אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל יאט"א: "זו בושה שישראל כל כך הרבה זמן בקטגוריה 2 בבטיחות התעופה" צילום: בלומברג

מנכ"ל יאט"א: "זו בושה שישראל כל כך הרבה זמן בקטגוריה 2 בבטיחות התעופה"

מנכ"ל ארגון התובלה האווירית הבינלאומי ג'יובאני ביסינאני, המבקר בישראל: "הדירוג הנמוך פוגע בחברות התעופה הישראליות שלא יכולות להגדיל פעילות בארה"ב"

10.11.2010, 14:14 | יסמין גיל

"לא ייתכן שמדינה כמו ישראל תהיה כל כך הרבה זמן בקטגוריה 2 בבטיחות התעופה. זאת בושה", כך אמר היום (ד') מנכ"ל ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA), ג'יובאני ביסינאני, הנמצא בביקור ראשון בישראל מאז נכנס לתפקידו לפני שמונה שנים. הוא אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים ובהתייחס לדירוג בטיחות התעופה האזרחית של ישראל שהורד לפני שנתיים לקטגוריה 2 הנמוכה, על ידי מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA).

"זה פוגע בחברות התעופה הישראליות שלא יכולות להגדיל פעילות בארה"ב, שזה שוק חשוב", אמר ביסינאני, "להיות בקטגוריה 2 במשך שנתיים זה המון זמן. יש הרבה מדינות שירדו לקטגוריה 2 אבל תהליך החזרה לקטגוריה הגבוהה היה יותר מהיר. ההצעה שלי היא להאיץ את הפעילות בנושא".

ביסינאני נפגש הבוקר גם עם שר התחבורה ישראל כץ, והתייחס לנושא הורדת הדירוג: "ישראל נמצאת בדירוג 2 תקופה ארוכה מדי וזוהי חרפה לאומית הפוגעת במוניטין של המדינה ובחוסן הפיננסי של חברות התעופה הישראליות".

בהתייחס למערכת הקוד הפוזיטיבי אליה התנגדה יאט"א בעבר, נראה שביסינאני לא קיבל תשובה ברורה לגביה מפגישתו הבוקר עם שר התחבורה: "השר אמר שהוא פועל בכיוון ומודע לנושא הייחודי", אמר ביסינאני, בדיפלומטיות מתבקשת. כשנשאל שוב לגבי דעתו על המערכת הייחודית לישראל - אותו כרטיס אישי עליו אמור להקיש כל טייס שנכנס לארץ על מנת לוודא שאינו תחת איום טרור - אמר ביסינאני: "הנושא הראשון בחשיבות מבחינתנו הוא בטיחות וביטחון. אם היינו רואים שזה תורם, היינו בוודאות תומכים בזה. אנו תומכים בדברים שיש בהם היגיון".

הוא הוסיף בנושא זה: "הפצרתי בשר התחבורה להגיע להחלטה לזנוח את התוכנית החד-צדדית והלא אפקטיבית הזו לטובת קיום דיאלוג לחיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי ולאימוץ הסטנדרטים המקובלים בענף".

ביסינאני החמיא לנתב"ג ואמר: "זה נמל נהדר, החמאתי לראשיו על הטכנולוגיה והיעילות", אך במקביל ציין את הצורך ברגולציה על אגרות התעופה שגובה רשות שדות התעופה (רש"ת) מחברות התעופה: "כשיש מונופול צריך רגולטור שמציב גבולות. אני דוחק בשר התחבורה וברשות התעופה האזרחית (רת"א) לפעול כרגולטור ומקווה שבעתיד יהיה שיתוף פעולה עם חברות התעופה ושקיפות מולן, כפי שקורה בעולם".

ביסינאני התייחס גם לנושא שדה תעופה אלטרנטיבי לנתב"ג, אותו שדה אליו מופנות טיסות שלא יכולות לנחות בנתב"ג. כיום הטיסות הללו מופנות בעיקר ללרנקה, לאחר שרת"א הפסיקה לפני מספר חודשים את פעילות שדה התעופה בעובדה כאלטרנטיבי. "זה אינו מתקבל על הדעת, שכן חברות התעופה חייבות לשאת כמות דלק נוספת על מנת לטוס ללרנקה. על ממשלת ישראל לפעול במהירות על מנת לשדרג את שדה התעופה בעובדה, או לבחור בשדה תעופה אחר למטרה זו".

יאט"א הוא ארגון מסחרי בינלאומי אשר נוסד לפני למעלה מ-60 שנה על ידי מספר חברות תעופה וכיום מייצג כ-230 חברות תעופה ברחבי העולם, המהוות כ-93% מהתנועה האווירית הסדירה. הארגון עוסק בתחומים כמו בטיחות, איכות סביבה וכספים, ופועל, בין היתר, מול הממשלות ומול רשויות התעופה במדינות השונות. לארגון 64 משרדים ב-60 מדינות, כולל בישראל. משרדו הראשי נמצא במונטריאול-קנדה.

ג'יובאני ביסינאני (64), משמש כמנכ"ל הארגון  משנת 2002 וצפוי לסיים בקרוב את תפקידו. הוא יליד רומא, ובין תפקידיו הקודמים: מנכ"ל פורטל הנסיעות Opodo, מנכ"ל אליטליה ונשיא חברת המעבורות האיטלקית Tirrenia di Navigazione.

תגיות