אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה מקדמת רכבות מהירות מתל אביב לבאר שבע - זמן הנסיעה יתקצר לכחצי שעה צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל

המדינה מקדמת רכבות מהירות מתל אביב לבאר שבע - זמן הנסיעה יתקצר לכחצי שעה

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את השלב הראשון של התוכנית, שהיא חלק מתוכנית הכוללת של הרכבת לחישמול כלל 500 ק"מ של המסילה בעשור הקרוב. מועד הפתיחה הצפוי - במהלך החצי השני של העשור הנוכחי

16.11.2020, 14:15 | ליאור גוטמן

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, אישרה קידום תוכנית למסילות ברזל מהירות מתל אביב לבאר שבע, כך שזמן הנסיעה מדרום תל אביב (תחנת ההגנה) לתחנת האוניברסיטה תארך כ-30 עד 35 דקות.

קראו עוד בכלכליסט

השלב הראשון של התוכנית אושר היום (ב'), ולאחר בחינת חלופות התוואי שיאפשר נסיעה עם ציוד חשמלי ובמהירות של כ-250 קמ"ש, זאת לעומת מהירות מקסימלית של כ-150 קמ"ש כיום בציוד המונע במנועי דיזל. התכנית היא חלק מתוכניות הפיתוח של רכבת ישראל שאמורה לחשמל את כלל 500 ק"מ המסילה בעשור הקרוב, כאשר נכון להיום רק מקטע הרצליה-ירושלים עבר חשמול. מועד פתיחת המסילות החדשות הוא לחצי השני של העשור הנוכחי.

הקו המהיר ירושלים הרצליה, צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל הקו המהיר ירושלים הרצליה | צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל הקו המהיר ירושלים הרצליה, צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל

לפי נתונים שהוצגו בות"ל, הרכבת צופה גידול מכ-70 מיליון נסיעות בשנה לעד כ-300 מיליון נסיעות בשנת 2040. לפיכך, מטרת התכנית היא לתת מענה לגידול בתנועת הנוסעים ובבנייה המתוכננת, כאשר המסילה שתשרת את חטיבת הנוסעים תהיה שונה מזו שמשרתת היום את חטיבת המטענים. רשת התחבורה הציבורית תכלול גם רכבות קלות, מטרו, אוטובוסים ו-BRT (אוטובוס מהיר שנע בנתיב עצמאי, בדומה לפרויקט המטרונית בחיפה)

הרשת המסילתית החדשה תכלול 3 מרכיבים: מסילות לרכבות מהירות במהירות של כ-250 קמ"ש, שיקשרו את מרכזי 4 המטרופולינים בתדירות של 5-10 דקות בשעות השיא. המסילה המהירה המחושמלת מתל אביב לבאר שבע היא חלק ממנה. המרכיב השני הוא רשת מסילות פרבריות במהירות של עד 160 קמ"ש, שתחבר את ישובי המטרופולין לעיר הראשית בכל אזור, ובתדירות של 15-20 דקות בשעת שיא. המרכיב השלישי הוא המשך פיתוח המסילה המזרחית (לוד - חדרה) שחלקה כבר נמצא בביצוע. מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, טוענת שהתכנית תקל על הגודש בכבישים ותאפשר חיבור מהיר בין מטרופולין באר שבע עם שלושת המטרופולינים הגדולים – תל אביב, ירושלים, וחיפה.

לטענת משרד הפנים, היעד ל-2040 הוא שכ-70% מאוכלוסיית המדינה יוכלו להגיע למרכז המטרופולין בתוך 45 דקות. "מחברים את המרכז לפריפריה. תושבי מטרופולין באר שבע והעיר באר שבע בפרט ייהנו מקפיצת מדרגה כבירה עם מימושן של המסילות המהירות וחיבורן למטרופולין גוש דן. באופן דומה, ההזדמנויות הרבות שנמצאות בבאר שבע תוכלנה להיות נגישות גם בפני תושבי גוש דן בזכות צמצום זמני ההגעה המשמעותיים. התכנית תוכננה בראייה סביבתית וחלופות התוואי שנבחרו נצמדות לתשתיות קיימות ונמנעות מפגיעה בשטחים הפתוחים", מסכם שר הפנים אריה דרעי.

שרת התחבורה מירי רגב הוסיפה ש"מדובר בצעד משמעותי לקידום התחבורה הציבורית וקידום הצדק התחבורתי, החיבור והנגישות בכל רחבי הארץ. אני מאמינה כי לכל אזרח בישראל מגיע ליהנות מתחבורה ציבורית מהירה, נוחה ושווה לכל נפש. התכנית מחברת את באר שבע עם מרכז הארץ, ומאפשרת לכל אחד ואחת להגיע לתחנת רכבת בתוך דקות ספורות וממנה לכל אזור בארץ".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות