אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה סוגר את שירות יאנגו FIX צילום: מאיר אורבך

פרסום ראשון

משרד התחבורה סוגר את שירות יאנגו FIX

המשרד הודיע לאפליקציית המוניות כי קביעת מחיר מראש לנסיעה אינה חוקית; השרה רגב תצטרך להחליט האם לפעול לשינוי התקנות. החקירה נגד החברה נחשפה בכלכליסט

31.05.2020, 09:16 | אודי עציון ותומר הדר

אפליקציית יאנגו תיאלץ להפסיק את שירות ה-FIX שהשיקה לפני שנה, ובמסגרתו היא קובעת מראש את מחיר הנסיעה לנוסע פרטי עוד בעת ההזמנה, בלי תלות בפקקים ועיכובים שעלולים להיווצר במהלך הנסיעה.

ל"כלכליסט" נודע כי לפני החג הודיע הלשכה המשפטית של המשרד ליאנגו ישראל, לאחר בדיקה של קרוב לשנה, כי השירות עומד בניגוד לחוק וכי הפעלתו מהווה עבירה פלילית. ליאנגו הוקצבו 7 ימים להפסקת השירות. ביאנגו טענו כי השירות עומד בתקנות התעבורה, ומאפשר לנוסעי המוניות לדעת מראש את המחיר שישלמו על הנסיעה, לפני שיחליטו על הזמנת מונית.

קראו עוד בכלכליסט

 , צילום: אלירן אביטל צילום: אלירן אביטל  , צילום: אלירן אביטל

כעת עובר הכדור לשרת התחבורה החדשה מירי רגב, שתצטרך להחליט האם ליזום שינוי בחוק כך שיאפשר גם קביעת מחיר מראש לנסיעה, ולא רק על סמך מונה.

כפי שנחשף בכלכליסט, אגף הפיקוח במשרד התחבורה פתח 11 חקירות שונות נגד אפליקציית הזמנת המוניות יאנגו שהושקה בישראל בסוף 2018. החשד: עבירות של אי־הפעלת מונה וגביית מחיר מוסכם מראש, בניגוד לתקנות.

זאת למרות שלפי החוק, אסור לנהג מונית לגבות יותר מהמחיר שמציין המונה, אך הוא מאפשר לנהגים להעניק בסיום הנסיעה הנחה רק על בסיס מחיר המונה. נהג יכול לסכם מראש מחיר עם הנוסע, תוך הפעלת מונה, והענקת הנחה מהמחיר שעלתה הנסיעה, תוך שהמחיר וההנחה נרשמים במונה. 

שרת התחבורה מירי רגב, צילום: אורן אהרוני שרת התחבורה מירי רגב | צילום: אורן אהרוני שרת התחבורה מירי רגב, צילום: אורן אהרוני

קביעת מחיר מראש אפשרית רק במקרה של נסיעה עסקית לחברה שלה הסכם עם תחנת המוניות, או בנסיעות בין יעדים בין־עירוניים לפי מחירון מאושר.

יאנגו החלה להציע את השירות במאי 2019, של נסיעה עם מחיר קבוע מראש, על בסיס מידע שצברה על עומסי התנועה ומשתנים נוספים. ביאנגו הסבירו אז שהמחיר יהיה נמוך יותר, וכי האפשרות לדעת מראש את המחיר לא פוטרת את הנהג מהפעלת מונה בנסיעות עירוניות.

תגובת יאנגו: "אנו מופתעים ומאוכזבים עמוקות מכך. יש לנו תחושה חזקה כי ההחלטה הזו נעשתה ללא התייעצות עמוקה ורחבה עם נהגי המוניות עצמם, ולא עם לשכת השרה. החלטה זו דווקא בתקופה כזו של אי ודאות כלכלית פוגעת בשוק המוניות ובנהגים בזמן של משבר כלכלי רחב היקפים.

"השירותים שלנו פועלים ב-18 מדינות, ובכל אחת מהן אנו מחויבים ומצייתים לחוק המקומי. בישראל, אנו פועלים אך ורק עם נהגי מוניות בעלי רשיון להפעלת מונית, ותחנות רשמיות. אנו עובדים על יצירת דיאלוג ופגישה עם השרה עצמה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות