אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות החשמל אישרה לתחנת הכוח בגלבוע לייצר חשמל צילומים: לירון אלוני, שאול גולן

בלעדי לכלכליסט

רשות החשמל אישרה לתחנת הכוח בגלבוע לייצר חשמל

תחנת הכוח ההידרואלקטרית, שאותה הקימו שיכון ובינוי וקבוצת אלקטרה, תחל לפעול בקרוב; עלות הקמת התחנה היא כ־2.2 מיליארד שקל והיא תייצר 300 מגה־ואט

30.04.2020, 08:07 | גולן חזני

פרויקט תחנת הכוח בגלבוע, שאותו הקימו שיכון ובינויוקבוצת אלקטרה, יוצא לדרך. ל"כלכליסט" נודע, כי רשות החשמל העניקה לחברה המפעילה את התחנה רישיון קבוע לייצור חשמל. בעקבות קבלת האישור תוכל התחנה להתחיל לפעול בקרוב.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בתחנת כוח הידרואלקטרית, בטכנולוגיית אגירה שאובה בעלת הספק מותקן של 300 מגה־אט. כושר ייצור החשמל במדינת ישראל עומד על כ־15 אלף מגה־ואט. שיטת האגירה השאובה מונעת על ידי מים, ומנצלת את פערי גובה בין שני מאגרי מים – האחד בקיבוץ מעלה גלבוע והשני בקיבוץ רשפים – ביניהם קיים פער גובה של 500 מטר. זו אחת משלוש התחנות היחידות שנבנות בישראל בטכנולוגיה זו. התחנות האחרות יוקמו בכוכב הירדן ובאזור מנרה.

מימין: אייל לפידות מנכ"ל שיכון ובינוי ואיתמר דויטשר מנכ"ל אלקטרה, צילומים: לירון אלוני, שאול גולן מימין: אייל לפידות מנכ"ל שיכון ובינוי ואיתמר דויטשר מנכ"ל אלקטרה | צילומים: לירון אלוני, שאול גולן מימין: אייל לפידות מנכ"ל שיכון ובינוי ואיתמר דויטשר מנכ"ל אלקטרה, צילומים: לירון אלוני, שאול גולן

עלות התחנה היא כ־2.2 מיליארד שקל, מתוכם כ־1.8 מיליארד שקל הגיעו מקונסורציום בראשות בנק לאומי יחד עם גופים מוסדיים ב־2014.

אלקטרה, שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד, ושיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף ותמיר כהן, שותפות בשיעור של 25.5% כל אחת בחברת הזכיין, וכן בשיעור של 50% כל אחת בחברת ההקמה ובחברת ההפעלה של התחנה. לצדן שותפה בפרויקט גם קרן ההשקעות הבינלאומית אינפרארד, המחזיקה ב־49% בחברת הזכיין. הקרן שותפה של שיכון ובינוי בפרויקטים בטקסס. התחנה עצמה תופעל על ידי חברה זרה, שבשליטת קונצרן ג'נרל אלקטריק.

תמורת הפעלת התחנה תקבל חברת ההפעלה של התחנה תקבולים המוערכים ב־8-7 מיליארד שקל, על פי תקופת ההפעלה שנקבעה ל־20 שנה. לאחר תקופה זו יקבלו זכייני הפרויקט את התחנה לידיהם.

אלקטרה ושיכון ובינוי כבר נהנו מיצירת ערך של התחנה, כאשר ב־2016 מכרו ברווח 49% מהזכויות בפרויקט לקרן אינפרארד תמורת כ־170 מיליון שקל. לאור התחלת הפעילות הצפויה, שווי התחנה גבוה היום משמעותית, כך שגם קרן אינפרארד הרוויחה מהעסקה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות