אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחיר המכונית המשומשת שלכם יורד? זה עוד לא הסוף צילום: יריב כץ

מחיר המכונית המשומשת שלכם יורד? זה עוד לא הסוף

בועת המכוניות המשומשות מתפוצצת, בין היתר, בעקבות חדירת המכוניות הקטנות לשוק הישראלי; ועדיין קיימת שאלה פתוחה: עד כמה ייפגעו ציי הליסינג?

07.07.2012, 11:01 | תומר הדר

איגוד יבואני הרכב הישראלי פרסם השבוע את נתוני מסירות המכוניות החדשות במחצית הראשונה של שנת 2012. התוצאה - 10% ירידה במכירת מכוניות חדשות במחצית הראשונה של השנה שעברה - לא הפתיעה אף אחד. יבואני הרכב מצהירים זה חודשים רבים כי יעדי מכירה לשנת 2012 יהיו נמוכים ב-10% עד 15% בהשוואה לשנת 2011.

אולם בלב כל ההתרחשויות שסביב הירידה במכירותיהן של המכוניות החדשות נשכח התוהו ובוהו ששורר בשוק המכוניות המשומשות. ואכן, השבוע כל מי שפתח את מחירון הרכב החדש של לוי יצחק הופתע לגלות ירידות ערך קשות וחסרות תקדים, במיוחד בקרב המכוניות המשפחתיות וגם בקרב מכוניות הסופר מיני. בקרב דגמי מכוניות משפחתיות רבים נרשמו ירידות ערך של כ-5% ואילו מכוניות סופר מיני רבות ירדו בסכום של כ-3,000 שקל. הירידות הללו ניכרות, במיוחד לאור העובדה שבדרך כלל מחיריהן של מכוניות משומשות כאלה יורדים במאות שקלים מדי חודש.

מכוניות ליסינג. החברות מתעקשות לשמר את הבועה, צילום: shutterstock מכוניות ליסינג. החברות מתעקשות לשמר את הבועה | צילום: shutterstock מכוניות ליסינג. החברות מתעקשות לשמר את הבועה, צילום: shutterstock

למה מחירי המכוניות המשומשות יורדת דווקא כעת בכאלה שיעורים חדשים? התשובה אינה בהכרח "מכיוון שהמכוניות החדשות נמכרות בהנחה גם הן". אחרי הכל, מכוניות חדשות נמכרות בהנחה זה חודשים רבים בלי שהדבר ישפיע על עורכי המחירונים באופן ניכר. התשובה האמיתית היא שככל הנראה הבועה שקיימת בחודשים האחרונים בשוק הרכב המשומש, בועה, שבענף הרכב והליסינג מתאמצים באופן ניכר לשמר, מתפוצצת. 

אפשר לשמר את הבועה רק עד גבול מסוים

בחודשים האחרונים הצהירו גורמים רבים בענף הרכב לא אחת שהמצב בשוק המכוניות המשומשות אינו חמור כפי שניתן לשער, דבר שהשתקף גם במדיניות קשיחה יחסית למכוניות ליסינג, אך את הבועה אפשר לשמר רק עד גבול מסוים, ולאחר מכן השוק כבר מתפוצץ.

למה הכוונה? ובכן, ראשית המכוניות הקטנות שחדרו לישראל בשנים האחרונות יצרו בשוק מצב חדש, בו ישראלים רבים החליפו מכונית משפחתית בסוזוקי אלטו, או קיה פיקנטו. המכונית המשפחתית נפלטה לשוק. ישראלים אחרים נטשו לטובת מכונית קטנה את מכונית הליסינג, שעומדת גם היא למכירה. בנוסף, בחברות הליסינג הציפו את השוק במכוניות "אפס קילומטרים" במחיר נמוך משמעותית ממחיר המחירון החדש. התוצאה היא שמי שמנסה למכור מכונית משומשת בת שנתיים או שלוש נאלץ להתמודד מול מכונית חדשה לחלוטין שנמכרת באותו מחיר מחברת ליסינג. ובנוסף בל נשכח שלחברות הליסינג בעצמן יש מלאים של עשרות אלפי מכוניות משומשות שהן צריכות למכור ומחיר המחירון של המכוניות הללו, בדרך כלל בנות שנתיים או שלוש, מציב אותן בתחרות ישירה מול מכוניות חדשות שחברות הליסינג בעצמן מוכרות.

קיה פיקנטו. שוברת את השוק, אתר יצרן קיה פיקנטו. שוברת את השוק | אתר יצרן קיה פיקנטו. שוברת את השוק, אתר יצרן

בתמונה הזו קיים עוד גורם חשוב: המבצעים שיבואני הרכב עצמם מקיימים. כיום יבואנים רבים ישמחו להעניק לכם הנחות ניכרות בזכות תשלום במזומן, השתייכות למועדון צרכנות זה או אחר או סתם על כישורי מיקוח טובים מאוד. לאור המבצעים הללו וההנחות, מכירתה של מכונית משומשת בת שלוש או ארבע שנים הופכת לקשה במיוחד.

ההוכחות קיימות בכל לוחות המכוניות. כיום רוב בעליהן של מכוניות משומשות מדגמים פופולריים בליסינג מנסים ולא מצליחים למכור את מכוניתם המשומשת במשך שבועות רבים ומחיר המכירה בפועל נמוך משמעותית ממחיר המחירון. חברות הליסינג עצמן אגב אחראיות בעקיפין למצב הבעייתי הזה, מכיוון שהן יכולות לספק ללקוח "תומכי מכירה". כלומר, הן אמנם מוכרות את המכוניות המשומשות במחיר שיהיה מעט יותר גבוה מזה של השוק החופשי, אך הן מציעות תנאי אשראי נרחבים שלקוחות פרטיים פשוט לא יכולים להציע. לאור כל הכאוס הזה, לא ייתכן שעורכי מחירוני הרכב המשומש יישארו אדישים, וזו הסיבה מדוע החודש נרשמו במחירוני הרכב המשומש ירידות ערך ניכרות. הירידות האלה הן כנראה רק ההתחלה ומי שמחזיק במכונית משומשת משפחתית, או במכונית סופר מיני (כלומר כזו שמחירה כמשומשת דומה לזה של מכונית מיני חדשה כגון האלטו) צריך להתכונן לירידות ערך נוספות.

לכל התמורות הללו יש אפקט מסוכן אחד שהשפעתו האמיתית על שוק הרכב הישראלי עדיין אינה נהירה במלואה למערכת הבנקאית ולשוק ההון: ירידות ערך קשות במחיריהן של מכוניות משומשות פוגעות ישירות בערכי הציים של חברות הליסינג שבימים אלה מתפרנסות מגלגול מלאי ומכירתו. חלק מחברות הליסינג נערכות כבר בחדרי חדרים לאפשרות שכזו, של צניחת שווי הצי ב-10% תוך כשלושה חודשים וממנפות את פעילותן בהתאם, אך כל מי שיחלוף בימים אלה בסמוך לאלפי הרכבים שמשתזפים בשמש הקיצית של מתחם פי גלילות יבין שבחודשים הקרובים המלחמה של חברות הליסינג תהיה לא רק על מכרז זה או אחר, אלא גם על שידור "עסקים כרגיל במגרשי המשומשות" ומציאת אסטרטגיות לשימור ערכי הציים שלהן.

תגיות

42 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות