ישראל כץ השיק מוקדם מדי את רכבת התקלות
דו"ח המהנדס שקבע כי מערכת החשמל נבנתה עקום 4 חודשים לפני ההשקה; תקלת החשמל בקטר שחזרה בתקופת ההרצה ושיתקה את הקו שלשום; המוסך שמתנהל כמו סדנא מאולתרת; ושאילת הקרונות מהפריפריה בצפון שיוצרת צפיפות בלתי נסבלת. כל הטעויות שעשה שר התחבורה בדרך להשקה הכושלת של קו הרכבת החשמלית מירושלים לת"א
חצי קו הרכבת המהיר מירושלים לנתב"ג, שהושק בקול תרועה רמה לפני כחודש, סובל מאז משורה של תקלות שעברו מזמן את רף הסבירות הסטטיסטית. מעבר לעובדה ש־150 נוסעים נתקעו שלשום במנהרה בדרך לירושלים ונאלצו לחכות לקטר שימשוך אותם בחזרה לנתב"ג רק כדי לצאת משם שוב ולהגיע ליעדם באיחור של שעתיים וחצי, היו גם השבתות בשל תקלות על המסילה, צינור מים שהתפוצץ וסתם איחורים שהרגיזו את הנוסעים. אגב, מתברר שלקטר המושיע משלשום בכלל אסור לנסוע במנהרה מפני שהוא מופעל בדיזל וזה מנוגד להוראות הבטיחות.
קראו עוד בכלכליסט
התקלה שהתרחשה שלשום נבעה ככל הנראה ממערכת החשמל: הפנטוגרף, החלק שמבצבץ מגג הקטר ואמור לקבל מתח מקווי החשמל שמפוזרים לאורך הקו, קיבל זרם חלקי בלבד. לא ברור למה. הזרם החלקי הזה גרם לו, כחלק ממנגנון הבטיחות שלו, להוריד את השאלטר ולדומם מנוע במקום. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שזו לא הפעם הראשונה שתקלה כזאת מתרחשת, ומקרים דומים קרו בתקופת ההרצה הקצרה שבוצעה לחצי הקו הזה.
ברכבת טוענים שבדיוק בשביל זה מבצעים הרצות, כדי לתרגל ציוד, אבל הם עדיין לא יודעים או לא רוצים להסביר שני דברים: אחד הוא שאם המדינה חיכתה לקו הזה 17 שנה, אולי היה עדיף לחכות עוד כמה חודשים ולפתוח את הקו כשהוא מוכן לנסיעה, והשני הוא מתי יסתיימו באמת העבודות והקו יושק באופן מלא ויספק נסיעות מירושלים לתל אביב ב־28 דקות.
5 קטרי דיזל גוררים ציוד חשמליכל התקלות האלה הן בבחינת הכתובת היתה על הקיר, והנה עוד סיפור שיעזור להמחיש את זה. ב־10 באפריל השנה, חמישה חודשים לפני ההשקה הרשמית שערך שר התחבורה ישראל כץ לקו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב שמגיע רק עד נתב"ג, שלח אחד ממהנדסי הפרויקט מכתב בהול לשורת גורמים ומפקחים, ובו טען שחלק ממערכת החשמל של הרכבת נבנתה לכאורה באופן עקום.
"קונסטרוקציית שלושת מגדלי הפורטל של חברת החשמל שבוצעה בפועל באתר, בוצעה שלא על בסיס התוכניות", כתב המהנדס, וציין גם שהעבודה הושלמה ללא אישורו. בהמשך הודיע שלאור זאת הוא מסיר מעצמו כל אחריות לעבודות שהוזמנו ממנו. בדיעבד התברר שהאזהרות ששיגר לא עוררו את רעידת האדמה המבוקשת, והעבודות נמשכו כרגיל עד להשקה החגיגית.
והנה עוד סיפור, מטריד וחלמאי לא פחות. המוסך שאמור לטפל בציוד החשמלי של הרכבת לא גמור, ויש מי שמגדירים אותו כ"סדנא מאולתרת". מדובר במוסך משוכלל וראשון מסוגו בישראל, אבל משום מה הוא צפוי להתחבר לרשת החשמל הארצית רק במרץ 2019. מה עושים בינתיים? עובדים עם גנרטור מקומי, שמופעל בכל פעם שיש לבצע עבודות תחזוקה. אלא שהגנרטור לא תמיד מצליח להתמודד עם העומס, ואז כולם יושבים ומחכים שעתיים עד שיגיע להספק המלא שלו. לפעמים הוא אפילו קורס מרוב מאמץ, ושוב כולם יושבים ומחכים שיחזור לפעולה.ואם כל זה לא מספיק, אז כדי להכניס את הציוד החשמלי למוסך הלא גמור בלוד, מחברים אליו חמישה קטרי דיזל שגוררים אותו פנימה כמו ציוד של אלטע זאכן. האם כך אמור להיראות קו הרכבת החשמלי הראשון בישראל? ממש לא. סמנכ"ל משרד התחבורה קובי בילשטיין אמר אתמול שבתוך כמה שבועות הקו יגיע לתל אביב עם חשמול מלא, אלא שזו הכרזה שאף אחד בסביבת הרכבת לא מוכן לחתום עליה, אפילו בעילום שם.
128 תגובות לכתיבת תגובה