אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלוביץ' לא יוותר על אחזקות בזק ב-yes

אלוביץ' לא יוותר על אחזקות בזק ב-yes

שאול אלוביץ' מקיים מגעים ראשוניים למכירת אחזקותיו הישירות ב-yes, אך ככל הנראה אלו המניות האחרונות שימכור בה. בכובעו השני כבעל השליטה העתידי בבזק יש לו כמה סיבות טובות להמשיך ולהחזיק בחברת הלוויין

17.12.2009, 07:00 | גילעד נס

עסקת בזק מתקדמת לקראת סגירה: יורוקום, שבשליטת שאול אלוביץ', מנהלת מגעים ראשוניים למכירת אחזקותיה ב־yes (32.6%) לגופי השקעות, ובהם קרן פרמירה האירופית שהתמודדה מול אלוביץ' לאחרונה על רכישת השליטה בפרטנר. גורמים המקורבים לנושא טוענים כי למרות הצורך להשלים את המהלך כדי לקדם את עסקת הרכישה של בזק על ידי אלוביץ', הוא אינו צפוי להיות מהיר. נציגי חלק מהגופים המתעניינים כבר נפגשו עם הנהלת yes לקבלת פרטים על אודות החברה ותוכניותיה, אולם ככל הנראה טרם בוצעה פעילות משמעותית יותר. ככל הידוע, המגעים לרכישת מניות yes מתקיימים רק מול יורוקום ולא מול בעלי המניות הקטנים יותר בחברה.

בניגוד להערכות שהושמעו לאחרונה, אלוביץ' צפוי לשמר את אחזקת בזק ב-yes, העומדת על 49.8%, לאחר שייהפך לבעל השליטה בחברת התקשורת, וזאת כיוון ש־yes מחזיקה בידיה נכס אסטרטגי בדמות הסכמי תוכן שיכולים לשרת את קבוצת בזק (ראה מסגרת). ההתפתחויות האחרונות בשוק התקשורת הישראלי יוצרות למעשה ארבע קבוצות המציעות, פחות או יותר, את כל מוצרי התקשורת לצרכן הישראלי. מצב זה יוצר לחץ על משרד התקשורת לבטל את ההפרדה המבנית שנקבעה בעת פתיחת התחרות בתחום השיחות הבינלאומיות בשלהי שנות התשעים. ההפרדה קבעה כי בזק, ולאחר מכן HOT, יידרשו להפריד בין חטיבות המוצרים השונות שלהן. במקרה של בזק מדובר בחטיבות טלפוניה ותשתית אינטרנט, קישוריות אינטרנט, סלולר וטלוויזיה רב־ערוצית. במקרה של HOT: טלוויזיה רב־ערוצית, תשתית אינטרנט וטלפוניה. אם תבוטל הפרדה זו תוכל בזק להציע שירותי תוכן מבית yes על גבי תשתית האינטרנט והסלולר שלה, ולפיכך שימור האחזקה של בזק ב־yes משרת את האינטרסים של שתי החברות.

גופי התקשורת רצים לאינטרנט האטרקטיביות של yes תלויה ברגולטור הרגולטור עומד בפני כמה החלטות הרות גורל שישפיעו על פוטנציאל ההכנסות של גופי התקשורת השונים גילעד נסלכתבה המלאה
פרמירה רוצה להשפיע

פרמירה ידועה כקרן השקעות המעדיפה להיכנס לחברות המאפשרות לה להתברג כגורם אסטרטגי, כלומר בעלת יכולת להשפיע על פעולות החברה ולא להיות פסיבית. לפיכך, הקרן עשויה לבקש ולרכוש אחזקות מגורמים נוספים כדי להגיע לעמדה חזקה יותר בחברה, ולדרוש ייצוג משמעותי בדירקטוריון. אינטרס שימור אחזקותיה של בזק בחברה מרמז שאם תבקש פרמירה להגדיל את אחזקותיה ב־yes, יבוצע המהלך באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי האחזקות הקטנים. בעלי המניות האחרים בחברה הם פולאר תקשורת (7.9%), גילת תקשורת (5%) וקרדן (4.7%). פולאר תקשורת הודיעה כבר בסוף ספטמבר כי תמכור כ־2.54% ממניות yes, וכפי שפורסם ב"כלכליסט" מדובר באיש העסקים יואב חרל"פ, אך עד כה לא הושלמה העסקה. לבעלי המניות האחרים הוקצבו 45 יום כזכות סירוב ראשונה, אולם ככל הידוע הם לא ניצלו זכות זו והעסקה ממתינה כנראה רק לאישור משרד התקשורת או הבנקים שאליהם משועבדות חלק ממניות yes - הבינלאומי, דיסקונט ולאומי.

לאחר שתושלם עסקת בזק יקבל אלוביץ' שליטה במניות yes המצויות בידי בזק, אך ערכו היחסי יהיה נמוך יותר מזה שמצוי בידיו היום, כיוון שהוא רוכש כ־30% מבזק. הדבר אינו משפיע על מידת השליטה שלו בהחלטות המתקבלות בחברת הלוויין, אלא רק על השיעור היחסי של הדיבידנדים שיקבל. לפחות בתקופה הנראית לעין לא צפויה yes להניב לבעלי מניותיה דיבידנדים, כנגזר מהחוב הגדול שלה לבנקים, כך שהפחתת אחזקתו בחברה לא תשפיע עליו מבחינת הרווח שעתיד היה להניב מהתזרים השוטף. אף שגופים שונים בעלי עניין גדול יותר בשוק התקשורת הישראלית, כגון פרטנר וקבוצת אי.די.בי, התעניינו בעבר ברכישת השליטה ב־yes, סביר להניח שאלוביץ' יעדיף למכור את חלקו בחברה לגורם פיננסי ולא לגורם שעשוי להתחרות בפעילות בזק.

אלוביץ' יתפשר על המחיר

על פי הערכת שווי שהזמינה פולאר תקשורת בתחילת השנה, שווייה הכולל של yes הוא 1.6-1.9 מיליארד שקל. לפיכך, חלקה של יורוקום מוערך ב־550-650 מיליון שקל, ולא מן הנמנע כי אלוביץ' ייאלץ להתפשר על מחיר נמוך יותר כדי להשלים את עסקת בזק עד המועד האחרון שנקבע - אפריל 2010. עם זאת, מדובר בהערכה שבוצעה לפני כמעט שנה, ומאז נראה כי מצבה של yes השתפר, במיוחד לנוכח הקשיים שבהם נתקלת המתחרה HOT, בעיקר בתחום גיוס המנויים.

מצד שני, ההכנסה הממוצעת של yes מכל מנוי נפגמת במשך הזמן - בסוף הרבעון השלישי השנה היו 567 אלף מנויים לשירות הטלוויזיה שלה. ההכנסה הממוצעת מכל מנוי עמדה על 224 שקל לחודש, והיא במגמה כללית של ירידה מממוצע של 225–231 שקל בשנתיים האחרונות. ל־HOT היו בסוף אותה תקופה כ־911 אלף מנויים, עם הכנסה ממוצעת המוערכת ב־200 שקל בחודש מכל מנוי, והיא במגמת עלייה: ב־2007 עמדה הכנסתה הממוצעת של HOT ממנויי הטלוויזיה על 183 שקל לחודש וב־2008 על 195 שקל לחודש. ב־yes וב־HOT מנסים להעלות את ההכנסה החודשית הממוצעת באמצעות מכירת שירותי תוכן נוספים כ־VOD וערוצי פרימיום ב־HOT, ומכשירי yes max ב־yes, אולם חלק מהיוזמות הללו תלויות ברגולטור (ראו מסגרת).

מכאן שהגורם שיחזיק ב־yes לאורך זמן, אם בעמדת שליטה או בעמדת מיעוט, שם את עתידו בידי משרד התקשורת הישראלי שאמור להכריע בעניין ההפרדה המבנית. פטריק דרהי, בעל השליטה ב־HOT (44%), מאמין שביכולתו לייעל את החברה בטווח הקצר ולהניב שיפור בהכנסותיה בטווח הארוך, ולפיכך החליט להיהפך למשקיע אסטרטגי למרות אי־הוודאות הרגולטורית. אלוביץ' מצוי בדילמה דומה מול הרגולטור, אך בעת שייהפך לבעל השליטה בבזק יקבל לידיו כמתנה את אחזקותיה ב־yes, כך שהחלטתו בנוגע לשימור אחזקות אלה קלה יותר ואכן צפויה להוביל אותו לבחירה לשמר אותן בידי בזק.

תגיות