אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמירייטס מובילה את מרד ענף התעופה נגד חברות האשראי איירבוס של אמירייטס נוחת בלונדון | צילום: בלמברג

FT

אמירייטס מובילה את מרד ענף התעופה נגד חברות האשראי

חברת התעופה האמירתית היא הראשונה לאמץ מערכת תשלומים ייעודית בפיתוח דויטשה בנק שתוזיל את עלויות הסליקה מכ־3% ממחיר כרטיס טיסה ליורו־סנטים בודדים. חברות תעופה נוספות מקיימות מגעים עם הבנק הגרמני לאימוץ המערכת

07.07.2021, 08:14 | אולף סטורבק, פייננשל טיימס

אמירייטס מובילה מהלך של חברות תעופה המנסות להיחלץ מתשלומי הסליקה הגבוהים שמטילה תעשיית כרטיסי האשראי. חברת התעופה מהאמירויות הפכה לראשונה שאימצה מערכת מתחרה שפותחה על ידי דויטשה בנק. החברה שבסיסה בדובאי הטמיעה מערכת לתשלומים אלקטרוניים בזמן רכישת כרטיסים, שפותחה על ידי הבנק הגרמני בהזמנת איגוד התעופה הבינלאומי (IATA). המהלך יצא לדרך לאחר דחיות מרובות.

קראו עוד בכלכליסט:

המערכת מאפשרת ללקוחות שהזמינו כרטיסים באתר של אמירייטס לבצע תשלומים שבמסגרתם הכסף מועבר ישירות לחברת התעופה ובלי מעורבות של צד שלישי. המטרה של אמירייטס וחברות תעופה נוספות היא שהלקוחות יעדיפו להשתמש במערכת הזו במקום לשלם בכרטיסי אשראי כמו ויזה או מאסטרקארד.

באמירייטס לא חשפו את שיעור התשלומים שהם מקווים להעביר דרך המערכת החדשה. כיום, התשלום עבור 60%־70% מכלל הכרטיסים שמוכרת החברה מתבצע באמצעות כרטיסי אשראי והשאר באמצעות אפשרויות תשלום שונות שמוצעות בכל מדינה.

פרויקט אסטרטגי מרכזי

חברות התעופה נדרשות לשלם לחברות כרטיסי האשראי בין 1%־3% ממחיר הכרטיס, כשהחברות הגדולות משלמות את השיעור הנמוך יותר בטווח, כך לפי בכירים בתעשייה. לעומת זאת, המערכת שאימצו באמירייטס שנקראת רשמית Iata Pay גובה תשלום קבוע של כמה יורו־סנטים בודדים לכל עסקה ללא קשר למחיר הכרטיס. "מבחינתנו מדובר בהבדל עצום", מסר סמנכ"ל הכספים של אמירייטס מייקל דורסם. לדבריו, התשלומים לחברות האשראי היו אחד הרכיבים הגדולים ביותר בחישוב עלות המכר.

באיגוד התעופה העריכו כי לפני פרוץ המגפה שילמו חברות התעופה 8 מיליארד דולר בשנה לחברות כרטיסי האשראי ולספקיות שירותי תשלומים חיצוניות אחרות לסליקת תשלומים. לפי כריסטוף הופמן, מנהל חטיבת פתרונות התשלומים של דויטשה בנק, מבחינתם המערכת החדשה היא "פרויקט אסטרטגי מרכזי". 

הבנק הגרמני, אשר לפני שנתיים התחייב להפחית את התלות שלו בהכנסות הלא יציבות מהשקעות, זיהה את תחום התשלומים והסליקה כבעל פוטנציאל צמיחה גבוה. סטפן הופס, מנהל חטיבת הבנקאות הקונצרנית של דויטשה אמר בשנה שעברה ל"פייננשל טיימס" כי תחום זה הוצב "בראש סדר העדיפויות האסטרטגי".

איירבוס של אמירייטס. הזמנות ראשונות כבר בוצעו, צילום: בלמברג איירבוס של אמירייטס. הזמנות ראשונות כבר בוצעו | צילום: בלמברג איירבוס של אמירייטס. הזמנות ראשונות כבר בוצעו, צילום: בלמברג

בדומה, בחודש שעבר הכריז הבנק על מיזם משותף עם חברת הפינטק האמריקאית Fiserv במסגרתו יציעו שירותי תשלומים מקוונים לחברות קטנות ובינוניות בגרמניה.

בדויטשה בנק מציינים כי חברות תעופה נוספות מנהלות עמם מגעים לגבי שימוש במערכת החדשה.

באמירייטס מכנים את המערכת "אמירייטס פיי". "כבר חווינו את העסקאות הראשונות דרך אמירייטס פיי, ואנחנו מרוצים ביותר", הוסיף דורסם.

יוצעו עוד תמריצים

חברת התעופה אף עשויה בהמשך להציע ללקוחות תמריצים כדי להשתמש במערכת החדשה, כמו האפשרות להעלות יותר כבודה למטוס, שדרוג בחינם למושבים עם יותר מרחב לרגליים או אפילו תעריפים מיוחדים שאפשר יהיה להזמין רק באמצעות המערכת החדשה. עם זאת, המערכת סבלה עד כה מעיכובים משמעותיים. באיגוד התעופה פנו לדויטשה בנק כבר בתחילת 2018 מתוך כוונה להשיק את המערכת עד סוף אותה השנה. אך בעיות הקשורות לתקנות הבנקאות הפתוחה באירופה שעליהן היא מבוססת ומגפת הקורונה היו בין הגורמים לעיכובים. "עכשיו זה הזמן הנכון להשיק את המערכת", הדגיש הופמן, שהתייחס להתאוששות ההדרגתית בתעשיית התעופה וההסרה של הרבה מהגבלות התנועה שהוטלו בעקבות הקורונה.

מ־IATA נמסר כי הם "שמחים להציע לחברות תעופה את הפתרון הזה בדמות מוצר מדבקה (white label)", אך סירבו להגיב מעבר לכך.


תגיות