אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה שוקלת להקפיא את פרויקט הרכבת הקלה בת"א צילום: אוראל כהן

המדינה שוקלת להקפיא את פרויקט הרכבת הקלה בת"א

ל"כלכליסט" נודע שבאוצר מעוניינים לעכב את הפרויקט בשל התנהלות חברת נתיבי תחבורה עירוניים, ובכך לחסוך מהקיצוץ הנדרש בתקציב עד מיליארד שקל

22.04.2013, 08:33 | ליאור גוטמן

המדינה בוחנת אפשרות לדחות את הפעלת המסילה הראשונה של הרכבת הקלה בתל אביב כחלק מהקיצוץ בתקציב בענף התחבורה המתוכנן, כך נודע ל"כלכליסט". על פי התוכנית הקיימת, פרויקט המסילה שהופקד בידי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) אמור להתחיל לפעול בקו בת ים־תל אביב־פתח תקווה בסוף 2018. אולם מכיוון שנת"ע חרגה עד כה כבר ב־40% מהתקציב שיועד לה והיא מתנהלת ללא שדרה ניהולית, ומאחר שמדובר בפרויקט שבכל מקרה לא יתממש בחמש השנים הקרובות, נבחנת אפשרות לדחות את מועד ההפעלה ב־12 עד 18 חודשים ובכך לחסוך לתקציב הקרוב בין חצי מיליארד למיליארד שקל.

קראו עוד בכלכליסט

הרעיון לדחות את תחילת העבודות עלה בסביבת ראש הממשלה בשל המחלוקת בין משרד התחבורה לאוצר על גודל הקיצוץ במשרד והיעדים שייפגעו מכך. במשרד האוצר לא פוסלים את הרעיון על הסף, אולם מאחורי הקלעים קיימת מחלוקת בין אגף התקציבים לרשות החברות הממשלתיות, המודעים להתנהלות הבעייתית של נת"ע. בעוד באגף התקציבים הביעו ביקורת על התנהלות החברה, הם חושבים שהפרויקט חשוב מכדי לפגוע בו, ברשות החברות טוענים שהחברה אינה יכולה להמשיך להתנהל ללא בקרה וכשהיא חורגת באופן סדרתי מהתקציב.

תחילת העבודות בפ"ת. חריגה של 40% בתקציב, צילום: אוראל כהן תחילת העבודות בפ"ת. חריגה של 40% בתקציב | צילום: אוראל כהן תחילת העבודות בפ"ת. חריגה של 40% בתקציב, צילום: אוראל כהן

ההחלטה המקורית על בניית הרכבת הקלה התקבלה ב־1973. רק ב־2008 הופקד הפרויקט בידי הזכיינית MTS, אולם בהיעדר מקורות מימון המדינה הלאימה ב־2010 את הפרויקט, והפקידה אותו בידי נת"ע כדי שתנהל אותו בפועל.

בדו"ח בנק ישראל שהופץ בחודש שעבר אוששה חשיפת "כלכליסט" ולפיה תקציב המסילה הראשונה הגיע כבר ל־15 מיליארד שקל, חריגה של קרוב ל־40% מהתקציב המקורי. ברשות החברות לא מוכנים עוד לקבל את העובדה שהחברה מתנהלת ללא יועץ ממשלתי, ללא סמנכ"ל "קו אדום" ובחוסר של מנהלי אגפים.

בנת"ע מסבירים כי "תקציב הפרויקט המוערך כיום ב־14.3 מיליארד שקל עודכן בשל עליית המע"מ, תוספת מטלות ומשימות בפרויקט והתייקרות עלויות הביצוע. נכון להבוקר, בתום פגישה עם האוצר אין שום עיכובים בלו"ז הפרויקט שנובעים מענייני תקציב".

תגיות

36 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
כנסו אני אסביר לכם
1. תוואי - רכבת קלה בפ"ת, ב"ב, מעט מר"ג, אז בואכה ת"א הופכת לרכבת תחתית, עד ליפו שאז בשד ירושלים עולה עפ"ש עד בת-ים. זה התוואי 2. יזם/זכיין/מכרז/סינים/BOT - הזכיין (MTS) זכתה ב-2008, בזיכיון BOT. חברי הקבוצה (קונסורציום) היו CCECC הסינית (חפירת/חציבת התוואי), SDC מפורטוגל (חפירות עומק לתחנות), סימנס (הרכבת והבקרה), אגד (מומחים בהסעת המונים בלבנט), ואפריקה ישראל (מומחים בבניית תשתיות ומבנים בלבנט המיוזע). 3. הלאמה - ב-2010 המדינה הלאימה את הפרוייקט וחילטה את ערבויות הזכיין, לאחר שהזכיין התעכב בסיום הביצוע, שכמובן נעשה בצורה חאפרית ע"י המדינה, תוך שחרור הפרוייקט למכרז כשהתוואי והסטוטוריקה טרם הושלמו. והפקרת הזכיין לדריסת רגליהם של כל העיריות הקשורות (פ"ת, ב"ב, ר"ג, ת"א, בת ים), משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד הפנים. ובראש החבורה נת"ע שבמקום לסייע ולנהל, רק הוסיפה לשים מקלות בגלגלי הרכבת. 4. לאחר ההלאמה - עיום כל העניין מצוי בבוררות בין המדינה לזכיין, לעניין זיכויים ופיצויים שונים, וכרגיל בישראל, בסוף הזכיין יקבל יותר ממה שהשקיע בדמותץ פיצויים שונים, על אובדן זמן, עלויות מימון, הסתמכות, וכו'. מסקנה - לא יודעים לעבוד, נותנים לכל זב חוטם להתערב ולעצור פרוייקט שלם (עיריות שונות לאורך התוואי), ובכללם נערי האוצר ונערי נת"ע, והס מלהזכיר את משרד התחבורה חדל האישים. כעת שהמדינה תנהל, תלאים, תקצץ, תתן תזרימים, תוציא מכרזים חדשים, תקפיא, תפשיר, ובא לציון גואל.
המבין , בשער  |  23.04.13
לכל התגובות