אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יד חופשית: מדוע נמאס לצרכן מהמחשוב הלביש כל כך מהר? איור: דניאל גולדפרב

מאקרו טכנולוגי

יד חופשית: מדוע נמאס לצרכן מהמחשוב הלביש כל כך מהר?

אפל לא מספרת כמה שעונים חכמים היא מכרה, אך לא בטוח שזאת תהיה הבעיה האמיתית של הווטש ומתחריו: לפי נתונים חדשים, צמידי הכושר החכמים נזנחים אחרי כמה חודשי שימוש, ויצרניות השעונים יצטרכו להזיע כדי להינצל מגורל דומה

16.07.2015, 19:05 | ניצן סדן
באתר TechCrunch פורסמה בסוף השבוע שעבר ביקורת מוצר מאוד לא שגרתית. תחת הכותרת "אפל ווטש, אחרי חודשיים" הופיעה אנימציית GIF קצרצרה, בת כמה שניות, שבה הכתב מכניס את השעון החכם והמתוקשר למגירה ושוכח מקיומו. המסר היה ברור גם בלי להוסיף מילה.

קראו עוד בכלכליסט

אפל, גוגל וענקיות טכנולוגיה אחרות מספרות לנו שהמחשוב הלביש הוא המהפכה הבאה, ושחלק גדול מהמוצרים בתחום יגיעו אל פרק היד שלנו. השעונים והצמידים החכמים יוכלו לסייע בריפוי מחלות, לשפר את הכושר, להפוך למערכות תשלום, לעזור בנהיגה ועוד ועוד. המהפכה הזוהרת הזו, שהחלה לצבור תאוצה בשנה האחרונה, היא מה שהכי חסר ליצרניות המכשירים מאז הולדת האייפד: קטגוריית מוצר רעננה שתגרום לצרכנים להוציא בשמחה עוד כסף, למשקיעים לקנות עוד מניות ולאנליסטים לספק תחזיות ורדרדות.

 , איור: דניאל גולדפרב איור: דניאל גולדפרב  , איור: דניאל גולדפרב

אבל ציפיות לחוד ומציאות לחוד. לפי חברת המחקר Endeavour Partners, קרוב לשליש מרוכשי הצמידים החכמים, המוצר הנמכר ביותר בתחום המחשוב הלביש כיום, מאפסנים אותם במגירה לאחר חצי שנת שימוש בלבד. הנתונים עולים בקנה אחד עם מידע ש־FitBit, מובילת שוק הצמידים החכמים, העבירה לרגולטורים בארה"ב לקראת הנפקתה: רק מחצית מ-20 מיליון הצרכנים שקנו צמיד שלה בשנים האחרונות הפעילו אותו ברבעון הראשון של השנה. למרות הבטחות היצרנים, ולמרות הערכות האנליסטים, לצרכן פשוט נמאס די מהר להסתובב עם הצמיד על היד.

זמן שאול מחקר: 30% מרוכשי הצמידים החכמים מוותרים עליהם תוך חצי שנה על אף הזינוק בפופולריות מוצרי המחשוב הלביש, המשתמשים מאבדים בהם עניין במהירות. Fitbit, ששולטת בשוק, סובלת מכך במיוחד: רק מחצית מרוכשי המוצרים שלה בשנים האחרונות עדיין השתמשו בהם בתחילת 2015 נמרוד צוק, 4 תגובותלכתבה המלאה

הצמיד החכם הפכו לפופולרי ולנמכר יחסית בהיותו בעל שימוש מוגדר שקל לשווק: שלם 600 שקל, שים אותו על היד והתחל להתאמן. המשתמשים יכולים לדעת בדיוק לאיזה מרחק רצו או נסעו על אופניים, כמה קלוריות שרפו והאם ביצועיהם השתפרו. ספורטאים מקצועיים משתמשים בכלים כאלה כבר שנים רבות, והנגשתם לציבור הרחב עודדה אנשים להתחיל להתעמל בצורה קבועה. אלא שמי שכבר החל להתמיד בשגרת אימונים בעקבות השימוש בצמיד, כך נראה, כבר לא צריך צעצוע מצפצף על היד שיגיד "כן, גם היום התאמנת, כל הכבוד". פיטביט, ושאר יצרניות הצמידים, מגלות את הבעיה הזאת כעת.

צמידי פיטביט צמידי פיטביט צמידי פיטביט

נתוני השימוש בצמידים והביקורת המשועשעת של TechCrunch מעלים את השאלה אם גורל דומה צפוי גם לאפל ווטש. אפל לא חשפה נתונים רשמיים על מכירות השעון החכם מאז השקתו באפריל (לרוב היא מודיעה כמה יחידות מכר מוצר חדש בסוף השבוע הראשון להשקתו), והשאירה פתח לשלל הערכות של חברות מחקר, מאופטימיות זהירה ועד נבואות זעם. ואולם, השאלה האמיתית היא לא רק כמה אנשים קנו את אפל ווטש הראשון, אלא כמה מהם משתמשים בו כרגע, כמה יענדו אותו בעוד חודשיים, וכמה יקנו את הדגם הבא.

לשעונים החכמים של אפל ויריבותיה (שמתבססות ברובן על אנדרואיד וור של גוגל) יש בעיות עמוקות יותר מאלה של הצמידים. ראשית, המוצר סותר את אחד השינויים החשובים שיצרה מהפכת המובייל: ההסתמכות על השעון הסלולרי כתחליף לשעון היד. שנית, קשה מאוד להסביר לצרכן למה הוא צריך אחד: השעון החכם מתיימר להעניק חוויית שימוש יותר עשירה מהצמיד, ולא להתמקד רק בשיפור הכושר. אלא שהסמארטפון עושה כמעט את כל מה שהשעון מסוגל לעשות, רק בצורה נוחה יותר. אז מעבר להתלהבות הראשונית, למה צריך עוד מיקרו-מסך שמציג מיקרו-גרסה של פייסבוק ומיקרו-חיפוש בגוגל? נכון, היצרניות מנסות לשלב בשעונים יישומי תשלום, תקשורת ופנאי, ולבדל אותם מאלה שקיימים בסמארטפון. אלא שהטלפון החכם עשה זאת קודם, ועשה זאת טוב יותר.

מגניב, אבל ממש לא שווה 2,500 שקל. אפל ווטש, צילום: נמרוד צוק מגניב, אבל ממש לא שווה 2,500 שקל. אפל ווטש | צילום: נמרוד צוק מגניב, אבל ממש לא שווה 2,500 שקל. אפל ווטש, צילום: נמרוד צוק

בשנה האחרונה סקרנו ב"כלכליסט" לא מעט שעונים חכמים. ברוב המקרים, מי שהסתובב במערכת ונתקל בהם במקרה הגיב באותה הצורה: בהתחלה פלט קריאת התלהבות, אחר כך תהה מה עושים עם זה, וכששמע כמה עולה התענוג (1,000 שקל לכל הפחות), אמר: "אוי, אני לא אקנה דבר כזה בחיים. אבל זו יכולה להיות מתנה מגניבה".

וזוהי כרגע השורה התחתונה של שוק המחשוב הלביש, לפחות בגרסתו המולבשת על היד: משהו חדשני ומושך שכולם רוצים לקבל במתנה אבל אף אחד לא רוצה לקנות. זה הגיוני מבחינת הצרכנים, שמחפשים את השימושי ולא רק את המגניב. מבחינת חברות הטכנולוגיה, יש סיכוי סביר שבעוד שנה-שנתיים הן יצטרכו לחפש טרנד חדש.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
ועוד לא דיברנו על פרטיות ומידע רפואי שהפכו להפקר תודות לשפני הניסיון
אנשים לא חושבים פעמיים בימנו, המכשיר חכם והמשתמש נשאר טיפש. בעידן שבו הסייבר הוא לא רק מילת באז, אלא יש דברים בגו, אמצעי אבטחה עוברים לביומטריה (שזו טיפשות בפני עצמה) אז כשמדברים על זיהוי משתמש ע"י טביעת אצבע, דופק ושאר ממצאים ביומטריים שהם "יחודיים" למשתמש, מצחיק שהתחום הפך לפרוץ וכל חברה וגם מפתחי אפליקציות יוכלו "לשאוב" מהמכשירים שלכם את המידע הזה לשרתים שלהם ושרתי ענן מפוקפקים ולעשות בזה שימוש כאוות נפשם, או למכור תמורת כסף כמו שעושים עם המידע שלכם כבר כיום. ועוד לא דיברנו על מידע רפואי שאנשים מסויימים מנדבים באמצעות ה"צעצועים" האלו רק כדי להרגיש מאגניבים... אוי לטיפשות, החברות הגדולות סופרות את הכסף, מה אכפת להן...
1  |  21.07.15
15.
כתב קנאי
תגיד - שעון היה לך?יש לך? או שאתה מסתמך על "אנשים אומרים".... אחת הכתבות החובבניות ביותר שפגשתי. השעון מוצר מעולה שברור (כמו בכל תחום - רכב,רפואה,ואפילו אייפון) שיש תמיד לאן להתקדם. למי שלא מתאים - אל תקנו , בדיוק כמו מי שלא קנה אייפד ועדין מנסה להבין למה צריך את זה (למשל - פנאי ונוחות...)
וופנג , תל אביב  |  17.07.15
12.
אני מאוד מאוד מרוצה מהשעון אפל שלי
אני מאוד אוהב את הרטט לפני הפניה בניווט. מאוד אוהב את התזכורות לפעילות גופנית. העובדה שתמיד מילים חשובים מגיעים ליד באותו הזמן. התראות הודעות. חבל רק שבשלב הזה לא ניתן להכנס לתוך התראה כדי להמשיך לקרא את הנושא. בנסיעה מאוד נוח לענות דרך השעון והחיבור בלוטוף שלו לנגני מוסיקה ממש חמוד כי אני יכול לבקש מסירי להזרים שיר ואז לשלוט על השירים והווליום מהשעון. אני גם משתמש באפליקצית השלט לאפל טיוי. כן אני משתמש חזק של אפל אבל לא בגלל משהו של הערצה בלתי ברורה אלא כי המוצרים עובדים יחד מדהים.
דני  |  17.07.15
לכל התגובות