרבות אלה שאינם לקוחות סלקום".

במסגרת הסדר הפשרה התחייבה סלקום כי תפעל בעתיד על פי דין. בנוסף, תספק סלקום הטבת שירות הגנה רשתי ללא תשלום למשך 9 חודשים לכלל מנויי הסלולר שלה, או לחילופין תספק זיכוי כספי של שקל בחודש למשך 9 חודשים לכל לקוח. כמו כן, סלקום תעניק לעמותות הפועלות במגזר החרדי דקות שיחה מישראל ליעדים נבחרים בחו"ל בשווי מצטבר לצרכן של מיליון שקל. בבקשה לאישור ההסדר ציינו הצדדים את שווי ההטבות בסכום שאינו נופל מ-21.6 מיליון שקל.

הקבוצה שעליה חל הסדר הפשרה הם כל משתמשי סלקום ממועד חתימת הסכם ההתקשרות עם טרנדאיט בספטמבר 2009, תחת המנכ"ל עמוס שפירא, ועד מועד הפסקת ההתקשרות בספטמבר 2014, תחת המנכ"ל ניר שטרן. יו"ר סלקום בתקופה זו היה עמי אראל.

מסלקום נמסר: "סלקום לא העבירה מידע, אלא נתונים אנונימיים רוחביים וסטטיסטיים שאינם ניתנים לזיהוי, בשיטות שהיו מקובלות בארץ ובעולם, ואשר נועדו לקבל אומדן משוער סטטיסטי בלבד לגבי מקבצי אוכלוסייה גדולים באזורים מסוימים. מדובר על מידע מלפני שנים רבות שאינו רלבנטי לימים אלו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות