אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לכבוד יום ירושלים: השינוי התחבורתי בירושלים - השחרור האמיתי של העיר צילום: נחשון פיליפסון

לכבוד יום ירושלים: השינוי התחבורתי בירושלים - השחרור האמיתי של העיר

בזמן שאנו חוגגים את שחרור ירושלים, עלינו לחשוב כיצד להמשיך ולהתיר את הכבלים שעודם קיימים וכיצד להוביל למהפכה משמעותית יותר בתחבורה הציבורית

13.05.2018, 09:55 | ירון רביד
השבוע נציין את שחרור ירושלים במסגרת חגיגות ה- 70 למדינת ישראל, כאשר עיני העולם נשואות לעיר הבירה, לכבוד פתיחת שגרירות ארצות הברית במיקומה החדש. אירוע זה מדגיש עד כמה ירושלים הינה עיר לאומית ובינלאומית חשובה מאין כמוה. בדומה לערים מרכזיות ומשמעותיות אחרות בעולם, בירושלים הבינו זה מכבר שתשתיות משופרות וקידום התחבורה הציבורית הן אבן דרך לקידום ושחרור העיר מאחת הצרות הקשות מהן סובלים המטרופולינים הגדולים - העומסים בכבישים וברחובות. השחרור התחבורתי הוא שיוביל בסופו של דבר לשחרור האמיתי של העיר אליו מייחלים התושבים והמבקרים הרבים בעיר. כבר זמן מה נראה כי הכוונות הנכונות קיימות והדרך מתחילה להיסלל ע"י ייזום וקידום פרויקטי תחבורה גדולים בתוך העיר ואליה אשר יהפכו בהדרגה את העיר העמוסה בישראל למשוחררת יותר מפקקי ענק, זיהום אוויר ומצפיפות כלי תחבורה. בעתיד אנו מאמינים כי מערכת תחבורתית מתקדמת שהחלה לפעול בשנים האחרונות, תוביל לקירוב התרבותי בעיר ויקשר בין שכונותיה המרוחקות זו מזו, ובין האוכלוסיות המגוונות השונות החיות בה.

קראו עוד בכלכליסט

אין ספק כי בשנים האחרונות נעשתה כברת דרך ארוכה בכל הנוגע לתחבורה ציבורית בירושלים. אם בעבר היא נתפסה כשירות המיועד לשכבות אוכלוסייה מוחלשות, הרי שכיום עם הקדמה ההתפתחותית של התחבורה הציבורית בירושלים, אנו נחשפים למגוון רחב של פלחים מהאוכלוסייה הלוקחים בה חלק.

רכבת קלה ברחוב יפו בירושלים, צילום: מיקי אלון רכבת קלה ברחוב יפו בירושלים | צילום: מיקי אלון רכבת קלה ברחוב יפו בירושלים, צילום: מיקי אלון

אין ספק כי תשתיות התחבורה הציבורית הן בסיס לכל מדינה מפותחת ולכלכלה בריאה.

בעשור האחרון השכילו רשויות התכנון בישראל לאמץ טכנולוגיות ואמצעים התואמים לקדמה של המדינה כדוגמת הקמת תשתיות לרכבות קלות עירוניות והגדלת התקצוב עבורן, כפי שנעשה בירושלים ובעתיד גם בתל אביב. מהפכות בדמות הרכבת הקלה בירושלים, אשר משרתת כיום כבר 155,000 נוסעים נעשו משום שהבינו את הצורך של הציבור לתחבורה ציבורית עירונית מהירה יותר, נוחה יותר ובטוחה יותר.

מהערכה של נתוני משרד האוצר בעבר , המשק הישראלי מפסיד בשנה כ-25 מיליארד שקל עקב אובדן שעות עבודה בפקקים. גם זיהום האוויר הגורם לנזק בריאותי וכלכלי, צריכת דלק גבוהה ופגיעה בערך נדל"ן, שכן רוב האנשים מחפשים לגור סמוך למרכזי העבודה, פוגעים בכלכלת המדינה. פקקי תנועה גדולים בערים מרכזיות הם דבר שבשגרה, וגם בירושלים לא מדובר היה במחזה נדיר, עד להופעתה של הרכבת הקלה. כיום נהנים התושבים מנסיעה מהירה,יעילה ובטוחה ולרבים מתושבי העיר הפכה הרכבת הקלה לכלי התחבורה העיקרי איתו הם מתניידים ברחבי העיר. בנוסף הופחתה תנועת הרכבים והאוטובוסים בעיר בתוואי הקו, וכתוצאה ישירה מכך נוצרה ירידה של כ -70% בזיהום האוויר ברחוב יפו , שהפך למדרחוב נאה ושוקק חיים.

ישנה חשיבות גם לתרומה הגדולה של תחבורה ציבורית נגישה כמו הרכבת הקלה, עבור אוכלוסיות שאינן מחזיקות בכלי תחבורה פרטי או שמוגבלות מבחינת הגישה. מובן נוסף בו ירושלים חרטה את דגל המהפכה בתחבורה ציבורית, הוא בכך שהרכבת הקלה מאפשרת לראשונה בישראל נגישות מלאה לכולם באמצעות מגוון היבטים פיזיים כגון התאמה של גובה הרציפים לרכבת ובהנגשת המידע באמצעים ויזואליים וקוליים בתחנות הרכבת ובקרונות ומאפשרת לאלו בעלי מוגבלות פיזית שבעבר בקושי יכלו לצאת מהבית, להתנהל באופן עצמאי יותר, להשתלב במקומות עבודה ולהגיע אל מרכזי הסחר ולמוקדי הבילוי והחברה.

אי אפשר לפסוח גם על העובדה כי הרכבת הצליחה לחבר בין שלל האוכלוסיות השונות בירושלים. די להעיף במבט אחד מהיר בתוך קרון רכבת בודד, בו נוסעים זה לצד זה בהרמוניה אנשים ממגזרים שונים, אשר בוחרים לצרוך תחבורה יעילה, מהירה, בטוחה, נוחה ונגישה.

בזמן שאנו חוגגים את שחרור ירושלים, עלינו לחשוב כיצד להמשיך ולהתיר את הכבלים שעודם קיימים וכיצד להוביל למהפכה משמעותית יותר בתחבורה הציבורית. על כל הגופים הממונים להתאגד ולדאוג בהקדם לקידום מהיר של קווי הרכבת הקלה הבאים, הארכותיה ושלוחותיה, במטרה לספק לציבור את היכולת להתנייד במקומות נוספים בקלות, כל זאת לצד פתיחת קו הרכבת המהירה לעיר שכולנו מייחלים להצלחתה. אם נמשיך בקידום הדרך הזו נוכל להביא לשחרור אמיתי ובשורה חברתית לירושלים.

 

הכותב הוא ירון רביד, מנכ"ל סיטיפס הרכבת הקלה בירושלים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
סיטיפס דופקת את הנוסעים
זמני הנסיעה עם הרכבת הקלה בירושלים התארכו משמעותית. המונופל שלה על התוואי מחייב מעברים וחילופים רבים, המכונות איטיות ולא מחזירות עודף, הפקחים אלימים, התדירות נמוכה והצפיפות אדירה. זה כמו שראש ממשלת איראן יכתוב מאמר בעד ישראל.
נוסע בתחבורה הציבורית בירושלים  |  14.05.18
3.
אתה חי באיזו ירושלים אחרת (יש כמה מדינות בארה"ב עם עיירה בשם ירושלים)....
הרכבות צפופות, הפקחים אלימים, לא תמיד (בלשון המעטה) עומדים בזמנים. ובעיקר יש רק קו אחד, ולא רשת, ומי שלא גר או עובד לאורכה לא יכול להשתמש באופן שוטף. ולמה לוקח 10 שנים ויותר לסלול קו רכבת אחת (ואני לא כולל את שלבי התכנון אלא רק שלבי הביצוע)?
מ.  |  13.05.18
2.
סיוט הרכבת הקלה
הרכבת הקלה רק מכבידה על תושבי שכונות קרית יובל וקרית מנחם. המקום אוטובוס ישיר מהבית נאלצים התושבים להתנייד גם באוטובוס וגם ברכבת הקלה. המיקום של התחנה בהר הרצל גרוע ביותר . הנוסע חשוף לחום כבד בקייץ וקור מקפיא ורוחות החורף בקיצור אולי לסיטיפס זה משתלם אך התושבים סובלים .אני אישית הפסקתי לנסוע בתחבורה ציבורית ואני נוסע ברכב הפרטי שלי לעבודה.
יוסי  |  13.05.18
לכל התגובות