בלעדי לכלכליסט
המשבר עומד להסתיים, עליות מחירי המזון והנייר בדרך
לאחר שהתאפקו במשך כל משבר הקורונה היצרניות מתכוונות להעלות מחירים. מנכ”ל שניב: "ספגנו התייקרויות מתוך מחויבות לצרכן, עתה הן מחריפות”
"אחרי החגים" כבר כאן ובשוק המזון נערכים לגל התייקרויות. לכלכליסט נודע כי חברת מוצרי הנייר והניקיון "שניב", פנתה לקמעונאים בבקשה להעלאת מחיר בשיעור של 10%־15% על מגוון מוצרים. שניב מייצרת נייר טואלט, מגבונים ומגבות נייר וכן חומרי ניקוי תחת מותג טאצ'. לדברי מנכ”ל החברה, פסח ברנט שניב לא תוכל להמשיך לספוג את התייקרויות חומרי הגלם: "לא זכור לי רצף עליות מחירים מקיף על כלל חומרי הגלם כפי שאנו חווים בתעשיית הנייר, חומרי הניקוי ומוצרי הנייר פוד.
קראו עוד בכלכליסט
זו התייקרות שמשפיעה באופן דרמטי על החברה. במהלך החודשים האחרונים, ספגנו את ההתייקרויות מתוך מחויבות לצרכנים, אבל ככל שחולף הזמן הן מחריפות, לכן אין לנו ברירה להעלות מחירים בשיעור המינימלי שניתן, כדי לשמור על רווחיות סבירה". לדברי ברנט, העלייה הממוצעת שתידרש כדי לתרגם את עליות חומרי הגלם תהיה 12%.
הבקשה של שניב, מצטרפת להודעת חברת "שמן תעשיות" לקמעונאים על כוונתה להעלות מחירי שמנים למאכל. אלה התייקרויות שהן פועל יוצא של עליות מחירים בבורסות הסחורות בעולם וברשתות המזון העריכו בשבועות האחרונים כי אלו ישפיעו על המחירים לצרכן בשנה הקרובה. בשיחה עם כלכליסט, עם פרסום דוחותיה השנתיים של שופרסל, התייחס מנכ"ל החברה איציק אברכהן לגל ההתייקרויות הצפוי והעריך שייצא לדרך רק אחרי החגים: "בינתיים אנחנו סופגים את הכל ונעשה הכל כדי לכבוש את עניין המחירים. עד כה לא הגיעו פניות מספקים משמעותיים, למעט ספקי חומרי גלם שמתבססים על מחירי בורסות הסחורות. אני מעריך שעד תום החגים לא יהיה מישהו מספיק אמיץ להעלות מחירים".
פוטנציאל התייקרות נוסף, מייצר ענף החלב בעקבות עלייה חדשה של 15 אגורות לליטר, במחיר החלב הגולמי מתחילת השנה. בשלב זה, סופגות המחלבות את ההתייקרות בשיעור 9.5%, אף שעלייה של 3% מקימה להן את הזכות לדרוש העלאת מחירי מוצרי החלב שתחת צו הפיקוח על המחירים. המחלבות, ובראשן תנובה וטרה, נמנעות מהגשת בקשה מתוך הבנה שכל עוד לא הוקמה ממשלה אין היתכנות לאישור בקשה להעלאת מחירים בפיקוח, שאישורה מחייב הסכמת שר האוצר ושר החקלאות. בפני המחלבות עומדת האפשרות לייקר את מוצרי החלב שאינם בפיקוח, כפי שעשו לפני כשנתיים וחצי, בשל סירובו של שר האצר אז משה כחלון לאשר את העלאת מחירי המוצרים המפוקחים.
איום נוסף על המחירים לצרכן מגיע בימים האחרונים מעומסים חסרי תקדים בכל נמלי ישראל בים התיכון: נמל אשדוד, נמל חיפה והנמל הפרטי מספנות ישראל, בשל מחסור בכוח אדם. לדברי אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ובעליה של חברת עמית עמילות מכס, העיכובים יובילו לגל התייקרויות בשוק מוצרי הצריכה. "הפקק שנוצר בנמלים, יוביל בוודאות לעליות מחירים, כי העסק יצא משליטה. לפני חודש זה היה רק בנמל אשדוד והיום גם בחיפה, בכל זמן נתון יש 55 אוניות שממתינות מחוץ לנמל לפריקה במשך עד 20 ימי המתנה. אנחנו עם הפנים לחוסרים במוצרים ולגל התייקרויות".
שני הוסיף כי הפגיעה בתעשיית המזון חמורה בשל מגבלת חיי המדף: "אחת מחברות הספנות קיבלה בסוף השבוע החלטה לדלג על ישראל בגלל ההמתנה הארוכה והאונייה המשיכה בדרכה לפורט סעיד ופרקה את המכולות שם. כעת, היבואנים צריכים לחכות שיובילו את אותן 1,000 מכולות לישראל. מעבר לעלויות השינוע הנוספות, את חלק ממוצרי המזון בקירור יהיה צורך להשמיד”.